Leestijd: ca. 3 minuten

Alles wat we weten over elk product dat we gebruiken, is vanwege branding. Het is dé belangrijkste schakel die jouw bedrijf met je klanten verbindt en andersom . Bijgespijkerd geeft je 6 redenen waarom branding belangrijk is voor ieder bedrijf.

1. Verbinding

Branding verbindt jouw naam, logo, online aanwezigheid en product/diensten tot één eenheid en spreekt je doelgroepen aan. Daarom: zorg voor consistente marketingsignalen en zorg voor dezelfde inhoud op alle kanalen. Dit brengt een verenigde en duidelijke boodschap naar klanten, toekomstige partnerschappen en hun concurrenten.

2. Waarde 

Jouw merk is jouw troef. Wat jij aan het publiek presenteert, is een groot deel van jouw bedrijf. De waarde is evenveel als de omzet en verkoop. Er staat veel op het spel zoals financiën, creativiteit en tijd. Branding maakt het verschil tussen omzet/verkoop en schulden/liquidatie.

3. Verkoop 

Over verkoop gesproken; branding zorgt voor verkoop en inkomsten voor jouw bedrijf. Jij verdient geld op basis van hoe de marketingstrategieën voor branding werken. Klanten zullen in de verleiding komen om jou uit te testen, en jouw resultaten bepalen of je meer omzet.

4. Bevrijding 

Branding is in feite een proclamatie. Jij verklaart met branding dat jij jouw beloften en claims van het bedrijf zult nakomen. Kortom, alles waar jouw bedrijf voor staat en communiceert. Anders wordt de verbinding met het bedrijf verbroken en raken klanten in de war en op afstand. Als jij geen beloftes wilt doen die je niet kunt nakomen, vermeld die dan niet in relatie tot jouw merk.

5. Perceptie 

Branding geeft bedrijven de kans om klanten vanuit het bedrijf te laten zien voor wie zij er werkelijk zijn. Dé unieke kans om eerlijk en open te communiceren over waar jouw bedrijf voor staat. De uitstraling, het gevoel en de boodschap die jij overbrengt onderscheiden jou direct en langdurig van de concurrentie.

6. Voorkeur 

Mensen zijn meer gehecht aan bedrijven met een merk dan bedrijven die hun merkbeleving niet koesteren. Merken creëren een band door goede herinneringen en goede tijden, en klanten zullen dit nooit vergeten. Die verbinding is gebaseerd op voorkeur en jij zit daar met je branding helemaal zelf voor aan het stuur.

Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!

  • In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.