Leestijd: ca. 4 minuten

Neuromarketing verovert de wereld stormenderhand en wordt op de een of andere manier door bijna elk groot bedrijf en iedere universiteit gebruikt. Ondanks zo’n wijdverbreide invloed op de marketingwereld, weten veel mensen niet precies wat neuromarketing is, of hoe het effectief kan worden gebruikt. Daarom 5 voorbeelden om je kennis over neuromarketing bij te spijkeren.

1. Kleur is de sleutel

Houd er bij het kiezen van kleuren rekening mee dat u mogelijk van invloed bent op hoe potentiële klanten zich voelen. Kleuren kunnen een breed scala aan emoties oproepen, waarbij studies consequent een verband aantonen tussen bepaalde kleuren en bepaalde emoties. Het effectief gebruiken van een kleur kan een krachtig marketinginstrument zijn. Een van de meest beruchte voorbeelden is het alomtegenwoordige gebruik van de kleur rood door Coca Cola,  maar er zijn veel meer bedrijven die kleur ook met groot succes hebben gebruikt . Neuromarketingexperts die gespecialiseerd zijn in kleur en reclame hebben kleuren onderverdeeld in subgroepen als richtlijn voor hoe ze effectief kunnen worden gebruikt. Koel blauw is bijvoorbeeld de kleur die je moet gebruiken als je professionals wilt aantrekken.

2. Verliesaversie

Een interessante bevinding die door neuromarketing wordt gebruikt, is dat mensen echt niet willen verliezen. Mensen zijn net zo bezorgd over wat ze zouden kunnen verliezen als wat ze zouden kunnen winnen. Om deze reden zijn “koop voordat het op is”-strategieën zeer effectief.

Wanneer de alternatieve optie als een verlies wordt voorgesteld, is de kans groter dat consumenten kopen . Om deze reden is een concept genaamd “framing” zeer belangrijk in neuromarketing.

3. De behoefte aan snelheid

Neuromarketing is nuttig voor het detecteren van klanttrends. Hoewel bedrijven vaak een gevoel van veiligheid en zekerheid willen uitstralen, zijn snelheid en efficiëntie misschien wel waar klanten naar op zoek zijn. PayPal ontdekte dit door een onderzoek uit te voeren waaruit bleek dat de belofte van gemak de hersenen meer activeerde dan veiligheid . Ze gebruikten deze informatie om meer shoppers te converteren naar hun online betalingsservice door hun snelle betalingssysteem te benadrukken.

4. Beloning en straf

Zelfs het ontwerpen van videogames is begonnen met het gebruik van psychologische principes in het productontwerpproces, met name het gebruik van beloning en straf om boeiende games te maken en om ervoor te zorgen dat mensen ze blijven spelen . Door de beloning van het spel te vergroten, kan de actie ook de niveaus van dopamine (een neurotransmitter) in de hersenen verhogen. Deze neurotransmitter wordt geassocieerd met plezier en positieve associaties, die de gehechtheid om te blijven spelen vergroten.

5. Gedenkwaardige koppen

Krantenkoppen zijn een van de eerste dingen die de kijker ziet, dus ze moeten duidelijk opvallen en opgemerkt worden.

Als gevolg hiervan zijn ze onderzocht, met een nieuwe neuromarketingtechniek genaamd “Hippocampal Headlines” die werd bedacht. Wat betekent dit? Onderzoekers van University College London ontdekten dat wanneer een bekende uitdrukking enigszins wordt gewijzigd, onze hippocampus wordt geactiveerd en onze aandacht wordt getrokken. Veel bloggers hebben het voorbeeld van Patron en hun marketingslogan “Practice makes Patron” als voorbeeld gebruikt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.