Leestijd: ca. 5 minuten

Ik heb in mijn persoonlijke introductie op Bijgespijkerd aangegeven dat ik in mijn bijdragen de focus wil leggen op de rol van social media en mobile bij leren en opleiden. In mijn eerste post ging ik in op het voorbeeld van de smartphone en alle functionaliteiten in en rond colleges op een Amerikaanse universiteit. Maar wat zou je nou concreet kunnen doen met mobile en social media in de markt van vaardigheidstrainingen, een markt die ik goed ken.

Ik heb een aantal mogelijkheden op een rij gezet, waarbij ik wel uit ben gegaan van trainingen met daarin een groepsbijeenkomst, zodat we kunnen spreken in termen van mogelijkheden voor de training, tijdens de training en naderhand. Ik realiseer me goed dat dit zeker niet alle mogelijkheden zijn. Die andere hoop ik graag als reactie op mijn lijst te horen.

Ik maak hier een onderscheid in mobile en social media en daarbinnen weer in de fasen vooraf, tijdens en daarna.

Mobile learning

Vooraf

Iemand is op zoek naar een training en een mobile app kan helpen om de juiste keuze te maken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan pre-assessmenttesten. De juiste keuze moet je dan ook gelijk kunnen aanschaffen, alhoewel die laatste stap in een B2B markt meer door de organisatie wordt bepaald dan door het individu. Maar die kan dan misschien wel weer mobile de voorkeur kenbaar maken richting HR. Na de aanmelding wordt het tijd om mobile wat vragen daarover te beantwoorden en wellicht wat prework te doen in de vorm van e-learning.

Tijdens

Tijdens een groepsbijeenkomst zie ik minder ruimte voor mobile toepassingen in een training met maximaal 10 deelnemers, omdat de face-to-face interactie centraal moet staan. Bij grotere groepen is dat natuurlijk weer anders. Je kunt wel iets doen met opnamen van rollenspelen en presentaties, Die kan elke deelnemer na de sessie direct mobile downloaden of streamen. Tussen de groepsbijeenkomsten (bij meerdere trainingsblokken) is het vanzelfsprekend weer mogelijk om leerapps in te zetten die het mogelijk maken specifieke onderwerpen voor te bereiden en op de tussentijdse praktijkervaringen te reflecteren.

Naderhand

Evaluatieve zaken kun je natuurlijk mooi via mobiele toepassingen (survey apps) afhandelen, maar dat hoeft niet. Een site met een evaluatietool is ook mogelijk, want die vraag je eenvoudig op in een  mobile browser. Voor borging kun je deelnemers mobile blijven inspireren en faciliteren door ze praktische tips te geven en te wijzen op nieuwe ontwikkelingen.

Social media

Vooraf

Een geïnteresseerde kan vooraf de juiste keuze maken door ervaringen van anderen te raadplegen via bestaande netwerken of vergelijkingssites (bijvoorbeeld een site als Eduhub). Deze informatiebronnen kun je eventueel aanvullen met een profielpagina van de trainer die de training geeft. Misschien kan de trainer al anticiperen op signalen van geïnteresseerden in allerlei social media. Als de keuze eenmaal is gemaakt. dan heb je via je media je contacten met de trainer en de andere deelnemers. Voordat de training daadwerkelijk begint, ben je sociaal al helemaal voorbereid.

Tijdens

Tijdens groepsbijeenkomsten met veel deelnemers zie ik zeker een rol voor media als Twitter, waarover Thijs als reactie op mijn vorige blog al aangaf dat dit daadwerkelijk op Amerikaanse universiteiten wordt toegepast. Helaas hebben we nog geen weet van Nederlandse voorbeelden. Maar Twitter heeft minder toegevoegde waarde in kleinschalige groepsbijeenkomsten met maximaal 10 deelnemers. En deze setting is wel de praktijk bij vaardigheidstrainingen. Tussen groepsbijeenkomsten zijn social media weer prima toe te passen voor tussentijdse uitwisseling van informatie en uitwisseling van persoonlijke ervaringen op het onderwerp.

Naderhand

Naderhand lenen social media zich er uitermate goed voor om zowel sociaal en op inhoud in contact te blijven, juist in zo’n zwart gat na groepsbijeenkomsten. Je kunt dan een goed beeld krijgen van wat ieders gevoel is na afloop van de training en of je de training aanraadt, wat de training nou eigenlijk heeft opgeleverd en wat mogelijke vervolgstappen zijn.

Dus

Een hele waslijst aan mogelijkheden die mobile en social media bieden voor de huidige markt van vaardigheidstrainingen. Voor alle duidelijkheid: deze mogelijkheden worden dus niet ingezet en dat biedt dus grote kansen voor bureaus die hier  de juiste vertaling in weten te maken, zowel de trainingsbureaus zelf als hun marketingadviesbureaus.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

6 reacties

  1. Peter van Loevezijn

    Dennis,

    Wat een goed verhaal heb je daar staan en vooral je statement over de rol van social media spreekt me natuurlijk zeer aan. Je weet dat ik voor Vergouwen Overduin werk en het hele thema rond transfer hebben we bij VO doorvertaald naar de evaluatieniveaus van Kirckpatrick. Zie: http://tinyurl.com/yf3e3ju. Deze benoemen naar mijn idee precies de niveaus die jij essentieel vindt.

    Laat het helpen dat wij in ieder geval heel hard roepen dat de invloed van social media niet alleen een noodzakelijke is gelet op doelgroepen, maar ook een noodzakelijke vanwege resultaatverbetering. Yes!

    Beantwoorden
  2. Ruben Timmerman

    Prima artikel met overview. Ik ben (vanuit Eduhub) natuurlijk vooral geinteresseerd in de fase vooraf, omdat wij daar ons geld mee verdienen. Ik denk echter dat een mobile app of zelfs site nu nog geen rendement oplevert. Wij hebben er dan ook nog geen in de planning staan voor Eduhub.

    Wellicht leuk om te zien, de mobiele bezoekers op onze huidige website:

    http://skitch.com/rubzie/ns62n/eduhub-visitor-operating-systems-clicky

    0,5% van ons totale bezoek dus.

    Daarnaast hoort in de achteraf fase, bij zowel mobile als social, natuurlijk ook het review component. Wat me aan het denken zet; misschien moeten we van onze ervaringen applicatie (die binnenkort in widget-vorm gelanceerd wordt, mind you!) een mobiele versie maken. Twijfel daar wel aan omdat naast de simepel cijfermatige beoordeling, we ook minimaal 100 tekens aan motivatie willen, en dat is op een mobieltje weer niet zo lekker tikken natuurlijk….

    Ideeën hierover zijn zeker welkom!

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Ruben,

    Waarom zou je niet met een app voor de fase vooraf komen, puur als aanvulling op jullie site? Het rendement zit dan opnieuw in het leadmodel. En daar stop je dan gelijk de ervaringenoptie in, zodat een deelnemer na de laatste trainingsdag in bus of trein op weg naar huis zijn mening bij jullie al achterlaat. Die 100 tekens tik je tegenwoordig vrij snel met een smartphone en een ervaren sms’er komt ook een heel eind op een standaard gsm.

    Verder leent jullie dienstverlening zich prima voor de inzet van social media om ervaringen te verzamelen. En we weten allemaal dat tegenwoordig vooral ervaringen tellen bij keuzes en niet de boodschappen van de leveranciers.

    Beantwoorden
  4. Ruben Timmerman

    Peter: waarom niet in de voorfase: er is geen bereik. Je maakt dan een app voor heel weinig mensen, verwacht ik. Die development tijd steken we liever ergens anders in momenteel.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.