Leestijd: ca. 8 minuten

Mobile Monday #13 - Dennis Crowley (Foto Erik Kroes / Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic)Afgelopen maandag was de 13e editie van het gratis evenement Mobile Monday (MoMo) in de Rode Hoed, Amsterdam; een bijeenkomst van mensen die geïnteresseerd zijn in mobiele ontwikkelingen, producten en diensten. Het is een combinatie van een aantal presentaties binnen een thema en een borrel achteraf.

De titel van deze editie was “Right Here, Right Now!“. Kortom, een interessante middag over mobiele diensten, die gebruik maken van de context van de gebruiker, zoals de plaats en tijd.

Mobiel internet & locatie
(Bobby Rao, Vodafone)

Bobby vertelde over mobiel internet en de rol van locatie hierin.

Onze generatie gaat het meemaken dat de volgende twee technologieën 100% marktpenetratie zullen bereiken in de westerse maatschappij:

  • Mobiele communicatie
  • Mobiele data

We kunnen drie generaties in mobiele media onderscheiden:

  1. Broadcast (zoals Yahoo vroeger)
  2. Participation (zoals Youtube)
  3. Personal services (zoals Facebook)

Om diensten gepersonaliseerd aan te kunnen bieden, heb je informatie (context) nodig:

  • Persoonlijke informatie
  • Locatie informatie
  • Sociaal netwerk

Het adressenboek is voor mobiele diensten het belangrijkste, omdat het veel zegt over je sociale netwerk.

Door gebruik te maken van locatie en tijd kunnen bijzondere diensten gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld het vinden van een restaurant in de buurt, dat jouw vrienden momenteel leuk vinden.

Context is belangrijk om diensten te kunnen personaliseren, maar er zal goed nagedacht moeten worden of die context altijd automatisch bepaald kan en moet worden of dat de gebruiker voor een groot deel in controle blijft.

Bridging the gap from vision to sustainable business
(Arno Aaldijk, Logica)

Locatiegebaseerde diensten (LBS) zijn niet nieuw en bestaan al zo’n 10 jaar. Jaren geleden werd het business model voor ringtones bijna 1-op-1 toegepast op LBS.

“First mover disadvantage”

Dat ging fout! Kortweg zijn de oorzaken onder te verdelen in:

  • Markt (Markt die er nog niet klaar voor was)
  • Kosten (Kosten die te hoog waren voor klant en leverancier)
  • Technologie (Technologie die er nog niet klaar voor was)

Misschien moeten we LBS niet (zoals toen) als doel zien, maar als middel: Van Location Based Services naar Location Enhanced Services.

Ideeën moeten omgezet worden in ‘sustainable business’, diensten die echt waarde hebben voor de gebruikers!

WiFi positionering en locatie trends
(Ted Morgan, Skyhook Wireless, @tedmorgan)

Ted begon jaren geleden met het zogenaamde wardriving, om in kaart te brengen waar draadloos internet beschikbaar was. Al snel ontdekte hij dat deze gegevens ook gebruikt kunnen worden om je eigen positie te bepalen en Skyhook Wireless was geboren.

Momenteel hebben ze meer dan 125 miljoen locaties van draadloze access points in hun database en meer dan 1 miljoen GSM masten.

Devices zoals de iPhone maken gebruik van de Skyhook technologie om de locatie te bepalen, zelfs als GPS niet beschikbaar is (zoals binnen of in stedelijk gebied met hoge gebouwen).

Daarnaast kunnen ontwikkelaars ook zelf de SDK gebruiken op allerlei apparaten om zonder GPS de positie te bepalen.

Momenteel zijn er 4000 applicaties in de Apple AppStore die gebruik maken van locatiefunctionaliteit.

Locatieinformatie is nu ‘gratis’ en dat resulteert in een heleboel creatieve applicaties. Daarnaast wordt locatieinformatie ook vaak gebruikt om mensen aan een dienst te binden of de juiste advertentie te kunnen laten zien.

Doordat mensen gebruik maken van de technologie van Skyhook, beschikt het bedrijf ook over een enorme hoeveelheid gebruiksdata. Door die data te analyseren en trends te detecteren, kunnen diensten en producten beter afgestemd worden op gebruikers. Voor een marketeer kan het erg interessant zijn om te weten waar en wanneer mensen regelmatig bij elkaar komen!

Google doet sinds kort ook aan het verzamelen van access point informatie, maar vooralsnog heeft Skyhook 8x zoveel informatie als Google op dat gebied.

Het aanbieden van een API op deze data staat op de planning.

Op de traktor naar de Zuidpool en terug?
(Manon Ossevoort, @tractormeis, presentatie)

Mobile Monday #13 - Manon Ossevoort (Foto Erik Kroes / Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic)De droom van een klein meisje, het idee van een theatermaker: Met een traktor naar het einde van de wereld, de Zuidpool. Een voorstelling zonder vast podium en zonder grenzen…

Met veel passie vertelt ze, dat ze zoals veel andere mensen ook beren op de weg zag bij haar idee, maar uiteindelijk besloot om gewoon de stap te nemen en het echt te doen!

De reis: Met een traktor die maximaal 20km/u kan via Europa en Afrika naar de Zuidpool.

Inmiddels staat ze in het onderste puntje van Afrika en wordt haar traktor klaargemaakt voor de laatste etappe naar de Zuidpool.

“A dream inspires to get the most out of yourself”

Onderweg geeft ze op verschillende plekken een theatershow over dromen en doen, genaamd “Doe!”, om ook de dromen van mensen die ze onderweg tegenkomt te verzamelen. Daarbij kunnen de mensen uit verschillende culturen hun dromen opschrijven, die vervolgens  mee gaan in haar traktor naar de Zuidpool. Daar zal ze de ideeën vereeuwigen in de buik van een sneeuwpop.

Vooral voor het laatste stuk zoekt ze nog hulp van iedereen om te zorgen dat het aandacht krijgt, er genoeg sponsoring is en de reis interactief wordt.

Je kan haar helpen door GO TREKKER te SMS’en naar 1008 (Eenmalig EURO 1,50). Meer informatie is te vinden op http://www.tractortractor.org

The Next Wave of Augmented Reality: Mobile, social, interaction, right here, right now
(Tish Shute, @tishshute)

Van het Internet nu (Twitter, real time), gaan we naar het “Outernet” (Computing everywhere with everything) Daarbij vormen Ubiquitous Computing en Augmented Reality het DNA van het Outernet. Deze nieuwe generatie internettechnologie is mobiel, sociaal en interactief.

“The Internet is coming alive”

We moeten gaan denken in termen van kanalen (channels) en lagen (layers) van informatie, waardoor we het web naar de echte wereld kunnen halen.

Vooral door verschillende soorten informatie van diverse bronnen te mixen en te remixen zullen innovatieve nieuwe toepassingen ontstaan, die we ons niet eerder hebben kunnen voorstellen.

“You haven’t seen that before!”

Google Wave is als een open gedistribueerd framework belangrijk om met elkaar gebruik te maken van Augmented Reality: Social Augmented Experiences.

Nu wordt er hard gewerkt om de fundering van deze synergie op orde te krijgen, maar binnenkort zullen ook zichtbare resultaten te presenteren zijn.

Niet alleen heeft Augmented Reality voordeel voor Google Wave, maar ook omgekeerd kan Google Wave zijn voordeel halen uit Augmented Reality.

Foursquare en mobiel ‘fun’ maken
(Dennis Crowley, Foursquare, @dens, presentatie)

Foursquare is volgens Dennis zelf een combi van een stadsgids en een vriendenzoeker, met daar overheen spel-elementen.

Hij vertelde met veel passie en hoge snelheid over de geschiedenis van Foursquare en hoe ‘fun’ een belangrijk element is in het succes van producten en diensten.

Op een bepaalde manier is het leggen van spel-elementen over de werkelijkheid ook een vorm van Augmented Reality.

“Make familiar things fun!”

Met Foursquare en een paar andere voorbeelden gaf hij aan hoe software en spel gedrag kunnen veranderen. Mensen die ineens meer gaan sporten, omdat ze daarmee een Foursquare badge kunnen verdienen of de trap nemen, omdat die pianogeluiden maakt als je erop loopt.

Met veel gebruikers en data kan je voorspellingen gaan doen en zinvolle tips geven (anticiperen) op basis van wanneer iemand waar is.

Daarnaast had Mobile Monday in Amsterdam de primeur: Foursquare heeft een API voor ontwikkelaars, om de informatie te mixen en remixen tot nieuwe innovatie toepassingen.

Over de auteur

Ralf heeft al jaren een passie voor internet en mobiele technologie, die hij in praktijk brengt met zijn bedrijf Everdune.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.