Het moderne internet ontwikkelt zich in een razend tempo. Ik denk dat er bijna geen dag voorbij gaat zonder nieuwe startup, terwijl er eigenlijk al zoveel aan applicaties is! Als blogger en trendwatcher word je echter wel geacht deze startups in de gaten te houden en er ook her en der eens wat te testen. Laat ik vooropstellen dat ik ook lang niet alles lees en test, maar hoofdzakelijk filter uit wat ik op de grotere blogs en via mijn Twitter voorbij zie komen.

Het is echt een schot voor open doel, maar wat bij mij vooropstaat als ik een nieuwe applicatie test is dat ik het nut van gebruik kan zien. Het kan nog zo’n briljante en technisch optimaal uitgevoerde vinding zijn, op het moment dat ik niet zie waarom dat voor mij nuttig kan zijn is het snel afgelopen. Pas daarna wil ik eventueel overgaan op het gebruik hiervan.

Daar komt bovenop dat ik op een vreemde manier loyaal ben aan de applicaties die ik op dit moment al gebruik. Iets nieuws moet daarom niet zomaar “iets extra’s” hebben, of een beetje beter zijn. Nee, het moet echt schokkend veel beter zijn, of fijner werken dan datgene dat ik op dit moment al gebruik. Dat is bijvoorbeeld een van de redenen dat ik nog regelmatig Twhirl gebruik voor Twitter.

Op het Web Worker Daily blog kwam ik deze week nog een aantal punten uit een oude blogpost tegen die kunnen helpen bij evaluatie van nieuwe applicaties. Een aantal van die punten wil ik hier ook nog meegeven:

  • Concentreer op het proces, niet de technologie. Laat je dus niet verblinden door wat de applicatie allemaal kan, maar door waarvoor jij deze nodig hebt.
  • Zorg voor een “Entry & Exit” strategie. Kijk naar de mogelijkheden om data te importeren en exporteren. Je wil niet een dag bezig zijn met gegevens invoeren als je besluit een applicatie te gaan gebruiken. Wil je ervan af moet ook exporteren van gegevens niet te moeilijk zijn.
  • Kun je het (gebruik) aan anderen verkopen. Mocht de meerwaarde van een applicatie zitten in bijvoorbeeld een algemeen gebruik op de werkvloer, kun je de werkvloer dan zover krijgen dit te gaan gebruiken

Uiteraard is wat voor mij werkt niet de waarheid voor iedereen. Jullie tips zijn dus ook van harte welkom!

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

4 reacties

  1. Rebecca Kanne

    Goed verhaal vincent!

    Ik vind dat het ook in no time te installeren moet zijn zonder ingewikkelde verhalen. Als je bij voorbaat al de installatie niet snapt dan is het geen usertool.

    Beantwoorden
  2. Bas Bakker

    Het eerste wat ik me afvraag bij een nieuwe online service is: welk probleem lost het voor mij op. En hoe eenvoudig is het voor mij te gebruiken.

    Beantwoorden
  3. Vincent Neve

    @Rebecca: Dankje! Installeren kan inderdaad ook een struikelblok vormen. Ik ben weleens afgehaakt omdat in een “simpele” installatie de stappen zich toch op bleven stapelen.

    @Bas: Probleem oplossen lijkt me ook een goede toevoeging, maar niet alles hoeft een probleem op te lossen lijkt me. Voorbeeldje: sinds ik Twitter heb ik niet een probleem minder.

    gebruiksgemak: altijd belangrijk 🙂

    Beantwoorden
  4. Alexis van Dam

    Goed artikel, wat ook mijzelf scherpt. Als ik een applicatie of dienst test, dan is gebruiksgemak en de user interface erg belangrijk. Voor online diensten is het belangrijk dat ze in diverse browsers zoals Chrome, Firefox en Safari goed werken.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.