Leestijd: ca. 4 minuten

Een marketingfunnel. Wie werkt er niet mee?

Ik verwacht dat veel mensen nu aangeven dat ze niet echt werken met een marketingfunnel en daarmee eigenlijk de marketinginspanningen niet meten. Daardoor is bijsturen van een strategie in die funnel al complexer geworden. De 6 stappen die een marketingfunnel overzichtelijk maken zijn:

 

marketingfunnel
Stap 1 – Ontwikkel een roadmap

Succes en het ontwikkelen van plannen gaan in deze snel veranderende wereld niet meer samen. Denk ook aan de snelle ontwikkeling van het agile denken en werken. Dat agile staat niet helemaal voor actualiteit, in de marketingwereld is er medio de jaren 90 al over geschreven en gesproken. Door de snelheid van veranderende inzet en mogelijkheden van media en het veranderende gedrag door die media van mensen maakt dat er wel sneller ingespeeld moet kunnen worden op die veranderingen. Plateauplanning, faering van de plannen en agile zijn daarin mogelijkheden.

  • leg een marketingstrategie op hoofdlijn vast
  • stel een doelstelling vast die hoort bij die strategie
  • maak een fasering of pak de strategie agile op
  • stel de KPI’s vast waarop je wilt gaan sturen om uiteindelijk wel je doelstelling te kunnen bereiken


Stap 2 – Wie gaan we benaderen?

In de strategie neem je de doelgroepen mee. Bedenk wel goed wie of wat die doelgroepen zijn:

  • is het de gebruiker, beslisser of betaler
  • is het de doelgroep of de klantengroep
  • is de terminologie eenduidig en duidelijk voor alle spelers in het proces
  • zijn de segmenten groot genoeg, bereikbaar en leiden de segmenten tot een winst of significante bijdrage

Door ook hier duidelijk keuzes te maken is het mogelijk de roadmap te versterken en de eventueel op basis van resultaten wijzigingen aan te brengen.


Stap 3 – Gericht benaderen

Op basis van de roadmap en de segmentatie kun je de focus leggen op het behalen van de doelstelling met daarbij de KPI’s waar je op kunt sturen. Intern is het nodig om daarna te kijken hoe je die processen op elkaar afstemt. En natuurlijk bijstelt daar waar nodig.

Neem als uitgangspunt de wensen en behoeften van de klant om hen gericht te kunnen benaderen.


Stap 4 – Nurture je klanten

Bij het werven van nieuwe klanten wordt niet gedacht aan de mensen die al klant zijn. Leg de strategie van deze werving van nieuwe klanten goed neer naast het nurturen en behouden van klanten. Analyseer oneffenheden en denk na of je de huidige groep klanten moet informeren of ook iets moet bieden. De basis voor succes is het verzorgen van een relatie gerichte strategie waarbij het behoud en nurturen centraal staat.


Stap 5 – De belofte

Een duidelijke en goede belofte vertaald in een positionering is de basis van elke boodschap. Natuurlijk moet vanuit een cross media strategie goed bekeken worden welke media in welke fase van de journey ingezet worden en welke content daarbij het beste aansluit. Een goede propositie en een sterke verhaallijn dragen daar zeker aan bij.


Stap 6 – Optimaliseer

Een plan is nooit af. Vandaar dat stap 1 het ontwikkelen van een roadmap was en niet een vast omlijnd plan. Door het continu monitoren van de voortgang, meten van inspanningen en bijsturen op basis van de resultaten (denk aan het gebruiken van een tool als Surplace) ben je het plan aan het optimaliseren. Optimalseren betekent uiteindelijk meer bereiken met minder inspanningen. Wat je wilt bereiken wordt dan geduid in de strategie en de daarbij behorende doelstelling met KPI’s.

En zo is de funnel rond. Het is een voortdurend proces waarbij nieuwe input en resultaten kan leiden tot bijstelling van de strategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.