Leestijd: ca. 4 minuten

hans_appelVandaag was ik in de absoluut bevoorrechte positie op een besloten event aanwezig te zijn georganiseerd door Crowdpredictions.com. Dit event stond helemaal in het teken van de voorspellende kracht van de crowd en de ontwikkelde software om dit op zeer vernieuwende wijze in te zetten. Geloof me, het verkennen van de site is echt een aanrader! In de zaal zo’n 35 loyaltymanagers,  marketingdirecteuren en meer van deze zwaargewichten werkzaam bij bedrijven zoals TomTom, Shell, Bol.com etc. Dan vraag je je natuurlijk gelijk af….wat doe ik daartussen? Welnu, ik was daar om te kijken of de software van Crowdpredictions inzetbaar is voor de SpinAwards, een opdrachtgever van me.

Er waren enkele sprekers uitgenodigd, waarvan professor Hans Appel absoluut de bekendste was. Hans benodigd geen introductie, zijn naam zegt reeds genoeg. Tal van topfuncties vervulde deze energieke 50-er reeds, waaronder die van manager bij Apple. De lezing van Appel ging over de kracht en mogelijkheden van collective intelligence. Een vurig en enorm boeiend betoog dat ik graag met jullie deel.

“we are smarter than me” is de titel van een boek geschreven door 5000+ auteurs. Dit voorbeeld gebruikt Appel om het onderwerp gelijk duidelijk te maken. Hoe kan het toch dat we pas nu tot de conclusie komen dat we samen meer kunnen dan alleen? Volgens Appel heeft dat puur te maken met het feit dat we tegenwoordig het gereedschap voorhanden hebben. Middels nieuwe netwerktechnologien worden groepen gevormd rondom thema’s, die vervolgens allemaal een aparte collective intelligence bevatten.

Appel noemt deze ontwikkeling ook wel de ‘marketinghemel’. Hoewel we deze hemel wellicht nooit zullen bereiken is collective intelligence wel een bron waar we als marketeers enorm veel informatie uit kunnen putten, voor het eerst in de geschiedenis. Appel komt met een hele frisse en nieuwe kijk op de metrics en theorieën uit het verleden, zoals de marketingregels die door Kotler zijn beschreven in diens bekende ‘marketingbijbel’. Kotler is een held en blijft een held in mijn ogen, en dat vond ook Appel. Toch is het feit dat we vroeger ‘probeerde’ voorspellingen op statistische wijze af te dwingen volgens Appel grotendeels ontstaan vanwege een tekort aan echte voorspellende krachten. Nu zitten we in een wereld waarin deze data wel voorradig zijn, hetgeen de oude regels/metrics in een heel ander perspectief zet.

Volgens Appel gaan we meer en meer naar het onderstaande model toe, waarbij functionaliteit en participatie in een sociale omgeving de bovenhand krijgt binnen het marketingveld.

model

Het onderstaande schema is een totaaloverzicht dat duidelijk aangeeft welke factoren er allemaal invloed uitoefenen op voorspellende waarde. De bron van deze figuur kon ik zo even niet vinden, dus het is een eigengemaakte fake versie. Appel zelfs voegde hier nog de variabel Sensors bij als externe predictor. Hij is er van overtuigd dat sensoren de zintuigen van computers gaan aansturen om data uit de omgeving te halen.
Model2
Al met al een zeer inspirerende lezing, waar nog een laatste boodschap in werd meegegeven: Ontken deze ontwikkelingen niet!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.