Leestijd: ca. 3 minuten

Ruud Smeulders is werkzaam als innovatiemanager bij de Rabobank. Daarmee is hij op dit moment onder andere verantwoordelijk voor analyses van technologische trends, innovatie management en management van het aantal innovatie projecten in de portfolio. Daarnaast is Ruud sinds 2007 voorzitter van RINO, een intern innovatieplatform dat direct rapporteert aan de Rabobank directie.

Ruud begint met een aantal recente voorbeelden op gebied van technologietrends die de Rabobank waarneemt. Centraal daarin staat het meer sociaal gebruik van de computer via het web. OnsNet.tv wordt concreet aangehaald als een soort locale youtube. “Lokale kneuterigheid”, die een online gemeenschap creeert en waar later eventueel zakelijk ook van geprofiteerd kan worden. Contact met de locale bevolking is erg belangrijk, aldus Ruud.

Een tweede voorbeeld is het ontstaan van locale platformen van Rabobank binnen bijvoorbeeld Hyves, LinkedIn en Plaxo. Rabobank heeft zelfs een tool gebouwd die persoonlijke gegevens uit profielen haalt en een centraal kennisprofiel genereert, waar jij als gebruiker zelf eindredacteur over bent. Ook virtuele werelden worden niet vergeten, bijvoorbeeld door aanwezigheid in WhyRobbieRocks met eigen avatars, maar ook een virtueel kantoor wordt getest. Deze avatars en andere virtuele initiatieven zijn binnen deze netwerken beschikbaar voor vragen, antwoorden; kortom interactie!

Rabobank richt zich echter niet alleen op de particulieren, ook op MKB’ers. Er is pas nog een pilot opgezet met online communities voor MKB. Vraag die Rabo zich hier nog bij stelt is of zij deze wel of niet zelf moeten opzetten, vanwege een mogelijk afschrikeffecht bij een branded community. De eerste pilot heeft op dit moment wel de naam Rabobank aan zich verbonden. Mocht een branded community geen succes blijken wordt ook naar non-branded communities gekeken.

Vanuit het buitenland heeft Rabobank het gebruik van Microcredits overgenomen. Op erg kleine schaal wordt op deze manier locaal kleine projecten gesteund, in de ogen van Ruud effectiever dan via goede doelen.
Om af te ronden geeft Ruud een visie weer voor de toekomst in de ogen van Rabobank.

1. Bedrijven worden virtueler
2. Rabo-medewerker is ook klant
3. En een klant wordt steeds meer een stukje medewerker door zelfbediening
4. Grenzen van “bedrijf” vervagen
5. De cooperarieve structuur van Rabobank zorgt sowieso voor minder scherpe “grenzen”. Leden hebben inspraak!
6. Langzaam verwijnt het verschil: medewerker vs klant

Afsluitende slide: Community als bedrijfsvorm…. De zaal krijgt de gelegenheid om voor rabobank mee te denken hoe de bank ECHT meer uit communities kan halen.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

2 reacties

  1. Robert Lommers

    Hi Vincent,

    Dank voor je verslag, ik kon er zelf helaas niet bij zijn, maar ik heb via twitter (#SST) alles aardig kunnen volgen. Hoewel ik er niet bij was toch even een nuance wat betreft je bericht over de Starterscommunity: http://utrecht.rabostarterscommunity.nl/

    “Rabobank richt zich echter niet alleen op de particulieren, ook op MKB’ers. Er is pas nog een pilot opgezet met online communities voor MKB. Vraag die Rabo zich hier nog bij stelt is of zij deze wel zelf moeten opzetten. Daarom wordt de naam van Rabobank ook niet direct aan deze communities gekoppeld, vanwege een mogelijk afschrikeffect.”

    Zelf ben ik vanuit Rabobank Utrecht en betrokken bij de Pilot. De Pilot bestaat uit twee smaken, Branded en non Branded. De Utrecht variant is branded en direct gekoppeld aan het merk: Rabobank. Wat klopt is dat we tijdens de pilotfase kijken naar het gedrag van startende ondernemers en of deze anders is binnen een branded community t.o.v. een non branded community. Meer info over de case en achtergronden kan je

    hier teruglezen op marketingfacts
    http://tinyurl.com/5hn3xe

    en hier op het Raboblog
    http://tinyurl.com/aqx5ud

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.