Leestijd: ca. 5 minuten

tourdefrance-logo

Vanaf morgen staat Frankrijk en een groot deel van de wereld voor ruim drie weken in het teken van de Tour de France. Ondanks de vele tegenslagen die de grootste wielerronde ter wereld heeft moeten incasseren de laatste jaren staat de historie van de Tour nog fier overeind en is de media aandacht voor dit spektakel nog altijd immens.

Drie weken lang kun je radio luisteren (radio tour de france is al sinds de jaren 70 een begrip op de Nederlandse radio), televisie kijken (Studio Sportzomer waar Mart Smeets de avondetape presenteert) en de kranten (elk met een eigen sportkatern) er op naslaan zodat je niets van de Tour de France hoeft te missen. Ook op internet ontkom je er (gelukkig) niet meer aan en zo worden er verschillende kanalen ingezet om de Tour de France zo goed mogelijk bij je thuis te brengen.

NOS website
Elk jaar pakt de NOS flink uit tijdens de Tour de France, zo is er naast de verslaggeving op de radio en de televisie uitzendingen omtrent de Tour de France ook elk jaar een speciale Tour de France website. Op deze website vind je nieuws, multimedia, etappe overzichten, uitslagen en video on demand rechtstreeks vanuit het peleton. Elk jaar worden er meer functionaliteiten toegevoegd en ook dit jaar is dat niet anders.

Opvallend dit jaar is de koppeling die de NOS maakt met twitter, waarbij ze niet alleen net als vorig jaar de etappes live op twitter verslaan maar dit jaar ook op de website een widget geplaats hebben met de laatste tweets van renners en ploegen uit de Tour de France. Daarnaast heeft de NOS een overzicht gemaakt met alle twitter accounts van renners en ploegen, o.a. Lance Armstong, Cadel Evans en Alberto Contador. Ook heeft de website een mobiele applicatie, een nieuwsbrief en zijn er verschillende gadgets zoals een overzicht van het laatste nieuws en video’s voor op je hyves profiel. De site van de NOS is wat mij betreft een uitstekend voorbeeld van hoe bestaande verslaggeving omtrent de Tour de France op internet wordt versterkt en zelfs uitgebreid; de komende drie weken dagelijkse kost voor een ieder die interesse heeft in de Tour de France.

Nieuws en dagbladen
Naast de NOS besteden de verschillende nieuwssites aandacht aan de Tour de France. Zo hebben bijna alle dagbladen en bijvoorbeeld nu.nl een aparte sectie waar al het nieuws omtrent de Tour de France te vinden is (Telegraaf, Algemeen Dagblad, Volkskrant en Nu.nl). Alle websites brengen de komende drie weken uitgebreide verslaggeving met nieuws, interviews, video’s, blogs, reportages en tweets en kosten nog moeite worden gespaard om zo groot mogelijk uit te pakken.

Naast de gebruikelijke reportages hebben zowel de Telegraaf en het Algemeen Dagblad een eigen tourmanager, waarbij je mee kunt spelen met je ‘eigen’ selectie van renners en zo kans kan maken op verschillende prijzen. Beide tourmanagers spelen zich inmiddels helemaal online af en daarmee zijn beide sites komende drie weken gegarandeerd van een hoop extra bezoekers. Ik speel zelf mee met de tourmanager van het Algemeen Dagblad (gesponserd door Rabobank) en ik ben dus gegarandeerd de komende drie weken op de website te vinden. De Telegraaf is net als vorig jaar een samenwerking aangegaan met Hyves om zo het wielerspel meer onder de aandacht te brengen waarbij er zowel op www.telegraaf.nl als op www.hyves.nl enorm veel aandacht voor de tourmanager is.

Officiële organisatie Tour de France
Naast de aandacht in Nederland is er natuurlijk vanuit alle landen enorm veel aandacht voor de Tour de France. Inmiddels weet de organisatie van de Tour de France daar ook aardig op in te spelen en heeft ook deze organisatie een uitgebreide meertalige website met alle gebruikelijke informatie. Zo biedt de officiele Tour de France website dit jaar ook diverse games en een officiele fanshop waar je merchandising van de wielerronde kunt aanschaffen. Primeur dit jaar is ook de eigen tourmanager, waarmee de Tour de France de concurrentie aangaat met de talloze tourmanagers die door verschillende media worden georganiseerd. Daarnaast heeft de organisatie van de Tour de France ook een eigen Youtube kanaal, waar net als vorig jaar ook nu weer interessante video’s te vinden zijn.

Voor de liefhebber van de Tour de France is er in ieder geval genoeg aandacht, het zal zelfs moeilijk worden om niets mee te krijgen van de Tour de France de komende weken. Zelf zal ik veelvuldig op de website van de NOS te vinden zijn en daarnaast veel naar de televisie kijken en overdag naar de radio luisteren. Wat mij betreft is de NOS op voorhand al geslaagd in de opzet van de Tour de France website en ik ben nu al benieuwd naar de resultaten van deze website, die waarschijnlijk net als vorig jaar indrukwekkend zullen zijn. Morgen om 16.00 zullen de wielrenners van start gaan en het belooft nu al ontzettend spannend te worden. Online zijn we in ieder geval van de partij.

Over de auteur

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.