Chris Sacca is een investeerder en internetexpert, en tevens voormalig hoofd van de afdeling ‘Special Initiatives’ binnen Google. Hij adviseert en investeert veel in startups, waaronder bijvoorbeeld Twitter. Sacca is naast het web een bekend socialist, die zich veel inzet voor goede doelen. Op The Next Web werd Chris geïnterviewd door een van de andere sprekers, namelijk Andrew Keen. Het werd een erg interessant verhaal, waaruit blijkt dat Sacca over een enorme schat aan ervaring beschikt. Hij wordt niet voor niks regelmatig een van de meest machtige personen in Silicon Valley genoemd.

Wat heb je geleerd bij Google?

Bij Google leerde Chris dat de focus op de consument moet liggen, in plaats van op de technologie. Veel van wat bij Google gedaan werd was een reactie of falende innovaties van Microsoft. Dat is namelijk een organisatie die vanuit het product en de techniek kijkt, en dan pas naar de consument. ‘Vergeet de techniek, los problemen op’ is een belangrijke visie van Google.

Keen & SaccaOp welke prestaties bij Google ben je trots?
Chris geeft aan vooral trots te zijn op het feit dat hij het beeld van Google bij mensen heeft kunnen veranderen. Google was eerst enorm populair, maar werd ‘evil’ in de ogen van veel mensen toen er grote groei was. Uiteindelijk is deze groei wel de reden geweest voor Chris om op te stappen bij Google. Toen het bedrijf zo groot werd dat niet alles meer door Chris te overzien was, en hij zich moest gaan specialiseren, was het tijd op te stappen.

Wat vind je van de ontwikkeling van Google?
Google wil helemaal niet altijd overal de grootste in zijn. Wat ze willen is de consument een keuzeset geven. Men wil bij Google niet dat er een monopolie is waardoor de consument geen keuze kan maken. Ze willen die keuze graag bieden, en rekenen dan op hun eigen kwaliteit om te zorgen dat ze uiteindelijk gekozen worden.

Google is nu zelf monopolist, is dat erg?
Chris ziet Google niet als monopolist op het gebied van search. Volgens hem zijn er uitstekende andere zoekmachines zoals Yahoo, waar de consument voor kan kiezen. Er is dus geen sprake van monopolie.

Over Twitter zegt Chris vervolgens in een tussenstukje: ‘Ik onderschatte Twitter, omdat ik al met een gelijke soort dienst had gewerkt bij Google, genaamd Dodgeball. Twitter leert me mijn contacten echt kennen, die in normaal niet of niet vaak zie. Ik weet nu wat ze doen, en hoe ze hun dag doorkomen’. Later in ons persoonlijke interview gaf Chris trouwens nog aan dat de kracht van Twitter vooral zit in het feit dat ze zowel zoekmachine als community zijn.

Waar staat de digitale wereld op dit moment?
Het mooie aan deze tijd is volgens Chris dat mensen zonder budget iets heel gaafs kunnen maken. Waar het voorheen nodig was grof te investeren in startups, kan er nu al met lage budgetten iets worden neergezet. Er is nu ook meestal geen sprake meer van businessmodels, maar van prototypes.

Chris SaccaWat bepaalt het succes of falen van een startup?
De gebruikers! Chris is heel duidelijk in zijn antwoord op deze vraag. De waarde die je weet te creëren voor je gebruikers bepaald je succes. Een startup die waarde bezit voor de consumenten hoeft ook vrijwel niet aan advertising te doen, en zal vanzelf gestaag gaan groeien.

Om Obama te snappen moet je Silicon Valley snappen?
Chris is het hier mee eens. De Obama beweging en de Googlebeweging hebben veel overeenkomst. Beide zijn transparant, eenvoudig, losjes en vooral plat qua structuur. Bij Google kan iedereen op vrijdagmiddag zeggen wat hij of zij van de nieuwe ontwikkelingen vind onder het genot van een drankje. De lijnen zijn dus erg plat. Ook Obama past dit toe in zijn manier van politiek bedrijven. Hij betrekt armen en jongeren in de politieke discussie. Belangrijk is ook dat fouten maken moet kunnen, iets wat in de Washington tot nu toe altijd onmogelijk was.

Wat heb je in Ethiopië gedaan?
Chris is afgelopen tijd in Ethiopië geweest om te werken aan het initiatief Charitywater.org. In dit land is een enorm watertekort, en volgens Chris is dat ‘fucking bananas’. Voor 4000 dollar kan een bron worden gebouwd die veel mensen van water kan voorzien. Via onder andere internet probeert Charitywater.com zoveel mogelijk donaties te krijgen. Men kan het initiatief volgen op Twitter via @charitywater.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.