Leestijd: ca. 2 minuten

Jim Stolze is een in Nederland zeer bekend internetexpert en spreker. Hij adviseert onder andere Ilsemedia, RTL en ABN Amro. Eind 2008 ging Jim in het teken van een onderzoek een maand lang compleet offline, hetgeen leide tot veel publiciteit en aandacht, op onder andere Bizz. Vandaag was Jim kort aan het woord op The Next Web om zijn ervaringen en conclusies kort toe te lichten.

Tijdens de eerste week van het experiment geeft Jim aan erg tevreden te zijn met zijn offline status. Het is een beleving op zich, en hij krijgt erg veel aandacht. In week twee begint hij er echter flink van te balen, en begint serieuze afkickverschijnselen te vertonen. Opvallend genoeg is week drie een walhalla…zijn werk verbeterd flink qua efficiëntie, hetgeen tot goede resultaten leidt. In de vierde en laatste week slaat de twijfel echter weer toe…

De hoofdvraag die Jim probeert te stellen is ‘maakt internet je gelukkiger?’, en hij is er van overtuigd dat dit waarheid kan zijn. Als rekening wordt gehouden met de onderstaande regels, kan internet je echt gelukkiger maken:

  • Neem je Blackberry niet mee de slaapkamer in.
  • Accepteer dat er meer informatie is dan dat je ooit zult kunnen lezen.
  • Vertrouw meer op de sociale filters die door het publiek worden aangereikt.
  • Ken het verschil tussen offline en online. Online is voor momenten dat je niet fysiek samen kunt zijn, maar meer ook niet.

Jim eindigt met een humoristisch doch niet minder serieus voorstel. Hij wil voor elke verzonden e-mail 1 cent gaan rekenen. ten eerste zal dit mensen aan het denken zetten over al dat eeuwige ge-reply, en daarnaast zal het zorgen voor het uitsterven van grootschalige SPAM.

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

8 reacties

  1. Gyurka Jansen

    Het plan van een bedrag per verzonden e-mail is niet nieuw, maar mijns inziens zo goed als onbegonnen werk. (Je kunt niet voorkomen dat ik toch een email stuur, hem hooguit niet accepteren, maar op basis waarvan dan… En als je daartoe data toevoegt is het technisch gezien dan nog wel e-mail?)

    In de huidige opzet van e-mail denk ik onmogelijk, maar ik denk wel dat we allemaal een beetje hopen op een efficiënter, ‘slimmer’ en moderner (misschien iets geslotener?), systeem. Daarbij zou betaling per bericht of anderszins een koppeling aan betalingen beter kunnen, denk ik zo.

    Maar ik denk we dat we linksom of rechtsom altijd aan het probleem van een algemene acceptatie zullen zitten. 1 Cent per email is trouwens best een hoge kostenpost voor veel bedrijven denk ik. Zelf met alleen ‘nodige’ berichtjes. Maar inderdaad, misschien een humoristisch voorstel, de serieuze ondertoon is natuurlijk dat we misschien toch echt eens onze manier van berichten uitwisselen moeten overdenken.

    Beantwoorden
  2. Sjef Kerkhofs

    @Gyurka: het zal inderdaad onbegonnen werk zijn haha, maar de denkwijze is wel interessant. Bij welke persoon heb je die uitspraak eerder gehoord? Daar ben ik wel benieuwd naar.

    Beantwoorden
  3. Gyurka Jansen

    Ach, het is zelfs al ouder, met een rol voor Bill Gates er in weggelegd. Hij heeft blijkbaar met hetzelfde idee in het achterhoofd voorgesteld dat er een methode moet komen om email minder makkelijk en vrijblijvend te maken.

    Je ziet algauw het idee van een soort postzegel voor email ontstaan. Pay per mail, dus zegmaar. Ik meen dat later yahoo met een systeem kwam waarbij (bonafide) bulk mailers geld konden betalen om ervoor te zorgen dat hun email wel aankwam en niet in spamboxen verdween. In zo’n geval koop je dan dus zekerheid.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.