Leestijd: ca. 4 minuten

Ik heb besloten de sessie van Joost de Valk te gaan volgen, aangezien deze nadrukkelijk in gaat op het meten van social media. Aangezien dit een onderwerp is dat op Bijgespijkerd al meerdere keren ter sprake is geworden, zal dit een goede aanvulling zijn voor het blog. Joost de Valk is internet strategist bij OrangeValley, waar hij bedrijven helpt om de inkomsten uit het online kanaal te maximaliseren, waarbij zijn expertise voornamelijk ligt in search en affiliate marketing en social media. Zijn blog yoast.com hoort volgens het toonaangevende Amerikaanse magazine Advertising Age (AdAge) bij de top-50 van internationale marketing-blogs, en hij behoort tot de top-10 van WordPress (blogging platform) plugin auteurs van de wereld.

Joost gaat in zijn presentatie dieper in op de grootste vraag van Social Media….de ROI. Hoe kunnen we middels metrics onze Social Media inspanningen gaan meten? Het meten van websites is inmiddels een algemeen bekende term die al redelijk ver ontwikkelt is, maar bij Social Media is dit zeker nog niet het geval. We zijn met zijn allen nog aan het pionieren! Uiteindelijk willen we natuurlijk alle interacties op het internet kunnen gaan meten.
SMC 6

Joost introduceert als binnenkomer Social Media Metric 1: Share of conversation. Dit is het totaal van alle hits op een bepaalde productgroep, vraag of probleem, gedeeld door het totaal aantal van die hits die op jouw bedrijf betrekking hebben.

Na deze metric te hebben toegelicht blijkt dat de eerste stapjes in het meten van Social Media wel zijn gezet, maar dat deze nog niet erg structureel zijn. Eerste metingen zijn bijvoorbeeld mogelijk op Slideshare (aanta views en embeds) en Twitter (twittercounter). Toch willen we vooral Trends meten, en ROI. ROI is er natuurlijk in diverse vormen: Sales, Traffic, klanttevredenheid….allemaal mogelijke maatstaven om je succes te meten. De hamvraag is echter: Wat leveren mijn Social Media inspanningen op?

Joost introduceert de standaard ‘klassieke’ funnel, die van traffic (seo/sem enz.) naar conversie gaat. De funnel van Social Media zet echter een extra kolom in de funnel, die nog VOOR de klassieke traffic staat. Bijvoorbeeld: Iemand klikt binnen Facebook op je advertentie, en komt op die manier de funnel in.

Structurele metingen met voldoende continuiteit zijn zeer waardevol. Stel je de volgende situatie maar eens voor: Iemand zegt op een blog ‘ik koop bij Bol’ , en je sales gaan omhoog vanwege de positieve publiciteit. Vervolgens reageert er iemand met ‘ik vind het niks’, en je korte termijn sales zakken weer in. Dit soort statistieken zijn erg goed te meten, en kunnen zeer belangrijk zijn voor het bepalen van je acties.

Door de presentatie heen heeft Joost al enkele metrics genoemd waarmee Social Media gemeten kan worden. Het onderstaande lijstje is dan ook een samenvatting van een aantal matrics:

  • 1: share of conversation
  • 2: click through rate / engagement
  • 3: direct traffic
  • 4: sales
  • 5: links

Uiteindelijk eindigt de presentatie van Joost met de volgende conclusies:

  • Web analytics gaan verder dan enkel bezoekers en sales op je eigen website
  • Social media is meetbaar!
  • Test & Improve

Samenvattend: Joost verteld in een redelijk globaal en snel tempo dat social media wel degelijk meetbaar zijn, in tegenstelling van wat veel mensen denken. Het verhaal blijft redelijk aan het oppervlak, maar is vooral bedoeld om te triggeren.
SMC 5

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.