Leestijd: ca. 4 minuten

Aan de hand van ‘best practices’ en interviews met hoofdrolspelers van succesvolle communities krijgt u te zien hoe organisaties en bedrijven de kracht van het publiek kunnen gebruiken bij productontwikkeling, marketing, verkoop, kennisdeling en klantenbinding. Met aandacht voor succesvolle sites als Iens, Marketingfacts, Viva en iPhoneclub. De lezing zal gegeven worden door ex VPRO man Erwin Blom. Erwin Blom stond als hoofd van de afdeling nieuwe media van de media van de VPRO aan de oorsprong van succesvolle communities als 3VOOR12 en Happy VPRO. Vanuit zijn passie voor het onderwerp werkt hij aan een crossmediaal project Handboek Communities.

Erwin verteld zijn verhaal aan de hand van 40 gesprekken die hij afgelopen jaar heeft gevoerd met social network websites. Daar zijn een aantal basisregels uit naar voren gekomen:

  1. Passie: De basis voor Social Media. Vind je het niet leuk….doe het dan niet!
  2. Meedoen: Ben actief op en rondom je community. Je bent zelf het beste voorbeeld voor je community
  3. Openheid: Transparantie, eerlijkheid en openheid zijn keywords bij Social Media. Ga ook in op mensen die negatieve dingen zeggen en/of schelden.
  4. Flexibiliteit: Je publiek gaat je site wellicht anders gebruiken dan je bedoeling was…..dus ben flexibel!
  5. Lange adem: Geef niet op als het even niet loopt….ga er voor!


SMC 7
Om het belang van passie binnen communities te benadrukken laat Erwin twee sprekende voorbeelden zien: De iPhoneclub, dat met 40.000 bezoekers per dag een van de succesvolste communities in Nederland is, en Vangstenregistratie, een site waar visliefhebbers zich verenigen.

Maar wat kun je nu precies hebben aan een community, er vanuit gaande dat je er passie voor hebt?

  • Contact: vergroten van banden, loyaliteit, branding en communicatie met je publiek
  • Co-creatie: laat het publiek de content van je community mee verzorgen. Een voorbeeld daarvan is het RTL nieuws, dat foto’s van kijkers gebruikt in de site.
  • Samenwerking: door samen te werken met klanten een beter product maken. Denk aan TomTom dat klanten vraagt kaarten enz. te verbeteren.
  • Innovatie: het inzetten van je publiek binnen de community kan feedback zijn voor nieuwe innovaties. Vraag je publiek dus vooral om feedback.

Nu we duidelijk hebben wat het voor een bedrijf kan betekenen is het belangrijk bij de voornaamste groep te gaan kijken. Dus is de vraag: Wat moet het publiek er mee? Wat vooral belangrijk is, is de value die de community biedt voor het publiek. Je kunt geen community bouwen zonder onderscheidende value  voor je publiek. Een specifieke manier om deze value te verkrijgen is hem op basis van Open Source door het publiek zelf laten bepalen.

Nu is alles wat hiervoor besproken is leuk en aardig, maar is er nog niks gezegd over ROI, hetgeen toch het thema van vandaag is. Erwin heeft hier enkele suggesties voor:

  1. Advertenties, die ook op niche websites succesvol kunnen zijn en dus niet alleen op massawebsites.
  2. Sponsoring: samen met sponsoren acties enz. opzetten binnen de community, die ook waarde bieden voor de gebruikers.
  3. Premiumaccounts: betalen voor meer functionaliteit. Je geeft ze met premium net iets extra’s.
  4. Gebruikers betalen: Dit gebeurd veel in online games, waar men betaald voor aankleding van bijvoorbeeld een raceauto. Ook hier geldt dat het enkel om extraatjes moet gaan. Het moet niet minder leuk worden voor de andere gebruikers.
  5. Data: binnen de community wordt er data gegenereerd die enorm interessant kan zijn voor bedrijven.
  6. Kostenbesparing: het gebruiken van communities voor feedback en dergelijke kan je veel geld besparen.
  7. Afgeleide producten

Samengevat: Op een gepassioneerde wijze verteld Erwin over communitybuilding. Dit doet hij niet met theorie, maar met een enorm aantal voorbeelden. Middels de voorbeelden loopt hij door het gehele communitylandschap, erg tastbaar en praktijkgericht, doch naar mijn idee iets TE praktijkgericht.

SMC 8

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.