Leestijd: ca. 3 minuten

 

Tijdens het tweede B2B symposium op Nyenrode Business Universiteit maakten de sprekers een ding glashelder voor het publiek: alles draait om de menselijke communicatie tussen je medewerkers en je klanten. Als je op de juiste manier weet te luisteren naar je klanten en daar goed op reageert, ben je daadwerkelijk van toegevoegde waarde.

Klanten worden dagelijks overspoeld door marketing uitingen die hen via diverse kanalen bereiken. Zij moeten hierin zelf filteren welke informatie zij nodig hebben. Social media geven juist de kans om informatie te verzamelen over de behoeften van een klant, maar uit onderzoek is gebleken dat CMO-ers moeite hebben met deze media (IBM, @RonaldVelten). Men is toch teveel geneigd om te blijven zenden.

Veranderende omgeving

Wat is dan de oorzaak van dit gebrek aan luistervaardigheid? Jarenlang hebben marketeers de ruimte gehad om zelf het domein van marketing uitingen te domineren. Zij worden door de komst van de social media geconfronteerd met de mening van de klant. Over het bedrijf, het product of de geleverde service. Is het profiel van de marketeer nog wel passend bij deze tijd, waarin luisteren en dialoog zo centraal zijn komen te staan?

Vanuit het hart

Waar de klant én de medewerkers behoefte aan hebben, zijn vloeibare structuren waarin soepel gecommuniceerd kan worden. Deze communicatie is veel te belangrijk om over te laten aan marketeers of PR-medewerkers. Medewerkers willen vrijheid om te experimenteren met social media. Welke tools dragen bij aan het vormen van het ecosysteem van hun bedrijf en waarmee kunnen zij laten zien waarin de organisatie leidend wil zijn in de markt. Laat dat door mensen doen die passie hebben voor social media, want als het niet vanuit het hart komt, dan zal het ook nooit de harten van anderen kunnen raken!

Ga de conversatie aan

Bedrijven realiseren zich nog onvoldoende dat zij kunnen groeien door de communicatie aan te gaan. In mijn eigen werkomgeving merk ik ook dat mensen vinden dat social media extra tijd kost en dat het slechts af en toe interessante content oplevert. Dan mist een bedrijf volledig de essentie van de conversation company (@Steven_InSites). Als je daadwerkelijk de conversatie aangaat met je klant, kun je uitgaan van zijn wensen en gedachten. Op zoek gaan naar de vraag achter de vraag. Kansen ontdekken vanuit dit gesprek en deze kansen door al je medewerkers laten spotten.

Vraag je als bedrijf af wat jij kan doen in jouw omgeving, maak van je medewerkers de helden van je organisatie, luister echt naar je klanten en bouw daarmee aan sustainable business met toegevoegde waarde.

Over de auteur

Natalie Aubel werkt als Community Manager voor Camelot Vastgoedbeheer en studeert daarnaast Bedrijfskunde aan de Nyenrode Business Universiteit. Als er nog wat privé tijd over blijft, dan is ze op stap met vrienden, naar borrels en meetings.

3 reacties

  1. Nathalie Soeteman

    Mooi verhaal! Dit geldt wat mij betreft overigens net zo goed in B2C, en voor interne communicatie. Kijk maar eens hoe een bedrijf als Zappos communiceert. En sterker nog: hoe de medewerkers daar hun werk doen en communiceren. Zij leven hun merk. Ze doen er alles aan om de merkbelofte van hun werkgever waar te maken. Binnen en buiten de bedrijfsmuren. Als vanzelf, vanuit intrinsieke motivatie.

    Beantwoorden
  2. Natalie Aubel

    Dank voor je reactie. Zappos is zeker een goed voorbeeld. Vanuit de CEO wordt dit het hele bedrijf door gedragen. En daar krijg je hele mooie resultaten mee. Als je mensen zo weet te raken, dan begrijp je echt waar de business om draait.

    Beantwoorden
  3. Maurice Scholten

    Veel bedrijven zijn hier mee bezig merk ik. Overal zie ik nieuwe en oudere bedrijven deze aanpak overnemen. Een vriendelijke en persoonlijke tone-of-voice naar klanten toe. Via facebook persoonlijke items delen met klanten.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.