Leestijd: ca. 5 minuten

De laatste maand van het jaar is aangebroken. Tijd om vooruit te blikken op 2022. Dat de wereld van digitale marketing zich continue ontwikkelt, is ondertussen wel bekend. Maar welke uitdagingen en kansen staan ons in 2022 te wachten?

Binnenkort verschijnt het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School. Digital strateeg Bart Meerdink neemt je mee in de belangrijkste trends voor komend jaar. Tijdens het online event op 19 januari ‘Digital Marketing Trends & Winners 2022’ geeft Bart een toelichting op deze trends en laat hij zien wat ze kunnen betekenen voor jouw organisatie of opdrachtgever. Maar voor het zo ver is, eerst een terugblik op een jaar geleden. 

2021: het jaar waarin we elkaar weer mochten ontmoeten
De eerste zinnen uit het trendrapport van vorig jaar laten zien hoe wij naar 2021 keken: “Iedereen kijkt reikhalzend uit naar 2021. Het jaar waarin we elkaar weer mogen ontmoeten en begroeten. Reizen en feesten. Fysieke events bezoeken en elkaar weer zien op kantoor. Of blijven de donkere COVID-19 wolken met bijbehorende maatregelen nog tot ver in 2021 over ons heen hangen?” Ondanks dat we versoepelingen hebben gehad, bleek het laatste van die uitspraak ook waar. COVID-19 heeft nog steeds impact op ons dagelijks leven en dat zal in 2022 ook (deels) zo blijven.

De versnelde digitalisering van de afgelopen tijd is een feit. Hierdoor zijn voor veel organisaties online en digital nog belangrijker zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan de B2B organisaties die hun leads eerst volledig uit offline beurzen en events haalden.

Crisis? Wat nou crisis!
Begin 2021 was er veel economische onzekerheid. De miljarden van de NOW-regeling hielden veel bedrijven overeind. Er werd gevreesd voor een faillissementsgolf en een toename van de werkloosheid. Halverwege 2021 blijkt het beeld alweer anders als Bart in zijn zomer column terugblikt op het trendrapport dat hij een halfjaar eerder schreef. “Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er zoveel vraag is naar digital marketeers.”

Digital Marketing Trendrapport 2022
De grote vraag naar digital marketeers blijft. Een krapte op de arbeidsmarkt leidt in vele digital marketing roadmaps tot een vertraging. In 2022 wordt er dan ook meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van medewerkers (en talent) om ze te binden en behouden. De juiste mensen in je organisatie hebben om in te spelen op de trends en ontwikkelingen is dus essentieel, maar wat kunnen we nog meer verwachten in 2022?

De Big Tech partijen gaan de strijd met elkaar aan om elkaars verdienmodel te verkleinen. Er wordt massaal geïnvesteerd in Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR)/Virtual Reality (VR) waarmee onze fysieke wereld steeds verder digitaliseert. Ondertussen ploeteren wij als marketeers door om onze funnels, die steeds complexer worden, slimmer in te richten. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt daarbij belangrijker. Dit leidt tot een hele nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.

Aan de andere kant worden we steeds meer geholpen door de automatisering van Ads & Search. Is het nobele handwerk van dagelijks campagnes optimaliseren daardoor verleden tijd en houden we meer tijd over voor het bouwen van een sterk merk? Ondertussen is de consument nog steeds heel vatbaar voor goedkoop en snel. Toch lukt het marketeers steeds vaker om hen te verleiden tot groenere keuzes.

Digital Marketing Trends & Winners 2022
Laat je inspirerende door de belangrijkste digital marketingtrends voor 2022 tijdens het online event van Beeckestijn Business School op 19 januari. Ook wordt er bekend gemaakt wie de titel Digital Marketing Professional 2021 mag dragen. Ben jij erbij? Aanmelden >>

Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

Dit artikel verschijnt op initiatief van Beeckestijn Business School

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.