Leestijd: ca. 4 minuten

Uit onderzoek blijkt dat de coronapandemie de digitale transformatie wereldwijd met 7 jaar heeft versneld. Tijdens deze digitale transformatie moet eerst jouw oude digitale marketing set-up worden opgeruimd. Nu de wereld stukje bij beetje open gaat en er een nieuwe wind waait, is het tijd voor een grote schoonmaak. Vandaag delen we graag drie effectieve schoonmaaktips om jouw digitale marketing een boost te geven.

1. E-mailmarketing opruimen

E-mail is volgens 80% van de retailexperts nog steeds het belangrijkste marketingkanaal om consumenten te benaderen en te behouden. Nu ze zijn gevrijwaard van third-party cookies, worden eigen e-maillijsten een stuk waardevoller. Het is tijd om schoon schip te maken en je lijsten op te frissen. Verwijder e-mailadressen uit je lijsten die e-mails weigeren en onbekenden, ook om spamtraps te voorkomen. Controleer ook met regelmaat of je ontvangers het bericht openen, doorklikken en reageren. Kortom, houd je e-mailstatistieken bij.

Een gezond en opgefrist e-mailpubliek zal uiteindelijk het algehele marketingsucces vergroten, ook omdat loyale abonnees vier keer meer geneigd zijn om de inhoud online te delen.

2. Mobiele website optimaliseren

Wist je dat 59% van de volwassenen het liefst winkelt via hun mobiele telefoon? In 2015 shopte slechts 14% van de Nederlanders met een smartphone. Tegenwoordig zijn smartphones de nummer één verbinding met consumenten tijdens hun persoonlijke omnichannel klantreis en verhogen ze jouw omzet. Nog niet overtuigd? Uit onderzoek blijkt dat bijna alle consumenten (93%) die zich via hun smartphone oriënteren daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Als markeer kan je continue, zonder sluitingstijd, invloed uitoefenen op het koopgedrag van jouw doelgroep. Helaas functioneren mobiele websites nog steeds niet probleemloos. En dat is een gemiste kans!

Test dus met regelmaat alle mobiele functies op snelheid en vlekkeloze interactie. Hieronder delen we vier vragen die helpen bij het optimaliseren van je mobiele marketing, om zo een hoogwaardige klantervaring te bieden:

A. Hoe snel zijn de laadtijden van de mobiele website?
B. Heeft de site last van vertraging?
C. Zijn e-mails geoptimaliseerd voor mobiele weergave?
D. Bied je gepersonaliseerde, dynamische content op het juiste moment?

3. Maak de website SEO schoon

Vergeet niet je inbound marketing tijdens de schoonmaak. Vanaf medio 2021 gaat Google de ‘gebruikerservaring’ toevoegen om de ranking van een website te bepalen in de zoekmachine. Om dit te meten, heeft Google de Core Web Vitals ingevoerd. Deze tool meet de laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit van een website. Volgens Google zijn deze drie factoren het belangrijkste voor een positieve gebruikerservaring.

Met deze 4 snelle SEO-strategieen komt de gebruikerservaring van jouw website snel in vorm

A. Houd mobiele laadtijden onder de drie seconden. Anders bouncen 40% van de gebruikers. Tip: verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen om de laadtijd te versnellen.
B. Converteer afbeeldingen ook naar mobielvriendelijke formaten, zoals JPEG 2000, JPEG XR en WebP.
C. Voer een Google Search Console-audit uit om dubbele inhoud en 404-foutpagina’s te verwijderen.
D. Zorg voor een nette, trefwoordrijke opmaak van websitetitels en metabeschrijvingen.

Bovenaan komen in de ranking van de zoekmachine kost tijd. Google wil voor elke zoekopdracht de meest relevante resultaten tonen. Het belangrijkste is om je website zo relevant en informatief mogelijk te maken voor jouw doelgroepen.

Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!

  • In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
  • Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.