Leestijd: ca. 6 minuten

De meeste mensen zijn zich ervan bewust dat de klantervaring zowel
belangrijk is voor het aantrekken als voor het behouden van klanten.
Klanten verwachten niet alleen een goed product, maar ook een soepele
levering en beschikbare support. Tegelijkertijd realiseren zich steeds meer
bedrijven wat de waarde is van het gebruiken van de klantervaring als een
middel om zich te onderscheiden van een groot aantal beschikbare
leveranciers.

Maar een goede klantervaring creëren doe je niet van de ene op de andere
dag. Dit is iets wat in de loop der tijd wordt opgebouwd, en is gebaseerd op
de ervaringen van de klant door interacties met de producten, diensten,
medewerkers en partners van een leverancier. In dit artikel helpen we je
om je klantervaringen beter te beheren en meer tevreden klanten te krijgen.

Waarom is de klantervaring zo belangrijk?

Begin bij de klant

Een veelgemaakte fout is om te beginnen bij je eigen bedrijf en de

producten die je wilt verkopen. Er wordt al snel vergeten dat de klant

centraal moet staan bij alles wat je doet, of het nu gaat om hoe de logistiek

moet worden afgehandeld of welke producten er moeten worden

aangeboden.

De logistiek moet de bezorgervaring van de klant zo eenvoudig mogelijk

maken en de productkeuze moet gebaseerd zijn op wat de klant nodig

heeft. Je klanten begrijpen en weten wat belangrijk voor ze is, maakt het

makkelijker om te anticiperen op hun behoeften, en om oplossingen te bieden voor problemen die ze zelf nog niet eens hebben kunnen

identificeren. Dit alles is belangrijk om een ongeëvenaarde klantervaring te

creëren.

7 stappen naar een onverslaanbare klantervaring

1. Verbreed het klantenaanbod met aanvullende diensten

Door het klantaanbod te verbreden en diensten of extra’s aan te bieden

rond de producten die je al verkoopt, kun je nauwer met de klant

samenwerken waardoor je meer een partner dan een leverancier wordt. Het

verhoogt ook de winstgevendheid tijdens de levenscyclus van het product.

Begin bij de producten die je verkoopt en identificeer welke waarde je rond

die producten kunt creëren. Hier zijn een aantal voorbeelden:

  • Transport en logistieke diensten
  •  Montage en installatie
  •  Gebruikerstraining
  •  Uitleen van personeel
  •  Garantie, service & ondersteuning
  •  Webshop

2. Stap over van reactieve naar proactieve verkoop

Proactieve verkoop betekent niet aanbieden waar de klant om vraagt, maar

aanbieden wat de klant nodig heeft. Gebruik de informatie die je over de

klant hebt om hun behoeften beter te begrijpen en te analyseren. Gebruik

bijvoorbeeld hun aankoopgeschiedenis om te bepalen wanneer het tijd is

om nieuwe producten te bestellen, of houd serviceovereenkomsten in de

gaten die op het punt staan af te lopen en neem ruim van tevoren contact op

met de klant om deze te verlengen. Door proactief en oplettend te zijn, kan

je bedrijf de klant een stap voor blijven en ze helpen succes te boeken.

3. Pas het aanbod aan de klant aan

Een klant het gevoel geven dat hij gezien en begrepen wordt, is een

krachtige manier om een langdurige zakelijke relatie op te bouwen.

Gebruik de aankoopgeschiedenis van de klant om aanbiedingen,

marketingscampagnes of aanbevolen producten in je webshop aan te

passen aan de klant.

4. Hoogkwalitatieve productinformatie

Duidelijke en goed geschreven productinformatie maakt het makkelijker

voor de klant om leveranciers te vergelijken en aankoopbeslissingen te

nemen. Maar het samenstellen en bijwerken van productinformatie

naarmate het assortiment groeit is een uitdaging. Streef naar een goede

communicatie met je leveranciers en vraag ze om je te informeren wanneer

de productinformatie bijgewerkt moet worden. Zorg er ook voor dat je

klanten toegang hebben tot bijgewerkte specificaties, zodat zij op hun beurt

de juiste productinformatie ter beschikking hebben.

5. Een voor mobiele telefoons aangepaste website

Steeds meer B2B-klanten gebruiken hun mobiele telefoon om informatie te

zoeken en contact te houden met leveranciers. Zorg ook voor een positieve

klantervaring via de digitale kanalen van je bedrijf. Of het nu om een

webshop of ondersteuningsportal gaat, ook op een mobiele telefoon moet

de gebruiksvriendelijkheid hoog zijn.

6. Zorg dat alle afdelingen samenwerken

Om een onverslaanbare klantervaring te garanderen, moeten alle

afdelingen van je bedrijf effectief samenwerken en communiceren. Of je

klant nu met sales, support of aftermarket praat, ze moeten snel antwoord

op hun vragen kunnen krijgen. Bij veel bedrijven werken afdelingen nog

volledig “in silo’s”, zonder klantinformatie met elkaar te delen. Zonder een

samenwerking tussen afdelingen is een uniforme klantervaring niet

mogelijk.

7. Zorg voor terugkoppeling van de klant

Een grote uitdaging binnen veel organisatie, is het gebrek aan

terugkoppeling van degenen die de producten die je verkoopt

daadwerkelijk gebruiken. Maar ongeacht of je klant een reseller of een

productiebedrijf is, het loont om onderling nauw contact te houden. Vraag

continu om terugkoppeling over wat er beter kan en welke feedback ze van

hun klanten krijgen. Een tevreden eindklant verhoogt de verkoop bij

degenen aan wie je verkoopt, wat op zijn beurt jouw verkoop zal verhogen.

Dit gastblog is geschreven door Armanda Kusse van Lime CRM

en geredigeerd door de redactie van Bijgespijkerd

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.