Leestijd: ca. 5 minuten

Heb je een website of webshop met veel bezoekers, maar leveren deze eigenlijk niet heel veel verkopen op? Waarschijnlijk ligt het conversiepercentage dan te laag. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel geven we je 6 tips om de conversie te verhogen op je website.

Tip 1: zorg voor een geweldig design: jouw website moet in één oogopslag opvallen

Het is algemeen dat een website in slechts enkele seconden bekeken en beoordeeld wordt. Bevalt je website om wat voor reden dan ook niet bij de bezoeker, dan is de bezoeker genadeloos en wordt jouw website direct weg geklikt. Het snelle, genadeloze oordeel van de bezoekers van jouw website maakt het belangrijk dat jouw website in één oogopslag een goede indruk achter laat. Hierbij is het design van jouw website erg belangrijk. Een website of webshop met een slordig, onprofessioneel design, raar kleurengebruik en onleesbare lettertypes maken geen schijn van kans bij de bezoeker.

Tip 2: iedere onderneming heeft USP’s (Unique Selling Points). Breng jouw USP’s duidelijk naar voren!

Zoals in tip 1 aangehaald wordt, worden websites in slechts enkele seconden beoordeeld door de bezoekers. In deze seconden moet niet alleen het design van jouw website aanspreken en een goede indruk achterlaten, maar ook zeker de inhoud van de website opvallen en de bezoeker aanspreken. Zeker als je veel concurrenten hebt, kun je erop rekenen dat bezoekers van jouw website tientallen andere websites bekijken met hetzelfde aanbod als dat van jou. In plaats van alleen duidelijk te maken wat je aanbiedt, is het dan ook verstandiger om te vertellen waarom jouw producten of diensten de beste zijn. Je moet je bezoekers in enkele zinnen kunnen vertellen waarom hij/zij bij jou moet bestellen en niet bij de concurrent. Dit kun je gemakkelijk doen door op een prominente plek van jouw website maximaal 4 USP’s te verwerken, die direct door bezoekers worden opgemerkt.

Tip 3: de verschillende aspecten van de structuur van jouw website moet perfect samenvallen

De bezoekers van jouw website moeten in slechts enkele seconden jouw website kunnen scannen en begrijpen. De enige manier om dit te bereiken, is door een perfecte samenhang te creëren in de verschillende aspecten van de structuur van jouw website. Het menu, de titel, de verschillende afbeeldingen en de verschillende tekstblokken op jouw website moeten perfect met elkaar samenvallen, om samen een logisch geheel uit te stralen. Doe je dit niet, dan wordt jouw website een zooitje en haken bezoekers al snel af.

Tip 4: houd in je achterhoofd voor wie jouw website is

Hoewel je misschien wel zou willen dat heel Nederland of zelfs heel de wereld in jouw doel- of klantengroep valt, is dit niet echt realistisch. Eigenlijk heeft iedere website wel een bepaalde doelgroep, die men probeert te overtuigen klant te worden. Probeer deze doelgroep altijd in je achterhoofd te houden, zodat je teksten kan opstellen die bij deze groep mensen aansluit. Hierbij kun je inspelen op de huidige problemen, dilemma’s of wensen/behoeften van de doelgroep. Geen algemene teksten dus, zoals ‘Welkom op deze website’, maar teksten die de doelgroep direct aanspreken en nieuwsgierig maken, zoals ‘Heb je een website, maar moeite om op te vallen tussen jouw concurrenten?’

Tip 5: heb je jouw bezoeker veel te vertellen? Doseer dan je content

Niet iedere website heeft veel content nodig, maar als je jouw bezoekers veel over jouw bedrijf en producten/diensten te vertellen hebt, is het in ieder geval belangrijk dat deze content goed gedoseerd wordt. Geen enkele bezoeker zal de tijd nemen om hele lappen tekst nauwkeurig door te nemen, dus het is zonde van je tijd om al jouw content in één blok te presenteren. Wat beter is, is het aanmaken van enkele (landings)pagina’s om jouw content op te presenteren. Geen homepage vol tekst over verschillende onderwerpen, maar verschillende landings- of subpagina’s die per onderwerp ingedeeld worden.

Tip 6: verkoop je diensten? Wees dan concreet over wat je aanbiedt

Websites waar producten worden aangeprezen hebben vaak geen moeite hun producten te presenteren. Eigenaren van dit soort websites kunnen namelijk gemakkelijk afbeeldingen en foto’s gebruiken duidelijk te maken wat er verkocht wordt. Echter, websites die een bepaalde diensten aanbieden, hebben vaak meer moeite om concreet en duidelijk te presenteren wat er nu eigenlijk wordt aangeboden. En dit terwijl het wel erg belangrijk is om in één klap duidelijk te maken wat jouw propositie is. Heb jij hier ook moeite mee? Denk dan eens goed na over de titel en slogan van jouw website, want dit zijn goede hulpmiddelen om snel duidelijk te maken waar jouw website om draait.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.