Leestijd: ca. 4 minuten

Er wordt heel veel content geproduceerd. Dit betekent dat je constant in strijd bent met andere bedrijven om aandacht Alleen de echte thought leaders in de branche claimen de aandacht van het publiek.

Daarvoor heb je content nodig waarmee je de strijd om de aandacht en vooral loyaliteit van je publiek kunt winnen. Content die laat zien dat jij één van die superexperts bent. Daarom 3 tips om je bij te spijkeren hoe je een echte thought leader kunt worden.

Tip 1: Prioriteiten en perspectief in kaart brengen

Content produceer en verspreid je met je team. Daarom is het belangrijk dat het hele team begrijpt wat de prioriteiten zijn wat betreft content. Wanneer je team tegenstrijdige dingen communiceert kan dit voor wantrouwen zorgen bij je publiek, omdat ze niet begrijpen wat de boodschap van je bedrijf is. Omgekeerd, wanneer elk aspect van de contentstrategie overeenkomt, kan het publiek je verhaal makkelijker volgen en zich er met weinig moeite in verdiepen.

Het is dus erg belangrijk dat het perspectief van het bedrijf helder is, en dat iedereen binnen het bedrijf ervan op de hoogte is. Dit kun je realiseren door het organisatorische perspectief en de prioriteiten regelmatig te bespreken.

Vragen om te stellen:

  • Waar staan we voor?
  • Wat willen we de komende tijd bereiken?
  • Als je aan ons bedrijf denkt, wat moet er dan meteen in je opkomen?
  • Hoe ontwikkelt onze branche zich en hoe gaan we daarop inspelen?
  • Wat is er uniek aan ons bedrijf (vergeleken met concurrenten)?

Tip 2: Thought leadership doelen bepalen

Wat we uiteindelijk willen is dat die strategie ervoor zorgt dat wij gezien worden als expert in de branche. Uiteindelijk moet dit natuurlijk resulteren in hogere inkomsten voor het bedrijf. Elke B2B-marketeer heeft deze doelen; meer winst behalen voor het bedrijf.

Toch is de aanpak om nieuwe leads te verzamelen wel heel verschillend tussen deze marketeers en bedrijven. Daarom is het belangrijk dat je bedrijfsperspectief en prioriteiten overeenkomen met de customer journey van je klanten. Denk dus aan welke weg tot aan de verkoop de klant bewandelt voordat er een aankoop wordt gedaan. Op basis van deze informatie kunnen de doelen voor thought leadership vastgesteld worden. Als deze twee componenten nog niet in lijn zijn met elkaar is het erg belangrijk om dit eerst in kaart te brengen.

Vragen om te stellen:

  • Welk gedrag van onze klanten laat zien dat wij als expert gezien worden?
  • Aan wat voor informatie hebben onze klanten behoefte?
  • Hoe kunnen we onze klanten voorzien in deze behoefte?
  • Wat willen we uit onze thought leadership-contentstrategie halen?

Tip 3: Kanalen en tactieken vaststellen

Tegenwoordig hebben marketeers keuze uit enorm veel verschillende soorten content en kanalen. Het is dus belangrijk om vast te stellen welke opties interessant zijn en welke niet. Denk daarbij vooral aan waar je doelgroep zich bevindt en waar ze naar informatie zoeken. Ook is het slim om te bedenken waar je het over wilt hebben. Welke topics laten jouw expertise zien aan het publiek? Let op: het moet wel informatie zijn die interessant is voor je publiek. Wat jij denkt dat interessant is binnen jouw branche, is niet altijd interessant voor je publiek. Onderzoek is op dit punt dus erg belangrijk.

Vragen om te stellen:

  • Wat voor soort contentvormen gaan we inzetten?
  • Welke onderwerpen gaan we behandelen om onze thought leadership-content te verspreiden?
  • Welke kanalen gaan we inzetten?
  • Op welke dagen/tijden gaan we onze content verspreiden?

Tip: Wil je leren hoe je een goede influencer strategie formuleert en implementeert? Dan is de training Influencer Marketing iets voor jou!

Lees meer over deze training

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.