Leestijd: ca. 4 minuten

Het proces om virale content met succes in te zetten bestaat uit drie stappen te weten:

  • het vinden van een onderwerp
  • het ontwikkelen van de content
  • het onder de aandacht brengen van de content

Deze drie stappen bespreken we in drie verschillende artikelen.

Dit artikel gaat over de eerste stap, het vinden van een onderwerp.

Het vinden van een onderwerp is vaak lastiger dan je denkt. Zeker als je een rij aan contentproducties hebt. De eerste keer content ontwikkelen, daar heb je wel de invulling voor, bij meerdere keren iets produceren neemt het aantal nieuwe en andere onderwerpen in snel tempo af. Hoe zorg je er dan toch voor dat je die content ontwikkelt die voor jouw publiek relevant is en uiteindelijk tot een succes leidt.

Om onderwerpen voor je content te vinden geven we vijf handvatten.

 

1. Luisteren naar het publiek

Jouw klanten en doelgroep zijn voortdurend op zoek naar informatie. Het gaat er om dat je weet naar welke informatie zij op zoek zijn. Dat kan onder andere door:

  • te kijken op de verschillende sociale media en platformen, waar wordt over gesproken en welke onderwerpen mensen aansnijden
  • analyseer welke vragen in je eigen Q&A het meest gezocht worden, mensen hebben dan mogelijk behoefte aan extra informatie over dat specifieke onderwerp
  • gebruik de service afdeling, vraag hen welke vragen het meest worden gesteld

Door te luisteren naar de vragen en te kijken naar het zoekgedrag heb je een goed beeld voor een onderwerp.

 

2. Lees en zoek zelf naar informatie

Door veel te lezen, te kijken naar blogs en vlogs, de andere vormen van content te bekijken. Het zijn slechts drie voorbeelden van bronnen die informatie opleveren die je kunnen inspireren om een onderwerp te vinden.
Vaak is het ook zo dat daar waar het meest over wordt geschreven op dat moment ook het meest relevant is voor de doelgroep waar je content voor wilt produceren.

 

3. Nodig anderen uit

Nodig andere bloggers uit op jouw blog of laat andere bloggers voor je schrijven. Andere mensen hebben vaak weer andere suggesties voor de content en de onderwerpen waar behoefte aan is.
Zowel de gesprekken met de andere bloggers (of contentproducenten) alsook de content die zij leveren, geeft jou input voor nieuwe en andere content.

 

4. Voer het gesprek

Stel vragen aan anderen. Dat kan zijn aan je doelgroep (waar heb je behoefte aan?) alsook collega’s uit het vak (waar denk en vind jij dat de behoefte aan content ligt). Op basis van die gesprekken ontstaan veel ideeën die uiteindelijk weer leiden tot onderwerpen waar je content over kunt gaan produceren.

 

5. Denk, denk, denk

In de verhalen van Winnie de Poeh staat het al: “think, think, think”. Het is goed om over onderwerpen na te denken. Enerzijds is het nadenken of een onderwerp wel geproduceerd kan worden anderzijds gaat het ook om de denkfase waarin je achterover hangt en nadenkt over je vak en de ontwikkelingen.
Een stapje terug, gas terug nemen, jezelf de tijd geven om de ontwikkelingen te monitoren en te kijken waar je het over gaat hebben. Dit handvat kost tijd, die tijd hebben we vaak niet. Dit handvat levert wel vaak de meeste inspiratie op en dus ook onderwerpen waar je content over kunt produceren.

De eerste stap in het ontwikkelen van succesvolle virale content is het vinden van het onderwerp. Wanneer je eenmaal het onderwerp hebt gevonden, ga je naar stap 2, het produceren ervan.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.