Leestijd: ca. 3 minuten

Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar de vruchten van. Dit blijkt uit een onderzoek naar het rendement van het HR-Communicatie Netwerk, een online community voor HR- en communicatieprofessionals met ruim 500 leden en 1700 volgers op Twitter.

De online community levert een positieve bijdrage aan de reputatie van de initiatiefnemers. Tegelijkertijd bezorgt de community initiatiefnemers  en leden daadwerkelijk nieuwe zinvolle zakenrelaties. Dit concluderen Erik Molkenboer en Lisa van Rens, masterstudenten Journalistiek en Organisatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die het onderzoek uitvoerden in opdracht van redactioneel communicatiebureau Ravestein & Zwart, initiatiefnemer van het HR-Communicatie Netwerk. Hiervoor verspreidden zij een enquête onder de leden van het netwerk en interviewden ze initiatiefnemers van diverse online communities. Uiteindelijk deelden 65 leden hun mening met de onderzoekers.

Een eigen community draagt bij aan je reputatie
Ruim tweederde van de ondervraagden oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van initiator Ravestein & Zwart. Met name de getoonde betrokkenheid bij het vakgebied geeft hierin de doorslag. Ook geven de respondenten aan dat het netwerk de initiatiefnemer nieuwe zakelijke contacten en meer naamsbekendheid kan opleveren. Deze conclusie wordt ondersteund door de geïnterviewde initiatiefnemers van andere netwerken – Willem Mastenbroek (ManagementSite), Bas Vlugt (Nederlands Media Netwerk), Robbert Jan Sabel en Remco Verhezen (Tekstblog) en Martin Damen (Administratieve communicatie).

De afzender van de berichten doet er niet toe
De meeste respondenten zouden het HR-Communicatie Netwerk aanbevelen aan anderen: zij beoordelen het netwerk met een 8. Dat het netwerk is opgezet door een redactionele dienstverlener met winstoogmerk beïnvloedt dit oordeel nauwelijks. Volgens zeventig procent doet dit niets af aan de kwaliteit en de reputatie van het HR-Communicatie Netwerk.

Redenen om lid te worden van een online community
De ondervraagden geven aan vooral lid te zijn van de online community om nieuwe kennis op te doen. Daarnaast hechten zij waarde aan het leggen van nieuwe contacten en de mogelijkheid om zichzelf op het internet te profileren. Bijna de helft van de leden van het netwerk doet inderdaad nieuwe online contacten op, van wie zestig procent deze nieuwe contacten ook daadwerkelijk offline ontmoet.

Herkennen jullie je in de resultaten van het onderzoek? Kan het opzetten en beheren van een community bijdragen aan de reputatie van de initiatiefnemer?

Over de auteur

Joris is online adviseur bij Imagro (strategie & creatie voor Agri, Food en Buitengebied) in Ottersum. Meer Joris? Volg @fanmeel!

4 reacties

  1. Bram Koster
    Bram Koster

    Hoi Joris, even vraagje. Je begint met “Bedrijven die inhoudelijke expertise delen via een online community plukken daar de vruchten van.” Da’s heel algemeen.

    Maar je start de 3de alinea met “Ruim tweederde van de ondervraagden oordeelt positief over de bijdrage van het netwerk aan de reputatie van initiator Ravestein & Zwart.”

    Wat heb je nou onderzocht: de bijdrage aan de reputatie door communities in het algemeen? Of alleen de specifieke case van het HR-Communicatie Netwerk / Ravestein & Zwart?

    Al lezende lijkt het er steeds meer op dat dat laatste het geval is. En dan lijkt de eerste conclusie mij nl. nogal ongefundeerd en misschien zelfs wat misleidend.

    Of zie ik het verkeerd?

    Beantwoorden
  2. Joris van Meel

    @Bram: Het onderzoek – dat overigens niet door mij maar door twee masterstudenten is uitgevoerd – had een kwantitatieve en een kwalitatieve kant. Voor het kwantitatieve deel zijn de leden van het HR-Communicatie Netwerk ondervraagd. Voor het kwalitatieve deel zijn initiatiefnemers van andere netwerken ondervraagd. Waar de leden van het onderzochte netwerk een positief beeld hadden van de initiator, hadden de geïnterviewde netwerkinitiatoren positieve ervaringen met hun netwerk.

    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ieder netwerk dat door een bedrijf gestart wordt per definitie een positieve invloed op de reputatie van de initiator heeft. Het betekent dat het een positieve invloed op die reputatie kan hebben.

    Of dat betekent dat mijn eerste zin misleidend is? Dat lijkt me niet. Het betekent dat de resultaten die voortkomen uit het onderzoek waarin het HR-Communicatie Netwerk centraal stond ook vertaald zouden kunnen worden naar andere netwerken. MITS aan enkele (overigens niet onderzochte) voorwaarden voldaan wordt. Welke? Daar hebben de onderzoekers geen onderzoek naar gedaan. Zij hebben alleen gekeken óf het netwerk een positieve invloed op de reputatie van R&Z heeft.

    Beantwoorden
  3. Bram Koster
    Bram Koster

    @Joris: dank voor de verklaring. Ik ben geen hoogleraar onderzoeksmethodiek, maar volgens mij kun je de veralgemenisering die je suggereert in de eerste zin alleen bepalen o.b.v. kwantitatief onderzoek. En dan wel onder meerdere communities.

    Bij nadere lezing zie ik wel dat je je in eerste instantie al meer beperkt tot het HR-Comms Netwerk dan ik bij eerste lezing had opgevat.

    Afijn, de bevindingen zijn interessant om terug te lezen, of ze nou algemeen toepasbaar zijn of niet.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.