Leestijd: ca. 3 minuten

Blog_zakelijk_bloggenBegin dit jaar heeft een student aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam een onderzoek gedaan naar de belangrijkste redenen waarom ondernemers / bedrijven een blog opstarten en onderhouden. Onlangs zijn de resultaten gepubliceerd, hieronder in het kort de belangrijkste bevindingen.

Nadat zo’n 10 jaar geleden de diensten ‘Blogger’ en ‘Pitas’ automatische blogcreatie services aan gingen bieden, nam het bloggen een vlucht. Na de aanslagen van 11 september en de oorlog in Irak (2001) werd het bloggen pas echt ‘mainstream’. Er zijn op dit moment naar schatting tientallen miljoenen actieve bloggers en het aantal lezers van blogs bedraagt een veelvoud daarvan.

De resultaten van het onderzoek impliceren dat, hoewel het gevonden nut van bloggen voor ondernemers aanzienlijke gelijkenissen vertoont met die voor de gemiddelde blogger, bloggen in het bijzonder waardevol kan zijn voor ondernemers. Toepassingen zoals ‘zakelijk netwerken’, ‘kansen opmerken’, ‘het uitwisselen van kennis’, ‘marketing’, en ‘zelfreflectie’ zullen waarschijnlijk de prestaties van hun bedrijf verhogen.

De meeste ondernemers / zakelijke bloggers gebruiken het medium ook persoonlijk. Zelfexpressie, zelfreflectie, kennisdeling, marketing en het ’spotten’ van marketingmogelijkheden zijn hierbij de belangrijkste redenen. Nadelen zijn er ook. De belangrijkste volgens de deelnemers aan het onderzoek zijn de mogelijke schending van de privacy en relaties die aanstoot zouden kunnen nemen aan de inhoud van de blog. Demografische factoren die van invloed zijn op het zakelijke gebruik van het medium bloggen zijn de branche, het geslacht en de leeftijd. Ook van invloed zijn de tijd die aan de blog moet worden besteed, het feit of het bloggen ook daadwerkelijke nieuwe klanten oplevert en hoe lang iemand al blogt.

Deze verkennende studie kan worden gebruikt als referentie voor de algemene kwesties met betrekking tot bloggen voor ondernemers. Voor vragen kunt u contact opnemen met Rob Eijgenraam (rob.eijgenraam@gmail.com).

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.