Leestijd: ca. 4 minuten

Als nieuwsverslaafde kan ik het niet laten om geregeld naar de website van een willekeurige regionale krant te surfen. In tien minuten lees ik wat nieuwsberichten. Niet dat het nieuws relevant voor mij is, maar ik ben tenslotte ook journalist.

Wat mij telkens opvalt is dat het mij – en de vaste lezer van zo’n krantenwebsite vast ook – veel moeite kost om het nieuws te scannen. De koppen zijn namelijk te vaag. Ze vertellen wel iets over het nieuws, maar te weinig. Te weinig om een vlugge beslissing te maken of ik wel of niet hele artikel wil lezen.

Als ik dan eenmaal het artikel aan het lezen ben, zie ik in iedere zin weer een detail waar ik meer over wil weten. Maar als ik dat wil moet ik wel zelf zoeken op die website of wat intikken bij Google.

Dat kan anders. Hoe? Schrijf koppen die web proof zijn en maak gebruik van relevante links. Dat is niet eens moeilijk. Veel tijd kost het ook niet. Hoogstens vijf minuten per artikel –  net zoveel tijd als het kost om dit artikel te lezen.

Vage kop: 'Jongen gewond door vuurwerk'

Schrijf web proof koppen

Lukraak pluk ik een kop van krantenwebsite. ‘Jongen gewond door vuurwerk‘, schrijft AD Rivierenland. Die  kop zie ik zo in de krant staan. ‘Jongen gewond’ op de eerste regel ‘door vuurwerk’ op de tweede. Prima voor de papieren krant.

Maar op het web is ‘ie onduidelijk. Op de overzichtspagina van AD Rivierenland wil ik in één snelle oogopslag kunnen zien welke artikelen relevant voor mij zijn en welke niet. Als lezer van een regionale krant zijn berichten die dichtbij mijn woon- werk- of geboorteplaats spelen relevanter dan andere. Daarom wil ik aan de kop kunnen zien waar het nieuws speelt. In dit geval speelde het nieuws in Nieuw-Lekkerland. Overigens was de jongen 12 jaar oud.

Dat maakt de web proof kop: ‘Nieuw-Lekkerlandse jongen (12) gewond door vuurwerk’. In één oogopslag weet ik wat het nieuws is én waar het speelt. Ik hoef de twee regels onder de kop niet te lezen om te weten of het bericht relevant voor mij is of niet.

Een krantenartikel met termen en afkortingen: gebruik links

Link: gebruik het internet

Krantenberichten staan geregeld vol met bedrijfsnamen, begrippen en afkortingen. In het krantenbericht zelf is er vaak geen plek om veel uitleg te geven of zo’n term te verklaren. Maar op het web kan dat wel. Een journalist hoeft er niets eens een letter meer voor te tikken. Een link is namelijk voldoende. Neem het artikel met de kop ‘Meer zaken vaders tegen ex over kinderen‘. In elke regel zie ik een mogelijkheid voor een relevante link. Drie voorbeelden:

  • “Dat zeggen familierechtdeskundigen, de Raad voor de Kinderbescherming en belangengroepen voor gescheiden ouders.” In die zin past natuurlijk een link naar de website van de Raad voor de Kinderbescherming. Of beter: een link naar het persbericht dat de Raad (waarschijnlijk) verstuurd heeft en hopelijk ook op haar website heeft geplaatst.
  • “Zij komen tot die conclusie na drie recente rechtszaken waarbij moeders tot taakstraffen zijn veroordeeld omdat zij de omgangsregeling van hun kinderen met de vader frustreerden.” De geïnteresseerde lezer wil wellicht weten om welke rechtszaken het gaat. Een link met een nieuwsbericht over de rechtszaken of anders een link naar de uitspraak van de rechtbank helpt die lezer verder.
  • “De afgelopen weken hebben al zeventien mannen aangifte gedaan, zegt het Vader Kenniscentrum.” Het Vader Kenniscentrum? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En dus wil ik er wellicht wel wat meer over weten. Wederom: een link naar de website van het Vader Kenniscentrum zou volstaan.

Koppen schrijven die web proof zijn en gebruik maken van links dus. Kost per artikel zo’n vijf minuten werk. Als je het consequent doet, kost het wellicht nog maar drie minuten. Of zelfs twee. Hoe dan ook: de lezer maak je het lezen van een krantenwebsite een stuk gemakkelijker.

Over de auteur

één antwoord

  1. Bericht

    Het kan handig zijn maar zo wordt een kort artikeltje wel een heel verthaal als je eerst alle links wilt lezen. Vooral als er in de links ook weer links staan, hoewel…..je hoeft niet op alles te klikken natuurlijk.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.