Leestijd: ca. 3 minuten

Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 16% van de mensen informatie van bedrijfsblogs vertrouwt. Corporate blogs scoren daarmee niet alleen lager dan autoriteiten als kranten en nieuwssites, ook radio, tv, bedrijfsmail en zelfs pagina’s binnen sociale netwerken van een bedrijf scoren hoger in het onderzoek. Wat gaat hier mis, en wat kunnen online marketeers en corporate bloggers hieraan veranderen?

Allereerst moet ook vermeld worden dat mensen in het algemeen uberhaupt geen of weinig vertrouwen in informatie vanuit bedrijven hebben. Waarom zou je een bericht van een bedrijf ook meer vertrouwen dan een nieuwsartikel of een post op een onafhankelijk blog? Je mag er toch vanuit gaan dat een bedrijf er meer belang bij heeft een zonniger beeld te schetsen! Op zich is dit dus geen hele rare score. Dat wil echter niet zeggen dat we ons zomaar neer moeten leggen bij lage scores, er gaan dingen mis!

Een van die fouten is dat er niet wordt nagedacht over hoe en waarom er geblogd gaat worden. De sleutel van bloggen is meerwaarde te bieden aan consumenten, zonder dat zij het idee hebben een corporate blog te bezoeken. Daarmee bedoel ik dat consumenten niet het gevoel moeten hebben een corporate blog te bezoeken zoals in hun beleving een corporate blog is, namelijk top-down communicatie. Het blog moet om de consument draaien, niet om het bedrijf!

Zoals in het boek “the Groundswell” (leestip!) beschreven staat, zijn consumenten onder te verdelen in verschillende groepen. Breng daarom eerst in kaart wie je consument is en pas je blog daar op aan. Voorbeeld? Wil je klanten helpen, blog dan over oplossingen voor hun problemen met je product. Heb je een betrokken en meedenkende groep klanten, geef deze dan ook de mogelijkheid mee te denken in innovatie en productontwikkeling.

Dus heb je een corporate blog, of wil je er een starten, bedenk dan eerst of je dit voor jezelf of voor je klant doet. Doe je het voor jezelf: begin er dan nog niet aan. Doe je het voor de consument: kijk dan eerst goed wie deze is en wat deze van een corporate blog van jouw bedrijf verwacht.

Over de auteur

Als Internetmarketeer bij Yonego actief in online marketing op basis van ROI met focus op zoekmachines en social media

11 reacties

  1. Coen Jacobs

    Zelf heb ik ook wat mindere ervaringen met corporate blogs, omdat ze vaak niets bijdragen aan de (potentiële) klanten van het bedrijf.

    Wanneer ik zou gaan bloggen over “oplossingen voor hun problemen met je product”, dan lijkt me een blog niet het meest geschikte medium. Een Kennisbank of een aanverwant systeem lijkt me hiervoor beter geschikt. Een blog heeft voor veel mensen nog iets ‘afschrikwekkends’ en daarom loopt het vaak haar doel compleet mis.

    Jammer als je het mij vraagt, want een blog heeft alles in zich, om een (potentiële) klant prima te informeren en je als bedrijf beter te profileren.

    Beantwoorden
  2. Coen

    @vincent goed dat je mijn leestip hebt opgevolgd 😉

    Waar ik eigenlijk al een tijdje over na loop te denken is of een (corporate) blog interessant kan zijn om aan kennisdeling tussen medewerkers/klanten te bewerkstelligen en dit vervolgens als een marketingmiddel in te zetten richting potentiële klanten om te laten zien waar je als bedrijf mee bezig bent/in gespecialiseerd bent.

    Bij Everett hebben we bijvoorbeeld competence centers. Hierin delen mensen kennis rondom bepaalde onderwerpen. Dit is heel erg intern gericht. Prima en erg goed om het kennis van het personeel op peil te houden.

    Maar stel dat je leden van een competencecenter hun kennis laat delen via een blog (soort bijgespijkerd zeg maar) en dit ‘integreert’ in de officiële bedrijfs website. Deze blijft vanzelf up-to-date met de laatste kennis/informatie in het vakgebied en hiermee de producten die het bedrijf kan aanbieden. Dit is dus eigenlijk een stap verder dan op de website zetten hoe goed we een bepaald project hebben afgerond.

    Benieuwd naar jullie reacties.

    Beantwoorden
  3. Vincent Neve

    @ Coen & Coen zo wordt reageren natuurlijk wel erg verwarrend;)…

    @Coen Jacobs
    Natuurlijk zijn er voor veel doelstellingen andere en/of betere middelen te vinden dan een corporate blog. Kern van de boodschap is dat je eerst eens kijkt naar het profiel van je doelgroep en wat een blog hen kan bieden

    @Coen Sanderink
    Opnemen van een stukje blog in de website is sowieso goed voor het levendig houden ervan. Ik ken Everett (nog) niet zo goed, maar ik denk dat ieder bedrijf kenniscentra heeft die interessant zijn voor klanten. Hoe worden bepaalde zaken aangepakt en opgelost, wat zijn nieuwe ontwikkelingen? Ook hier geldt natuurlijk dat je eerst kijkt wat die klant kan, verwacht en op welk niveau deze natuurlijk zit.

    Beantwoorden
  4. Pieter van Luijt

    @Vincent:

    Bedankt voor de leestip, ben bezig met een afstudeerproject waarbij ik de mogelijkheden van sociale media voor hen onderzoek. Daarbij ben ik opzoek naar wat je met de verschillende sociale media kunt bereiken, een corporate blog is er daar één van.

    Beantwoorden
  5. Hans de Bruin

    Wij zijn enkele maanden geleden een corporate weblog gestart. Naast een mooi kanaal om onze bestaande nieuwsstromen (persberichten, onderzoeken, nieuwsbrieven, etc.) te publiceren zetten we dit weblog ook in om de discussie aan te gaan met onze bezoekers en meer over het bedrijf zelf te laten zien.

    Bezoek genereren is niet erg ingewikkeld, de echte uitdaging is inderdaad om de bezoekers van weblog te activeren.

    Groeten Hans
    weblog.independer.nl

    Beantwoorden
  6. Vincent Neve

    @Hans

    Dank voor je reactie. Ik maak hier uit op dat je bezoekers op je weblog graag zou activeren. Hebben jullie een goed beeld van je bezoekers en wat voor mogelijkheden geven jullie tot actie?

    In een nieuwe post van mijn collega Sjef http://twurl.nl/gmnsgr zie je dat het merendeel van je bezoekers van nature ook passief is.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.