Leestijd: ca. 8 minuten

Als je als bedrijf met een corporate blog bent begonnen, ontstaan er dikwijls veel vragen en problemen betreffende het bloggen. Hubspot hield daarover een webinar en behandelde 5 tips die zeer van pas kunnen komen om van je corporate blog een succes te maken. Vincent Neve schreef onlangs een blogpost over een onderzoek van Forrester waarin duidelijk werd dat mensen weinig vertrouwen hebben in de blogs van bedrijven. In een tijd van twijfel aan corporate blogs is het dus NOG belangrijker de juiste strategie te hanteren.

Tip 1 – Kies je doel personas

Als je het onderwerp en doel van je blog goed hebt gespecificeerd, is het belangrijk om daarbij keywords te formulere die je in je blogposts zo veel mogelijk moet laten voorkomen. Creëer content waar je lezers naar op zoek zijn, en die ze willen en zullen lezen. De lezers van je blog willen geen verkooppraatje over de producten of diensten die je bedrijf levert. De lezers willen content over de problemen die zij en jij tegen komen en waar jij een oplossing voor hebt. Dus schrijf content waar je lezers van kunnen leren. Gebruik daarbij je keywords. Je lezers zullen deze onthouden het maakt je blogposts ook vindbaar in Google en andere zoekmachines.

Tip 2 – Creëer verschillende soorten content

Een mens is snel verveeld en wil dus graag verschillende dingen lezen, bekijken en/of doen. Als je alleen lange moeilijke posts schrijft zullen je lezers snel afhaken en op zoek gaan naar blogs met meer afwisseling in posts. Hubspot heeft vijf soorten posts gedefinieerd die je kunt afwisselen op je blog.

1) Raisin bran posts
Dit zijn lekker leesbare posts die je elke dag zou kunnen plaatsen. Het zijn vaak ‘How to’ posts waarin simpelweg een oplossing voor een probleem praktisch word uitgelegd. Ze bevatten voldoende keywords en mogen lekker energiek worden geschreven.

2) Spinach posts
Dit zijn posts waar je wat meer tijd in hebt gestoken. Maar die je nog wel lekker kunt lezen zonder heel veel na te hoeven denken. Ideaal om een idee te polsen bij je lezers. In dit soort post mag je laten merken dat je bedrijf leider is in je markt.

3) Roast big blog project
Dit zijn blogposts waar veel werk in zit en waarin je uitgebreid en diep in gaat op een onderwerp. Kies daarom je onderwerp zorgvuldig. Maak bij de keuze en bij het schrijven gebruik van unieke, interessante informatie. Informatie die alleen jou bedrijf heeft is vaak uniek en dus erg interessant voor lezers. Maak bij deze post ook gebruik van voldoende en bijpassende referenties. Dit geeft veel vertrouwen richting je lezers en laat zien dat je echt tijd en moeite in je blogpost hebt gestoken. Waardeer het commentaar dat je krijgt van lezers en reageer daar snel en uitgebreid op. Zij nemen de moeite om je post te lezen en daarop te reageren, dus jij hebt de morele plicht de opgezette dialoog te beantwoorden.

4) Tabasco posts
Dit zijn posts waar je een duidelijk statement maakt. De lezers kunnen het eens, maar ook totaal oneens met je zijn. Dergelijke posts kunnen voor veel discussie zorgen. Het actief luisteren en reageren op reacties is dus heel belangrijk. Het commentaar dat je krijgt is eigenlijk belangrijker dan de post zelf, en moet dus ook goed behandelt worden. Deze reacties kunnen namelijk ontzettend veel informatie bevatten die weer interessant kan zijn voor je bedrijf. Maar pas op, schrijf dit soort posts niet te vaak! Je lezers hebben niet continu zin om boos te zijn en/of commentaar te geven. Wees ook van te voren al voorbereid om je te verdedigen met feiten, om zodoende schade te voorkomen aan je bedrijf of merk.

5) Chocolate cake posts
Op zijn tijd lachen is ook belangrijk. Daarom moet je ook af en toe luchtige en grappige posts plaatsen. Denk aan anekdotes, foto’s en/of filmpjes. Dit zal weer verkeer generen omdat mensen leuke dingen graag delen via social networks of IM met vrienden, kennissen en collega’s. Doe ook dit soort posts niet te vaak aangezien je dan de kans loopt dat je publiek je niet meer serieus gaat nemen.

Tip 3 – Maak gebruik van de afwisseling in soorten posts en schrijf goede posts.

Maar hoe? Om een goede blogpost te scshrijven hoef je geen topschrijver te zijn, je hoeft niet de volgende Gerard Reve te zijn. Een goede titel is belangrijk. Het is vaak het eerste wat mensen zijn in bijvoorbeeld hun rss reader, en bepaald voor een groot deel of het artikel uberhaupt geopend gaat worden. Dus de titel moet aantrekkelijk genoeg zijn om mensen over te halen de post te gaan lezen. Maak in je titel ook gebruik van de keywords die je voor je blog hebt gedefinieerd.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit, de blogposts hoeven niet lang te zijn. Tussen de 500 en 800 worden is lang zat en korter is altijd beter. Er zijn mensen die lijstje verafschuwen maar het is ideaal als ze echt bijdragen om dingen duidelijk te maken. Maak er dus gebruik van als ze echt van pas komen maar gebruik lijstjes met mate.

Als je een idee wilt peilen door middel van een blogpost, peil er dan maximaal 1 per post. Bij meerdere ideeën wordt de tekst snel te lang en blijven je lezers niet meer plakken om verder te lezen en commentaar te geven. Hou het simpel voor je lezers.

Maak het voor je lezers visueel aantrekkelijk door gebruik te maken van foto’s. Er zijn zat mooie foto’s te vinden op bijvoorbeeld flickr.com. Het is natuurlijk nog mooier om eigen foto’s te gebruiken maar dat kan veel tijd kosten. Als je foto’s van flickr gebruikt denk dan wel aan de auteursrechten, het makkelijkste is dan om van foto’s gebruik te maken die een creative commons lincense hebben.

Waar haal je nu het ideeën vandaan voor een blogpost? Een vraag waar elke schrijver mee zit. Het antwoord: overal! Hou een lijst bij van onderwerpen waar je over zou willen schrijven. Kijk eens in je outbox, vaak blijkt dat je daar ook blogposts van kunt maken. Of maak een post over een oplossing die je net zelf hebt gevonden en waar je zelf van wat hebt geleerd.

Tip 4 – Behoud je blog

Als je begint met een weblog moet je niet gelijk alles willen, en er alle energie in een keer in stoppen. Het is geen sprint, het is een marathon. Je bouwt stap voor stap je blog op. Door een vast schema aan te houden waarin staat wanneer jij of iemand anders een post schrijft stel je jezelf een doel om aan vast te houden. Omdat je misschien niet altijd tijd hebt om een post te schrijven kan je ook andere soorten content op je blog zetten. Als je bijvoorbeeld naar een conferentie gaat, neem dan een kleine videocamera mee en doe een interview met iemand van hooguit 10 min. Ook zou je een email interview kunnen doen met bijvoorbeeld een klant. Verder kan je andere mensen van een andere blog met een zelfde onderwerp vragen om een post te doen, of maak een “best of’ of “how we do it” post.

Je zou iemand kunnen aannemen om voor je blog te schrijven maar bedenk wel dat jij en andere medewerkers het meest van je bedrijf weten. Daarnaast zorgt je blog dan niet voor een persoonlijkere band met je klanten en lezers. En je kunt dan ook niet echt kan deelnemen in discussies. Een voordeel is dan weer wel dat je zeker bent dat de posts goed geschreven worden en je het zelf dus niet meer hoeft te doen.

Tip – 5 Verspreid je blog

Je blog is niet van de een op de andere dag bekend, het moet verspreid worden. Op internet kan je je blog makkelijk verspreiden via tal van social network sites zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Hyves. Verder kan je op de homepage van je bedrijf een link plaatsen naar je blog, of een link plaatsen op je business card en in je email signature.

Als je mensen eenmaal het aangetrokken om op je blog te komen en daar een post te lezen moet je ze proberen vaker te laten terug komen. Belangrijk is, wat ik al eerder heb aangegeven, om te reageren op reacties van je lezers. Ze hebben dan echt de indruk dat je geintresseert ben in hun opvattingen en ideeen. Een blog is niet alleen pushen van informatie en opvattingen maar een tweespel tussen jou, je medewerkers en je klanten/doelgroep.

Over de auteur

Simon is de jongste blogger op Bijgespijkerd. Met zijn 19 jaar is hij pas relatief kort actief in de ‘online’ wereld.

7 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    Bedankt voor je eerste post Simon! 🙂 Gezien het slechte vertrouwen van consumenten in corporate blogs is het hanteren van een juiste strategie van groot belang. Deze tips zijn daarbij zeer bruikbaar.

    Beantwoorden
  2. Gyurka Jansen

    Wat denken jullie van corporate blogs met meer een B2B achtergrond? Volgens mij is daar ook nogal wat koudwatervrees, ondermeer in de angst dingen ‘weg te geven’ aan de concurrent of de klant?

    Beantwoorden
  3. Sjef Kerkhofs

    @Gyurka Zeker weten! Die kiezen er vaak bewust voor NIKS online te verspreiden. Een B2B corporate blog vereist ook wel een iets andere manier van werken denk ik, meer gericht op een kleine groep geinteresseerden. Wat denken jullie Simon & Gyurka? Moet een B2B corporate blog anders worden opgezet dan een B2C, en zoja, wat zijn de verschillen?

    Beantwoorden
  4. Gyurka Jansen

    Ik denk ook wel dat er verschillen zijn. Van de andere kant denk ik dat je wel de aangehaalde punten kunt gebruiken, je moet ze alleen wat anders invullen. Over het algemeen zou je zeggen dat het allemaal wat “serieuzer” moet en dat je meer vaktermen mag gebruiken. Van de andere kant moet je denk ik niet vergeten dat je lezers ook gewoon mensen zijn die een goed te lezen stuk willen zien.

    Kijk naar bedrijfspresentaties; vaak oogsten juist die bewondering die sterke inhoud met een tikje “fun” en helderheid weten te combineren. (Wellicht een voorbeeld van dat “play”, waar ik laatst over schreef.)

    Specifieker kun je om angsten weg te nemen goed afspreken wat voor dingen je wel en niet publiceert. En daarbij, je mag denk ik soms best íets weggeven; laten zien dat de klant voor kennis bij jou moet zijn. Uiteindelijk zie je in competitieve sectoren toch veel kopieer gedrag en kom je er denk ik niet onderuit te laten zien dat de vernieuwing bij jou begint.

    Een extra waarde kan ook zijn dat je een aantal van je werknemers laat bloggen; etaleren dat je kennis van zaken in huis hebt én het geeft die link met de persoonlijke betrokkenheid bij het product of de dienst die je levert. Daarnaast zie ik wel “2.0” mogelijkheden om de klant op de hoogte te houden van de status van productie, bijvoorbeeld.

    Beantwoorden
  5. Simon Vreeman

    Ik denk dat je voor een B2B corporate blog niet veel in je strategie hoeft te veranderen. Het blijven mensen die het lezen en die zullen toch op een zelfde manier reageren, in wat van functie dan ook. Het bepalen van je doelgroep en wat je wilt bloggen moet je echt goed bepalen. Maar dat geld voor elk soort blog. Verder denk ik wel dat je echt moet voorkomen dat je je diensten of producten gaat verkopen via je blog. Dat is volgens mij juist niet de bedoeling van je blog. Mensen willen informatie krijgen over een onderwerp niet over je product of dienst.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.