Leestijd: ca. 6 minuten

Daar loop ik dan… in de koud, door de sneeuw, naar mijn eerste keer Social Media Club Utrecht. Ik heb wel een goede avond gekozen, ondanks de kou, om voor een eerste keer langs te komen. Ik ben onderweg naar het prachtige gebouw van het WNF, dat helemaal duurzaam is. We zijn niet zonder reden te gast in het mooie WNFgebouw: Het onderwerp van deze SMC030 (nr 21) is “Goede doelen & social media”. 

Goede doelen en social media, wat een mooi onderwerp! De zaal is dan ook ondanks het slechte weer vol. Er zijn veel mensen uit de non-profitsector speciaal naar deze SMC toegekomen om meer te horen hoe je social kunt inzetten voor het werven van donateurs en het creëren van ambassadeurs.

Move Duchenne Platform

Als eerste mag Gijs Craenmehr, new media strateeg bij Emolife, vertellen over een nieuw platform dat ontwikkeld wordt voor Duchenne Heroes. Duchenne Heroes is een project van Duchenne Parent Project, waarbij er tijdens een mountainbike-event 700km in 7 dagen gereden wordt. Mensen kunnen dit sponsoren en op die manier wordt er geld verzameld voor onderzoek naar de spierziekte bij jonge kinderen (voornamelijk jongens). Maar ze willen meer!

Elizabeth Vroom, oprichtster van het Duchenne Parent Project, zei in de Volkskrant vorig jaar: “We zijn niet van de bedelbrieven, we willen een betrokken donateur”. Het nieuwe platform, Move Duchenne, gaat die betrokken donateurs helpen wanneer zij graag een event organiseren voor het ophalen van geld voor het Duchenne Parent Project. Het platform is bedoeld als toolbox en promotiebox. Het biedt de ambassadeur middelen om zelf aan de slag te gaan door ze tools als een simpele website te bieden. Daarnaast moet het een plek worden waar mensen geinspireerd en gemotiveerd kunnen worden, waar ouders vragen kunnen stellen, of kunnen vertellen over hun ervaringen, maar vooral ook waar mensen elkaar actief kunnen betrekken bij projecten en acties.

Dit project combineert community management met eventmanagement. Op het moment is het project nog in ontwikkeling. Zo was er een donateursbalk die aangaf hoeveel van het gewilde bedrag er al was binnen gehaald, maar die balk stond op 10% terwijl er 50% binnengehaald was. Ook stonden er alleen nog projecten van mensen die direct verbonden waren bij de opzet van het platform. Maar de basis zag er uit als een leuk middel voor goede doelen om hun achterbans activiteiten zichtbaarder te maken. Ik ben dus erg benieuwd hoe het gaat ontwikkelen!

Het WNF en Social Media

Vervolgens kwam Marlou van Campen aan het woord. Zij is Online Marketing/Social Media Manager bij het WNF en vertelde over de verschillende social media uitingen van het WNF. Het Wereld Natuurfonds is het grootste doel in Nederland en wereldwijd, maar dat is niet alles. Mensen willen ook graag meehelpen, ze zijn een sterke achterban. Het WNF wilde hierop inspelen met hun strategie. Hiervoor hebben ze hun hele achterban onderzocht om ze zowel in persona’s te kunnen gieten (70% vrouwen uit de randstad met specifieke interesses zoals fotografie, reizen en schaatsen) alsmede om te weten wat voor soort social media gebruikers dit zijn. Ze hadden aan de hand van verschillende vragen (wat wil je van ons? Op welk kanaal? Wat verwacht je van ons?) gekeken hoeveel procent er bijvoorbeeld joiner of collector is. Er bleek slechts 3% van de achterban conversationalist te zijn, maar een extreme hoeveelheid was creator en/of critic.

Hierop zijn vervolgens de kanalen gekozen. Naast de website zijn er Facebook, Twitter, YouTube, Hyves, LinkedIn en partnercommunity’s Waarbenjij.nu en Zoom.nl. Op al deze kanalen wordt op een bepaalde manier, met een bepaalde doelgroep vanwege een bepaald doel een bepaald bericht verstuurd, een gesprek aangegaan. Het doel is om daardoor een achterban van 1 miljoen te creëren.

Hoe meet je nu of het lukt met social media je langetermijndoelstellingen (‘activeren, verbinden, groeien’) te realiseren? Met het meten van ROI! Nu geeft Marlou zelf aan dat ROI nooit geheel te checken is en gebruikt daarvoor het volgende filmpje:

Maar toch houdt het WNF scherp de resultaten in de gaten. De ‘return on investment’ voor het WNF is niet alleen eendimensionale informatie, maar ze zien ook interesse gebieden, relevantie van WNF voor anderen, het resultaat dat behaald wordt met acties van de achterban, het interne proces dat WNF doorloopt en er wordt kennis van de klanten verzameld. Toch mooie ROI dacht ik zo!

 

De revolutie van Jeltje

Als laatste mocht Jeltje Zijlstra het podium op. Zij is neerlandica en werkt voor goede doelen als Oxfam Novib, 1% Club en Giro555. Jeltje had een duidelijke boodschap voor de bezoekers: ik wil een kleine revolutie. Vroeger hadden we direct, langdurig contact met ons Foster Parents Plan kindje via brieven, tekeningen etc. Maar dat zijn we een beetje kwijt geraakt. Als we willen weten wat een goed doel doet, krijgen we vage statistieken waar geen hond wat van begrijpt. En zelfs wanneer je nog wel het gevoel hebt werkelijk iets bij te dragen, zoals door een geit te kopen, heb je geen idee wat er mee gebeurt.

De geit heeft wel een langdurig positief effect op die boer, maar dat kan je helemaal niet terug zien. Vanuit ons gezien is het een eenmalige handeling, die je net zo snel vergeet als je hem gedaan hebt. Weinig direct en langdurig dus.

Jeltje pleit er voor dat we weer in contact moeten kunnen komen met dat meisje van het Foster Parents Plan, ala de rapportages van Eric Corton (3FM) in Afrika. Jeltje wil daarom horen van die boer die een geit ontvangt via Oxfam Novib! En voordat er gezegd wordt dat dat niet kan vanwege de slechte voorzieningen laat ze zien hoeveel er getweet wordt vanuit Afrika – meer dan genoeg!

Dus laten we vooral haar verhaal ten harte nemen en zorgen voor direct en langdurig contact!

Over de auteur

Natalie werkt als Projectleider Sociale Media bij de Fac Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht. Naast haar werk houdt zij van koken, creatief zijn en fantasy lezen.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.