Leestijd: ca. 5 minuten

Internet is al bijna 15 jaar mainstream. Vanaf 1995 schoten sites als paddenstoelen uit de grond. In de 15 jaar is veel veranderd. Toch blijven er op websites dezelfde fouten terugkeren. De komende tijd besteed ik op Bijgespijkerd aandacht aan websiteconventies die iedere site ter harte moet nemen. In het eerste deel aandacht voor toegankelijkheid. Oftewel aandacht voor laadtijden, browserbeleid, flashpagina’s en drempelvrij.

De toegankelijkheid van je website is van het grootste belang. Je wilt immers dat je bezoeker zonder problemen over je site kan struinen. Er moet dan een koop uitkomen, de lezer moet de gewenste informatie tot zich kunnen nemen, of er komt in ieder geval een lead uit. Maar dat valt in de praktijk nogal tegen! Websites lukt het op allerlei manieren de bezoeker te frustreren, zelfs nog voordat hij daadwerkelijk op de site is aangekomen. Hieronder een aantal aandachtspunten op het gebied van toegankelijkheid:

De site heeft een te lange laadtijd
Aaron Peters is “website laadtijd optimalisatie consultant”. Op zijn site Aaronpeters.nl beschrijft hij het belang van een goede laadtijd: “Mensen zijn ongeduldig en houden niet van wachten, zeker online.
Bezoekers haken af als een website traag laadt, en komen niet meer terug.
’Langzaam’ is de grootste ergernis op het web”.

“Laadtijd houdt direct verband met de financiële prestaties van de website.
Amazon zag een 1% daling van de verkopen voor elke 0,1 seconde dat de site langzamer laadde. Google verhoogde eens het aantal zoekresultaten per pagina van 10 naar 30. De laadtijd steeg daardoor van 0,5 naar 0,9 seconden. Het aantal zoekopdrachten en de advertentie-inkomsten daalden met 20%!”

Wil je zelf je laadtijd controleren? Gebruik dan een tool als http://tools.pingdom.com/fpt/ of kijk eens op http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/ Het is wel wat technisch, maar deze site geeft ook aanbevelingen voor verbetering van de snelheid.

De website ondersteunt niet alle browsers
Er zijn nog steeds websites die niet alle browsers ondersteunen. Nu is het ook onmogelijk om allerlei exotische browsers te ondersteunen, maar met de ondersteuning van Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari en Opera kom je al heel ver.  Op de website www.w3schools.com staat precies het marktaandeel per browser beschreven. Waarbij het natuurlijk opvalt dat Internet Explorer inmiddels ruimschoots is voorbijgestreefd door Firefox. Google heeft met Chrome ook een succes in de markt gezet. In 17% van de gevallen is de browser er een van het type Chrome.

 

Wil je zelf controleren hoe het zit met je website en browsers? Gebruik dan browserlab.adobe.com Deze dienst is nog tot eind 2010 gratis. Daarna dien je een abonnement af te sluiten.

De website heeft een flashintro
Het oude vertrouwde flashintro zien we gelukkig steeds minder vaak terug op de homepage. Dat is ook verspilling van moeite en tijd. Steeds meer bezoekers komen via zoekopdrachten ‘midden’ op je website uit. Zij zien de homepage vaak niet eens meer. Net zoals iedereen nu klaagt over de reclames voor YouTube-video’s, is het wachten voordat je aan je taak kunt beginnen op een website ook erg vervelend. Zelfs al kun je voor ‘skip intro’ kiezen, een intro op je website leidt doorgaans tot ergernis.

De website is niet toegankelijk voor mensen met een visuele handicap
De stichting Drempelvrij.l zet zich in om websites toegankelijk te maken voor mensen met een visuele handicap of senioren. Hiervoor heft men een lijst met prioriteiten in het leven geroepen. Voldoe je aan alle prioriteit 1 en 2-criteria dan verdien je ‘ het groene mannetje’ op je website. Voldoe je aan veel, maar niet aan alle eisen dan mag je een oranje logo op je website tonen. Zie hier een overzicht van de eisen van Drempelvrij.nl http://www.drempelvrij.nl/richtlijnen en zie hier de 95 ijkpunten van accessibility.nl

Naast het feit dat je mensen met een visuele beperking helpt, heeft het voldoen aan de standaarden ook tal van positieve neveneffecten. Bijvoorbeeld het feit dat een website zonder extra kosten zichtbaar is op alle browsers, telefoons en andere platformen. Een goed toegankelijke website draagt bovendien bij aan een betere vindbaarheid ( SEO) van de site. Voor bedrijven is het dus ook zeker interessant zich hierin te verdiepen.

 

 

 

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

3 reacties

  1. Aaron Peters

    Maurice,

    Goed dat je het thema laadtijd aansnijdt.

    Een opmerking: de 2 online tools die je noemt vind ik zwak. Ze geven beide geen goed beeld van je ‘echte’ paginalaadtijd, omdat ze de meting niet doen met een echte browser.
    Ik gebruik altijd http://www.webpagetest.org. Hier kun je je URL ingeven en een testlocatie kiezen, bv Amsterdam. Vervolgens wordt op die consumenten pc in Amsterdam een echte IE7 browser gestart en het URL opgevraagd. De testresultaatpagina toont de echte laadtijd(en). Echt een aanrader en mijn inziens eigenlijk de enige goede gratis online tool voor het meten van laadtijden van webpagina’s.

    Beantwoorden
  2. heidi degreef

    Gebruik google analytics en kijk in de logfiles waar mensen naar zoeken. Zet dat wat mensen zoeken op je site op de homepage. Geef de bezoeker wat hij wil! Het is toch voor hem dat je de site maakt niet voor je interne organisatie.

    Smijt informatie die nooit wordt gelezen eraf.

    Beantwoorden
  3. Maurice Beerthuyzen

    @Aaron, dank voor de tip! Die site kende ik nog niet, ga ik zeker eens bekijken.

    @Heidi, je hebt helemaal gelijk, je dient je site aan te passen aan de behoefte van de bezoekers. Maar hierover gaan we het de volgende keer hebben als we uitgebreid ingaan op het nut van de homepage.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.