Leestijd: ca. 4 minuten

Bedrijven die nog geen gebruik maken van social media omdat ze vinden dat ze daarmee hun doelgroep niet bereiken, worden teruggefloten door Google. Want Google heeft bepaald dat social media belangrijk zijn. En ja, als een van de heersers van het online koninkrijk dat vindt, dan zullen bedrijven misschien toch moeten luisteren. Zoeken zoals we dat eerder deden gaat volgens hen te traag. Dit bericht is niet bedoeld voor info-diëtisten.

December 2009 kondigde het informatiebedrijf aan een leuk nieuw product in hun ‘experimentenstal’ te hebben staan: Google Social Search. Het is een dienst waarmee de zoekresultaten nog sterker uit het ‘nu’ zijn. Google betrekt bij de zoekresultaten namelijk ook de publieke content van gebruikers van sociale netwerken en content van je bekenden. De resultaten zijn dus niet meer alleen gebaseerd op feiten of meningen die bijvoorbeeld door een inmiddels oneindig traag lijkende informatiedienst worden geleverd. Zo zie je live berichten via Twitter die je trefwoorden bevatten. (Frappant overigens, want dit is eigenlijk voor Google’s begrippen ‘dom zoeken’ want het is not ranked, terwijl het bedrijf juist ooit  AltaVista in populariteit voorbijstreefde door de zoekresultaten te ranken.)

Inmiddels werd eind januari duidelijk dat dit product voorbij de ‘even kijken of dit leuk genoeg’-fase is. Voor Engelstalige Google-sitegebruikers is het nu als standaardfeature beschikbaar geworden. Combineer deze sociale focus ook met het recent geïntroduceerde -en vanwege privacy licht in opspraak geraakte- Buzz en met Wave – de maildienst die volgens het bedrijf meer past bij de huidige tijdsgeest. En verweef de zoekdiensten en je mailprogramma weer met je (publieke) profiel waarin je linkt naar je blogs, foto’s en sociale netwerken en we hoeven nooit meer weg uit het warme bad dat Google heet.

Waarom deze sociale toevoegingen?
Natuurlijk omdat ze als bedrijf de concurrentie voor willen blijven en om ons als informatieuitwisselaars te bevredigen in behoeften die we nog niet kenden. Maar ook omdat er zo nog meer gelegenheid is om informatie van ons te verzamelen. En informatie is immers het nieuwe goud, of olie; in ieder geval de inkomstenbron van het bedrijf. Andere bedrijven willen immers inzicht in de wensen, tendensen, leeftijden, achtergronden, geslachten, etc. van mensen, doelgroepen, leads, klanten. Intussen wil de internetgebruiker precies hetzelfde: informatie. Waar ga ik eten? Wat is het coolste feest? Waar kan ik het meest authentieke shirt kopen? Wat is een leuk boek?

Dus, waarom moeten bedrijven die nog geen social-mediastrategie hebben dit heroverwegen? Het research & purchase proces is steeds meer multichannel, dus ook al komt de klant offline kopen, dan kan dit sterk online gedreven zijn. Daarbij is de kans groot is dat de klant, de lead, de moeder of de neef daarvan eerst bij diens peers controleert wat de beste deal, kwaliteit of eetplek is. En dit gebeurt ook steeds meer op, jawel, sociale netwerken. Multichannel of peers; vindbaarheid van jouw verhaal gaat voor. Is het bedrijf niet zichtbaar, dan wordt het niet overwogen. En aangezien Google een van de grootste online partijen is die die vindbaarheid verwezenlijkt, moet een bedrijf ook meegaan met de stappen die de zoekmachine zet. Dus overweeg aanwezigheid in communities of probeer ‘advocates’ van je merk te vinden die jouw vlag willen dragen. Want de corporate websites, blogs of online productenaanbod concurreren niet alleen meer met de tig websites voor een plekje op de eerste rang van de zoekresultaten, maar nu ook met de posts op het op dit moment populaire Facebook, MySpace, tweets – inmiddels 10,5 miljard & counting – en meer.

Over de auteur

Sjoerd van Sprang is opgeleid als communicatiewetenschapper aan de UvA en is actief als PR-adviseur in de zakelijke dienstverlening bij Coebergh.

4 reacties

  1. Ron

    ’t is wel jammer dat dit waarschijnlijk reden zal zijn om (eindelijk) eens een social strategy te gaan bedenken. Maar goed, beter één reden dan geen reden, hopelijk zullen de bedrijven dan niet lukraak accounts gaan aanmaken en dat als strategy bestempelen.

    Beantwoorden
  2. Sjoerd van Sprang

    Mee eens Ron.
    En het zal best voorkomen dat lukraak accounts maken als strategie wordt gezien. Toch vind ik dat niet per definitie erg. Het is enerzijds niet de manier om de online wereld te betreden, anderzijds is het ‘menselijk’ om uit te vinden wat wel of niet het beste voor een bedrijf werkt. Dat kunnen als het ware de eerste stapjes zijn om uiteindelijk volwaardig te leren lopen. Het is natuurlijk gedurende dat proces wel erg belangrijk dat een bedrijf ‘luistert en leert’.

    Beantwoorden
  3. Bobby Verlaan

    Een goede tendens, maar ik hoop bedrijven er van te overtuigen dat Advocates krijgen, meer kost dan een account hebben. Engagement = key. Dit kun je m.i. alleen doen als je serieus je klant wil dienen, ipv wil verkopen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.