Leestijd: ca. 4 minuten

Ik heb al eerder aangegeven dat ook blogs tot de social media behoren die je kunt inzetten bij leren. In een van mijn eerdere blogs heb ik bijvoorbeeld de microblog Twitter besproken en voorbeelden gegeven van succesvol gebruik van Twitter in leersituaties. Maar hoe zit het eigenlijk met al die andere blogs? Kunnen ze daadwerkelijk iets toevoegen aan leren? Welke waarde hebben ze dan en benutten we die waarde voldoende?

Ik ben ervan overtuigd dat je van blogs en bloggen kunt leren en naar mijn idee kun je daarbij drie verschillende manieren onderscheiden. De eerste is ze zelf schrijven, de tweede is die van anderen lezen en de derde is reageren op andere blogs. Ik weet dat blogs ook worden gebruikt voor de logistieke kant van leren (bijvoorbeeld laatste nieuws over lessen/colleges), maar die invulling laat ik hier buiten beschouwing.

Zelf blogs schrijven
Ik zie bij zelf blogs schrijven twee belangrijke leerdoelen. Allereerst breng je met een blog focus aan in de gedachten die je hebt. Schrijven helpt om gedachten te ordenen, zaken voor jezelf te verduidelijken en aan te scherpen.  Wat vind ik nou eigenlijk of wat wil ik nou eigenlijk vertellen? En die focus heeft je lezer nodig, want je hebt niet de mogelijkheid om alles wat je hebt staat nog eens mondeling toe te lichten. Je blog moet gewoon helder zijn voor je lezers. Mooie bijkomstigheid is dat je met een blog je kennis of mening vastlegt.

Het tweede leerdoel is zelfpresentatie. Voor veel mensen is zelfpresentatie geen makkelijke opgave, omdat ze van mening zijn dat ze daarbij aan enorm hoge eisen moeten voldoen. Een blog is een laagdrempelig medium dat voor iedereen toegankelijk is en dan ook door velen wordt gebruikt, zowel door goede als door slechte schrijvers. Je kunt dus makkelijk jezelf presenteren met het idee dat de kwaliteitslat niet al te hoog ligt. Enige drempel is vaak het gebrek aan kennis om een blog te starten, maar die praktische kant is te leren.

Blogs lezen
De leerdoelen liggen in dit geval voor de hand. Blogs vormen natuurlijk een onuitputtelijke informatiebron voor elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Van wetenschappelijke verhandelingen over psychotherapeutische behandelingen tot praktische instructies voor het bereiden van marinades voor de kipsaté.

Reageren op blogs
Bij blogs horen comments. Ik weet niet wie dit ooit heeft gedacht, maar het zal wel een oorsprong hebben in de lezerreacties zoals we die in printmedia kennen. Reageren op blogs en met elkaar in discussie gaan rond blogonderwerpen is een prima manier om kennis uit te wisselen en daardoor weer tot nieuwe inzichten te komen en meningen aan te scherpen. Juist uit dit soort communicatie ontstaan weer nieuwe ideeën die anders niet naar boven waren gekomen, omdat er geen trigger was om erover na te denken.

Waarde benutten
Wanneer we het eens kunnen zijn over de toegevoegde waarde van bloggen en blogs voor leren, dan valt er voor organisaties nog veel te winnen. Door bijvoorbeeld intern bloggen over relevante onderwerpen sterk te promoten. Daarmee worden alle leerdoelen geraakt: focus, zelfpresentatie, kennis loggen, kennis uitwisselen en kennis uitbreiden door reactie en discussie. En natuurlijk kost bloggen tijd en natuurlijk kost blogs lezen tijd, maar leren kost nou eenmaal tijd. Het is beter om je te focussen op wat leren oplevert. Doen dus.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

9 reacties

  1. Robbert van Gorp

    Leuk een artikel over bloggen zelf, je zou het middel inderdaad vergeten als zijnde een social media tool.

    Zelf hebben wij blogging nu ingezet binnen de organisatie als communicatietool binnen een groot scala aan projecten. Dit met als doel informatiespreiding alsook het creeeren van draagblak. De organisatie is ontzettend in beweging en binnen alle facetten van de organisatie is vanalles gaande. Wij zetten nu blogs in om vanuit de verschillende projecten mensen op de hoogte te brengen van de te komen veranderingen en geven mensen ook direct de kans erop te kunnen reageren.

    Dat dit nog wel spannend gaat worden moge duidelijk zijn. Jij noemt het zelf een laagdrempelig medium maar in een situatie als de onze, een organisatie waar mensen elkaar goed kennen, zul je toch merken dat men toch behouden is met het geven van commentaar. Maar ook dat is een veranderingsproces op zichzelf….waar we uiteraard niet over bloggen 😉

    Ben benieuwd naar reacties en ervaringen van mensen. En ja uiteraard is dit blog HET voorbeeld van een learning tool.

    Groetjes Robbert

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Dag Robbert,

    Dank je voor je reactie en interessant om jullie praktijkcase te lezen. Ik heb er al weer van geleerd. Ik ben het met je eens dat de laagdrempeligheid nog geen garantie is dat medewerkers het ook direct gaan doen. Ik wil graag meer weten over jullie initiatieven. Kan ik een keer langskomen om er iets van te zien en er meer over te horen?

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Dag Heidi,

    Dank je voor je reactie en leuk dat je ook bent gaan bloggen. Ik heb je blog gelezen en de inhoud spreekt me natuurlijk erg aan. Dat zal je niet verbazen als je naar de onderwerpen van mijn artikelen kijkt hier op Bijgespijkerd. Probeer een beetje warm te draaien en denk dan eens na of je Bijgespijkerd qua onderwerpen niet iets te bieden hebt. We hebben mobile en social learning als thema’s opgenomen en we hebben nu 2 bloggers die daarover schrijven. Dat mogen er uiteindelijk best meer zijn.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  4. Ha Vo (@SimplyH op Twitter)

    Hi Peter,

    Natuurlijk kennen we elkaars mening over social media tbv learning. Als je het niet erg vindt voeg ik aan je blog graag mijn metafoor onder het ‘Online is Offline‘ slogan.

    Een blog is een verhaal, zoals wij vaker ons verhaal doen bij echte ontmoetingen. Een blog lezen is voor mij gelijk aan het luisteren naar een verhaal van een persoon die we ontmoeten. Het reageren op blogs staat gelijk aan het geven van feedback op een verhaal. En in het algemeen leren we vaak beter door met anderen over de materie te praten.

    Echter omdat we elkaar niet echt zien online, behalve af en toe een profiel foto, staan we onszelf toe vaak een blog te lezen en er geen reactie op te geven. Mijn stelling is dan ook dat we online asocialer zijn dan offline.

    Daarom is mijn advies om eerst goede relaties te geven en dialogen op andermans blog te creëren, zodat je meer kans hebt om op je eigen blogs reacties te krijgen. Een blog schrijven zonder reacties kan nogal ontmoedigend werken …

    Bedankt voor het schrijven van de blog Peter!

    Ha

    Beantwoorden
  5. Peter van Loevezijn

    Hoi Ha,

    Dank je voor je aanvulling. Dus eigenlijk zeg je: geef het goede voorbeeld.

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden
  6. John Knappers

    Bloggen = Learning by Doing.
    Schrijven dwingt je om dieper na te denken over materie en te ordenen alvorens je iets roept.
    Heeft me super geholpen op het gebied van onderzoek op Knappers.nl en nu gaan we los met BlogPower.nl dus.
    Wie schrijft die blijft 🙂

    Beantwoorden
  7. Peter van Loevezijn

    Dag John,

    Helemaal mee eens. Succes met je sites en keep on writing!

    Groeten,

    Peter

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.