Leestijd: ca. 5 minuten

Aan het einde van het jaar publiceren veel blogs hun verwachtingen over het jaar dat volgt. Ook wij, PauwR, willen onze verwachtingen voor 2012 delen met de bezoekers van Bijgespijkerd.

In onze vorige twee blogs (deel 1, deel 2) gaven we al aan dat wij verwachten dat Facebook Adverteren in 2012 enorm gaat groeien en dat ook Conversie Optimalisatie een speerpunt zal worden in 2012. Onze derde en tevens laatste verwachting voor 2012 betreft de stappen naar succes die Google Plus zal gaan zetten.

GooglePlus-LogoEr is al veel over gezegd en geschreven: Google Plus, het sociale netwerk van Google. In tegenstelling tot veel van onze collega’s denken wij dat Google Plus het wél gaat maken. Alhoewel we ook merken dat veel mensen er nog niet aan toe zijn, denken we dat Google zo’n krachtige mogelijkheden heeft waardoor Google Plus het alsnog waar gaat maken. Daarnaast is Google Plus voor Google van levensbelang. De advertentiemogelijkheden van Facebook onderscheiden zich op dit moment van Google AdWords, doordat binnen Facebook een zeer specifieke doelgroep ingesteld kan worden. En dat komt omdat Facebook over veel demografische en sociale gegevens van haar gebruikers beschikt. Met de gegevens van gebruikers op Google Plus hoopt Google haar adverteerders op den duur dezelfde mogelijkheden te bieden.

Een voorbeeld: Als Google weet dat iemand 50 plus is die zoekt op ‘dating’, kan de op 50-plussers gerichte datingsite 50plusmatch daar meer intentsief op adverteren en besparen op vertoningen bij een jonge doelgroep. 50PlusMatch zal bereid zijn een hogere CPC (kosten-per-klik) te betalen voor deze doelgroep. De conversie zal immers hoger liggen en de concurrentie zal lager zijn. Google ontvangt meer voor de klik, de adverteerder heeft een hogere ROI (door besparing en betere conversie die de hogere klikprijzen meer dan compenseren) en de gebruiker krijgt relevantere zoekresultaten voorgeschoteld. Dit biedt dus voordelen voor Google, de adverteerder én de gebruiker.

Het belangrijkste wapen dat Google in de strijd voor de sociale netwerkers heeft ten opzichte van Facebook, is Google AdWords. De zogenaamde +1’s van Google worden al weergegeven binnen de zoekresultaten, ook bij de advertenties. De +1’s beïnvloeden de doorklikratio van de advertenties. Enerzijds omdat veel +1’s een bepaalde autoriteit uitstraalt, maar ook omdat mensen kunnen zien dat hun vrienden het bedrijf een +1 hebben gegeven. Dit zal de doorklikratio van deze advertenties ongetwijfeld positief beïnvloeden, wat een hogere kwaliteitscore oplevert en leidt tot lagere klikkosten. Op deze manier is het voor bedrijven dus van belang om veel volgers op Google Plus te krijgen.

Als Heineken bijvoorbeeld 5 cent per klik minder betaalt door veel +1’s dan zullen zij er alles aan doen om meer +1’s te krijgen. Wellicht wordt hun Facebook-pagina dan niet meer vertoond in commercials, maar hun Google Plus-pagina. Door de bedrijven te belonen voor het adverteren voor hun Google Plus-pagina, kan Google dus een slag winnen ten opzichte van Facebook.

Plus-AppEen ander wapen dat Google heeft is Android. Er worden dagelijks 700.000 Android-apparaten geactiveerd. Om een Android-telefoon te activeren heeft de gebruiker een Google-account nodig. Als Google een Google-account standaard gaat koppelen aan een Google Plus-account, dan wil dat zeggen dat er 700.000 Google Plus-gebruikers per dag bijkomen. Uiteraard zullen zij niet allen actief zijn, maar het feit dat ze al lid zijn en het op hun telefoon geïnstalleerd hebben biedt Google uiteraard grote kansen.

Wij verwachten overigens dat het succes Google Plus nog wel even op zich zou kunnen laten wachten, dus dat dat niet persé al in 2012 een feit is. In Nederland is op dit moment een flinke verschuiving van Hyves naar Facebook aan de gang, dus de eventuele verschuiving naar Google Plus zal sowieso even op zich laten wachten. Ook in de Verenigde Staten zal het niet zo rap gaan, maar we verwachten wel dat Google Plus zo groeit dat het een waardige concurrent van Facebook gaat worden. Ongetwijfeld zal Google (binnenkort?) meerdere mogelijkheden gaan uitrollen zoals het adverteren op Google Plus.

Conclusies verwachtingen 2012

Onze voorspellingen op een rijtje: PauwR verwacht voor 2012 dat Facebook adverteren enorm zal groeien, conversie optimalisatie steeds belangrijker zal worden en dat Google Plus in 2012 flinke stappen zal maken om een waardige concurrent voor Facebook te worden. De tijd zal leren of onze voorspellingen uitkomen. Het blijft uiteraard een gok. Wie gebruikt er bijvoorbeeld nog het werkwoord ‘waven‘? 😉

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

2 reacties

  1. wannabe

    Facebook adverteren zal zeer zeker enorm groeien. En G+ een geduchte concurrent voor Facebook … tijd zal het leren 🙂

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.