Leestijd: ca. 6 minuten

Toe opa, vertel eens over vroeger.

Toen de computer nog een onbekend fenomeen was en het internet niet in de Dikke Van Dale te vinden was. Het was de tijd dat marketeers weken speurden naar hun doelgroepen, grafische ontwerpers geduldig met hun kleurpotloden in de weer waren, foto’s zorgvuldig gedompeld in de baden van de donkere kamer onbewerkt aan de wereld getoond werden en voorbereidingen van een presentaties klussen voor geduldige monniken waren.

Voltooid verleden tijd. De digitalisering van de wereld heeft gezorgd voor een exponentiële groei van de snelheid van communiceren. Maar ook de meetbaarheid van de effectiviteit van verzonden boodschappen kan direct worden vastgesteld. Real time, dat is het woord van nu. Want de smartphones en tablets verbinden de consumenten permanent met de omgeving. Gedachten en meningen worden onbeschaamd gedeeld en de oorspronkelijke functie van de telefoon verdwijnt steeds achter het oerwoud van applicaties. Maar het verzamelen van relevante gegevens van consumenten is voor adequate marketeers nog nooit zo eenvoudig geweest. Want de mobiele devices zijn natuurlijke elementen van het bestaan en functioneren geworden, waar ongegeneerd de kwaliteit van een bezocht restaurant wordt besproken en de recensie van die ene film wordt gedeeld. Let wel, door jong en inmiddels ook steeds meer door oud.

Interactie met deze mobiele consument biedt een scala aan mogelijkheden. De terugkoppelingen van klant en prospect zijn ongelooflijk waardevol. Ongeacht je product of dienst, evenement of opleiding. En het prikkelen van die consument kan hem enkel extra motiveren. De enige voorwaarde voor deze uitdaging is de centrale rol van de potentiële klant. Vanuit zijn stoel met zijn mobiele apparaat krijg je een indruk van zijn beeld van jouw merk. De voorbeelden die hier geschetst worden zijn niet exclusief, het zijn slechts voorzetten voor het aansporen van jouw creativiteit.

 

Voorbeeld één – de mobiele enquête

Als je wil onderzoeken hoe klanten jouw winkel of product ervaren, zijn veelal tijdrovende en geldverslindende onderzoeken nodig. Maar niet als je gebruik maakt van de sensatie die een klant ervaart bij de aanschaf van het artikel van zijn keuze. Op dat moment is hij best bereid even enkele vragen te beantwoorden via zijn smartphone die hij toch al in de hand heeft. Het scannen van een code kan de toegangspoort naar een korte vragenlijst zijn. Op die manier kan hij naar eigen goeddunken de beleving van jouw merk geven, de positie ten opzichte van de concurrent kenbaar maken en nieuwe ideeën ventileren. Deze gegevens zijn onmiddellijk beschikbaar en kunnen effectief verzameld worden.

 

Voorbeeld twee – de tablet in de winkel.

Zodra mensen over de drempel van jouw winkeldeur zijn gestapt, weet je in ieder geval dat van oprechte interesse sprake is. Met behulp van tablets op goed zichtbare plaatsen kun je deze consumenten uitdagen korte en zorgvuldig geformuleerde vragenlijsten in te vullen. Dat kan gestimuleerd worden door bijvoorbeeld deze inspanningen te belonen met kortingsbonnen of zelfs gratis producten. Het is een unieke mogelijkheid tegen minimale kosten een beeld te krijgen van de ervaringen van de potentiële klanten in jouw fysieke winkelomgeving.

 

Voorbeeld drie – directe terugkoppeling op een evenement

De vakdagen en de conferenties zijn veelal geen eenmalig evenementen, maar jaarlijks terugkerende gebeurtenissen. Is het dan niet zonde de deuren te sluiten aan het einde van een activiteit? De bezoekers van een evenement hebben niet voor niets tijd vrijgemaakt voor hun bezoek. De interesse voor jouw podium is onmiskenbaar aanwezig. Met korte enquêtes op mobiele devices, mogelijk afgenomen door de medewerkers, kunnen toekomstige activiteiten beter ingekleurd worden. De actuele ervaringen zorgen voor eerlijke terugkoppelingen. Die e-mail die een week na een event gestuurd wordt, levert minder betrouwbare informatie op. Als het bericht al geopend wordt.

 

Voorbeeld vier – de speciale medewerker op de beursstand

Veelal is de bezoeker van een stand op een beurs nog in de aftastende fase van zijn klantbelevingsreis. Hij oriënteert, wik en weegt. Door deze gast uit te dagen, uiteraard op een vriendelijke manier, kan kostbare informatie verzameld worden. Een speciaal daartoe aangestelde medewerker kan deze potentiële klant op een speelse manier verleiden zijn contactgegevens achter te laten.

 

Voorbeeld vijf –  leren tijdens een opleiding

Het geven van een cursus zonder beeld van het kennisniveau van de deelnemers, is als het serveren van een biefstuk aan een willekeurige groep mensen. Wellicht weten jouw cursisten meer dan je denkt en sta jij onnodig tijd te verspillen met het spuien van bekende informatie. Door die kennis vooraf te peilen via de altijd aanwezige mobiele telefoon met een simpele vragenlijst, bijvoorbeeld in de vorm van een quiz, kunnen docent en leerlingen onmiskenbaar voordeel verkrijgen.

De mogelijkheden van interactie zijn schier onuitputtelijk. Nog nooit waren de inzichten van klanten en consumenten voor marketeers zo makkelijk voor het oprapen. Denk in het verlengde van de mobiele telefoon en het leggen van voortdurende contacten met jouw merk liggen binnen handbereik.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.