Leestijd: ca. 2 minuten

Hoe krijg je aandacht van je publiek? Schrijf effectieve, aantrekkelijke en relevante content en betrek je lezers erbij. We geven je vijf tips die je helpen om het contact met je doelgroep te verbeteren. Profiteer van dat moment van aandacht met tekst die lezers aanmoedigt om snel te handelen.

Tip 1: Gebruik een overtuigende kop

Je kop is de eerste – en soms enige – kans dat je de aandacht van een lezer trekt. Een goede kop maakt het verschil tussen lezen en doorscrollen.

  • Trek de aandacht
  • De kop moet kloppen bij de inhoud van het artikel
  • Begrijpelijk
  • Niet te lang en niet te kort

Tip 2: Schrijf naar een specifiek persoon

Schrijf je naar een specifieke persoon, dan creëer je  een persoonlijke verbinding waardoor lezers eerder geneigd zijn om te luisteren en te reageren.

  • Stel je een echt persoon voor
  • Gebruik persoonlijke voornaamwoorden (vooral ‘jij’)
  • Schrijf concreet en in de actieve vorm

Tip 3: Maak het gemakkelijk om te lezen

Wil je een direct reactie van je lezer? Houd het dan zo eenvoudig mogelijk.

  • Schrijf B1: duidelijke en eenvoudige woorden
  • Schrijf korte zinnen
  • Creëer overzicht door opsommingen te geven
  • Markeer belangrijke informatie

Tip 4: Gebruik visuals

Visuals zoals foto’s, infographics en video’s genereren meer aandacht. Als je ze goed inzet, versterken ze je boodschap.

  • Kies visuals die relevant en herkenbaar zijn
  • Houd video’s kort en bondig
  • Maak infographics duidelijk en gemakkelijk te begrijpen

Tip 5: Creëer een gevoel van urgentie

Wil je actie bij je doelgroep? Laat hen weten wat ze missen als ze niet in actie komen.

  • Gebruik taal die aangeeft hoeveel tijd ze nog hebben om in actie te kokmen
  • Bied een tijdelijke aanbieding aan

Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?

  • In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
  • Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.