Leestijd: ca. 4 minuten

Wat zijn de belangrijkste SEO-uitdagingen waarmee marketeers in 2022 worden geconfronteerd? Wij geven je de vijf grootste trends om dit jaar in de gaten te houden.

Drie uitdagingen:

  1. Houd algoritmeveranderingen bij. Speel strategisch op veranderingen in en zorg dat je op de hoogte blijft van het laatste nieuws.
  2. Heb geduld: SEO is voor de lange termijn, verwacht niet snel resultaten. Ontwikkel een lange termijn strategie die zich op een aantal initiatieven tegelijk richt.
  3. Zoekwoordenonderzoek: zoekwoorden vormen de basis van SEO. Maar tegenwoordig kijkt Google op hoog niveau naar je website om een algemeen idee te krijgen van de toon, reikwijdte en relevantie en het diepere probleem dat je gebruikers hopen op te lossen.

Met deze vijf SEO-trends heb je in 2022 te maken:

Trend 1: Toename spraak- en mobiel zoeken

Ruim 44% van alle internetgebruikers in de VS gebruikt een spraakassistent. De meest gesproken zoekopdrachten vinden plaats op mobiele en slimme apparaten, zorg dus dat je je site voor mobiel gebruik optimaliseert. Ook is het slim om veel gestelde vragen op te nemen in je content en deze vragen duidelijke headers mee te geven.

Trend 2: Aangescherpte paginakoppen

Google rangschikt delen van pagina’s op basis van relevantie. Dit betekent dat je je pagina’s goed moet structureren en voorzien van juiste headers zodat je meer context biedt en Google je content kan begrijpen, ongeacht de opmaak.

Trend 3: Emotioneel geladen koppen

Emotioneel gelaten titels (positief en negatief) hebben een hogere klikfrequentie dan neutrale titels. Krachtwoorden kunnen je klikfrequentie echter negatief beïnvloeden. Dit zijn bijvoorbeeld termen als ‘ongelooflijk’ en ‘gek’. Alhoewel deze termen op social media goed kunnen werken, kunnen ze je klikfrequentie op je website schaden.

Trend 4: Optimaliseer video

Optimaliseer je video’s voor de zoekresultaten in Google. Als je doelgroep op zoek is naar stapsgewijze instructies ‘how-to’, zullen YouTube-video’s als eerste verschijnen.  

Tips hoe aan te pakken:

  • Voeg hoofdstukken toe aan je YouTube-video’s. Hoofdstukken splitsen je video op in secties, meestal per onderwerp. Deze contextlaag stelt kijkers (en Google!) in staat om de inhoud van een video te begrijpen. Het maakt het ook gemakkelijk voor Google om verschillende clips van uw video te gebruiken voor aanbevolen fragmenten.
  • Voeg ondertiteling toe. Ondertiteling helpt YouTube en Google elk woord in je video te begrijpen. Het is beter om je eigen ondertiteling handmatig toe te voegen, de standaard ondertiteling is wat onnauwkeurig.
  • Optimaliseer je titel, tags en beschrijving. Video’s hebben titels, beschrijvingen (zoals metabeschrijvingen) en tags (zoals metatags). Optimaliseer deze met behulp van SEO best practices.
  • Sluis video’s in op je website en blogpostst. Dit verbetert je bounchpercentages.

Trend 5: Inhoud aanpassen voor ‘People also ask’

Zo’n 43% van de zoekopdrachten bevat een vak ‘People also ask’. Vergroot je kansen om hierin te komen door kleine aanpassingen in je content aan te brengen. Begin je headers bijvoorbeeld met ‘wat’, ‘waarom’ en ‘wanneer’ of voeg een FAQ (meest gestelde vragen) toe aan je webpagina’s.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.