Leestijd: ca. 3 minuten

Productmarketing en verkoopondersteuning hebben één gezamenlijk doel: verkoopteams helpen om meer te verkopen. Beide teams zijn belangrijk in het stimuleren van inkomsten. Ze zouden elkaars verlengstuk moeten zijn waarmee zij het verkoopteam laten groeien. In de praktijk gaat het vaak anders en werken ze teveel op eilandjes. Dit komt de verkoop niet ten goede.  We geven vier tips om deze samenwerking te verbeteren. En daarmee de omzetgroei te stimuleren.

1. Plan samen

Productmarketing en verkoopondersteuning zijn het meest effectief als ze met elkaar werken, in plaats van tegen elkaar. Samenwerking begint met het ontwikkelen van samenhangende strategieën en plannen die elkaar aanvullen en in lijn zijn met de algemene visie en doelstellingen van het bedrijf. Werk elk jaar samen aan strategische planning. Deel prioriteiten, plannen en kalenders voor het komende jaar om ervoor te zorgen dat ze op elkaar zijn afgestemd. Vraag om en geef feedback, en herzie plannen indien nodig om ervoor te zorgen dat de prioriteiten op elkaar zijn afgestemd en iedereen naar dezelfde doelen streeft.

2. Blijf verbonden

Consistente, transparante communicatie gedurende het hele jaar is nodig om wederzijds vertrouwen op te bouwen en de samenwerking te verbeteren. Een belangrijke manier om verbonden te blijven is regelmatig bijeen te komen – bijvoorbeeld één keer per week. Tijdens deze check-in vergaderingen kunnen aangewezen contactpersonen van elk team programma-updates geven, de voortgang delen en om feedback vragen.

3. Werk samen aan de creatie van content

Content speelt een sleutelrol in het business to business kooptraject. Het is belangrijk om relevante content beschikbaar te hebben voor verkopers om te gebruiken in elke fase van het kooptraject. Hoewel Productmarketing meestal de leiding neemt bij het creëren van content, is het belangrijk om verkoopondersteuning erbij te betrekken, die nauw samenwerkt met verkopers en managers en waardevolle inzichten heeft in hoe de aankoopproces (customer journey) eruit ziet en welke uitdagingen het verkoopteam in het veld tegenkomt.

4. Investeer in elkaar

Niet onbelangrijk: bouw onderling relaties op en heb plezier met elkaar. Vanwege corona is dit een stuk lastiger geworden, maar probeer naar alternatieven te zoeken. Een wandeling met elkaar, een vergadering op afstand en zodra het weer kan: ga lunchen, praat bij met een kop koffie. En vier elkaars successen. Samen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.