Leestijd: ca. 5 minuten

De website staat voor veel marketeers centraal in het genereren van succes. Als marketeer hebben we vaak opdrachten in de lijn van leads genereren door traffic naar de website te vergroten waar dan de conversie geoptimaliseerd moet worden. Hetzij naar een verkoop hetzij naar een volgende stap in het besluitvormingsproces van een klant, een download van een document of als lead een afspraak laten maken met een accountmanager. Waar kun je aandacht aan schenken om de relatie van traffic en genereren en de inrichting van je website te verbeteren?

 

Ontdek de belangrijkste traffic bronnen

Hoe is de bezoeker van de website naar de website gekomen? Op welke wijze heb je de traffic gegenereerd? Is het door een organische zoekopdracht, door een advertentie in een gedrukt medium waardoor url direct is opgegeven of een andere herkomst? Denk ook aan een post in Facebook of een email / nieuwsbrief die is verstuurd. De webanalytics geven daarvoor een eerste inzicht. Mede afhankelijk natuurlijk van het wel of niet opgeven van broncodes kun je specifieker kijken naar bronnen en herkomst.

  • zorg voor campagne tracking.
    – geef de online campagne codes mee waardoor de bronnen en herkomst te herleiden zijn via analytics
  • analyseer de beste bronnen voor traffic.
    – neem de uitkomsten in de lijst niet zo maar voor waar; kijk goed wat er staat, vraag je af wat er is gebeurd; actualiteit of iets weg geven kunnen een verhogend resultaat van traffic geven, dan is het grote resultaat aan traffic niet het gevolg van inhoud in dit voorbeeld.
  • ontdek de keywords die de bezoeker heeft gebruikt.
    – op basis van welke zoekopdrachten is de bezoeker bij je gekomen, zijn dat woorden of zinnen.
    – het kan zeker zo zijn dat woorden die wij zelf als belangrijk zien door de klant helemaal niet als belangrijk worden beschouwd.

 

Nieuwe bezoekers

We maken even onderscheid tussen nieuwe bezoekers en herhalingsbezoekers. Het is heel goed dat nieuwe bezoekers op de je website komen, je doet dan goede zaken want je vinden in de enorme berg aan websites is een succes te noemen. Paar tips om verder te kijken.

  • maak je website vindbaar.
    – zorg dat je met de goede keywords en metatags vindbaar bent; je kunt natuurlijk ook adwords gebruiken om traffic te genereren,
    – in het kader van vindbaar zijn is het weten hoe een klant zoekt en vindt belangrijk.
  • ontwikkel unieke content.
    – de content moet aansluiten en consistent zijn in het verlengde van de doelstellingen van de website.
    – unieke content die ook nog op de juiste wijze is opgebouwd met de juiste woorden, opbouw en teksten (schrijven voor SEO technieken) levert meer traffic op.
  • moedig het delen van content aan.
    – door het delen van de content vergroot je de vindbaarheid en daarmee de kans op meer traffic.
  • verzamel inbound links.
    – zorg dat je als website op goede kwalitatieve en gerelateerde websites komt te staan, dat verhoogt de mate van vindbaarheid.
  • gebruik social media.
    – koppel de website aan social media en deel de content via de verschillende platformen; het bereik en de vindbaarheid nemen dan toe.

 

Herhaalbezoeken

Wanneer bezoekers op de website zijn geweest en de informatie is relevant dan komen deze bezoekers terug. Hoe verhoog je het aantal herhalingsbezoeken?

  • de eerste indruk maak je maar 1 keer.
    – maak een positieve en goede eerste indruk.
    – zorg dat de bezoeker vindt waar deze voor komt dan komt de bezoeker terug.
  • ververs de content.
    – door actualiseren en verversen is de noodzaak om terug te komen groter, een bezoeker haakt al af wanneer bij een tweede of derde bezoek er niets is veranderd.
  • gebruik email.
    – ook al is email niet het meest actuele communicatiekanaal is het nog wel een zeer bruikbare, email bezoekers dat ze zijn geweest, geef ze een extra aansporing om terug te komen.
  • geef ze een warm onthaal bij terugkeer.
    – wanneer dezelfde bezoeker terug komt, heet hem dan welkom, een pop up scherm met “welkom terug” is al een eerste basis; personaliseren van dit bericht maakt het nog beter.
  • geef een ervaring.
    – zorg voor een goede experience, naast relevantie de belangrijkste drijfveer voor bezoekers om terug te komen.

Deze tips helpen je bij het vergoten van het succes op genereren van traffic naar de website.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.