Leestijd: ca. 2 minuten

NESTLE Hoofdkantoor Ik vroeg me wat af en deel deze vraag met de lezers van Bijgespijkerd. De hoofdvraag is eigenlijk; zijn er Internet bedrijven die door middel van meerdere proposities in de markt een gehele markt in handen hebben?

Nu denken jullie natuurlijk; Google! Dat is toch geen moeilijke vraag?! Dit is eigenlijk niet wat ik bedoel.

Hiernaast zie je een foto van het hoofdkantoor van Nestle. Nestle is zoals jullie weten een wereldwijd concern in voedingsmiddelen.

Een voorbeeld van het concept naar waar ik op zoek ben is Nespresso vs. Dolce Gusto.

Nestle heeft sinds een langere tijd Nespresso. Een koffiemerk voor het hogere segment. Focus ligt niet alleen op de kwaliteit van de koffie maar ook de entourage er omheen. Kwaliteit staat hier hoog in het vaandel en daar betaal je ook voor. De koffie zelf en de accessoires zijn niet bepaald goedkoop.

Daarnaast hebben zij Dolce Gusto. Een koffie ervaring geplaatst onder Nespresso. Een eenvoudigere en betaalbare oplossing die mag! gaan concurreren met Nespresso. En hier zit hem de kracht van Nestle. Door beide merken elkaar te laten beconcurreren krijg je een scherpe prijs, goede ontwikkelen en de geldstromen gaan allemaal naar dezelfde bank!

Nu terug naar IT. Ik weet zo 123 geen bedrijven die meerdere merken in de wereld hebben gezet die elkaar beconcurreren maar toch uiteindelijk uit dezelfde softwarefabriek komen. Google is 1 merk met meerdere producten en vind ik daarom niet van toepassing op mijn vraag.

Marketing technisch zeer interessant lijkt mij omdat je de gebruikers een keuze geeft en vooral door middel van online branding naar een specifiek product kunt sturen. Alle manieren zoals beschreven door Sjef zijn van toepassing!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

8 reacties

  1. Michel Tel

    Je merkt op dit moment vooral binnen Adwords en de organische zoekresultaten, dat steeds meer ondernememingen verschillende websites lanceren. Vaak een website voor een hoog segment en een website voor een laag segment ‘schreeuwprijzen’.

    Zo hoopt men alle posities binnen een zoekmachine weg te kapen. Hier zijn genoeg voorbeelden van te vinden. Uiteindelijk komt zo al het geld in hetzelfde laatje.

    Jij noemt Nestle, maar een ander goed voorbeeld zijn Saturn en de Mediamarkt.

    Beantwoorden
  2. Coen Meerbeek

    @Michel, Saturn en Mediamarkt wist ik geeneens thnx!
    Mijn gevoel zegt dat Saturn niet in een hoger segment zit. Kom er ook weinig hoor.

    @Steven Google Video en Youtube is niet echt te vergelijken. Die beconcurreren elkaar niet in andere segmenten. Google Video is meer een zoekportaal waar Youtube ook in te vinden is.

    Nog meer concrete voorbeelden?

    Beantwoorden
  3. Ger

    Saturn en Mediamarkt zeggen in verschillende segmenten te zitten, maar ik heb nog niet echt concrete verschillen kunnen zien.

    Misschien een voorbeeld uit een totaal andere markt: zwaardenfabrikant Hanwei produceert zwaarden in het lage, en midden, en hoge segment. Bugei maakt zwaarden die weliswaar een eigen ontwerp hebben en duidelijk in het hogere segment horen, maar maakt gebruik van dezelfde smeden als Hanwei.

    Wat heeft dat met internet te maken? Nou, dat het gros van alle zwaardenhandel via internet gaat. 🙂

    Maar goed, dan zitten we nog niet bij software. Daar zou ik zo geen specifiek product of fabrikant van weten te noemen. Wat je wel vaak ziet bij freelancers of detacheerders is dat de prijs wordt afgestemd op de klant. Men doet een inschatting met welke prijs de klant akkoord zal gaan, maar stemt daar ook het geleverde product op af. Goedkoper zal ook meer standaard en minder op maat betekenen. Een klant die voor “een duppie” en website wil hebben, krijgt een out-of-the-box CMS-je van bijvoorbeeld MODx of Joomla, met een ietwat aangepaste skin.

    Beantwoorden
  4. Gyurka Jansen

    Nou als Oracle straks echt SUN over heeft genomen dan heeft men Oracle en MySQL, daar zijn nu al vragen over mbt monopoliepositie…

    Nestlé heeft verder natuurlijk hevige concurrentie van de niet eens zo fantastische Senseo…

    Beantwoorden
  5. Coen Meerbeek

    @Ger leuk voorbeeld van de zwaarden thnx 🙂
    Internet / software blijft lastig voorbeelden zoeken.

    @Gyurka monopoly is inderdaad een lastig verhaal waar Nestle geen last van heeft door Senseo. Het mooie van Dolce Gusto is ook dat daar meerdere pads van andere fabrikanten in kunnen terwijl dit bij Nespresso niet kan. Exclusief.
    Oracle en MySQL is een goed voorbeeld. Als ze MySQL als merknaam in leven houden pakken ze een zeer grote markt.

    Beantwoorden
  6. Gyurka Jansen

    Nouja het heeft niet veel zin het alleen als merknaam in leven te houden, denk ik zo 😉 (maw: ze gaan het in zijn geheel afstoten, killen of doorzetten)

    Beantwoorden
  7. Vincent Kouwen

    Ik heb ook niet direct voorbeelden van software leveranciers die twee software oplossingen in de markt hebben, die onder een andere naam met elkaar concurreren.
    Er zijn natuurlijk wel voorbeelden dat een product is afgewaardeerd zodat het goedkoop of zelf gratis te verkrijgen is.
    Het idee erachter is natuurlijk dat als mensen de goedkope variant geprobeerd hebben ze gemakkelijker overstappen naar de duurdere versie.
    Een succesvol voorbeeld is Adware met zijn virusscanner.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.