Marketing worstelt en gaat nog steeds te veel uit van push en veel te weinig van pull marketing. Hoe komt dit en waarom worstelen organisaties hiermee? Hoe vinden zij een optimale balans tussen de traditionele vorm van marketing en deze nieuwe vorm? Deze vragen zijn niet 123 te beantwoorden maar wat zeker kan helpen is het omarmen van social media door bedrijven om een stap in de juiste richting te zetten. Dit gaat natuurlijk veel verder dan het maken van de juiste technologie en kanaal keuze. Social media heeft niets te maken met technologie, twitter, facebook, linkedin of andere kanalen of platformen. Maar op welke manier gaat het dan wel succesvol zijn en hoe ontwikkel je nou de juiste pull strategie met behulp van social media?

De focus moet liggen op de 3e component! Juist het “sociaal” gedeelte de meest softe component van de 3 blijkt nu in één keer wel heel erg hard te zijn. Hoe sociaal jij je als organisatie beweegt en gebruik maakt van platformen als Twitter, Facebook, Hyves etc dat geeft de doorslag en is de kritische succesfactor. Hoe doe je dat als organisatie hoe ontwikkel je een social strategie die je helpt om meer pull te genereren. De vijf belangrijkste ingrediënten hiervoor zijn:

  • Intentie: met welke intentie maak je als organisatie een start en kun je ook luisteren?
  • Helpen: wil je als organisatie andere (klanten) helpen om beter te worden en juist niet alleen om er zelf beter van te worden?
  • Ervaring: wat is de ervaring die je als orgaisatie voorschoteld en wat breng je teweeg en welke indruk laat je achter?
  • Word of Mouth: wat doe je als organisatie om de positieve ervaring te delen met anderen. Hoe faciliteer en stimuleer je dit?
  • Dialoog: wat doe je als organisatie om met de juiste intenties in gesprek te komen met anderen. Kun je de dialoog aan?

Figuur beter zichtbaar door te klikken

Dit model werkt alleen wanneer je op de juiste manier gebruik maakt van kwalitatieve micro activiteiten in plaats van grote kwantitatieve marketing campagnes. Definieer kleine stapjes, kleine activiteiten die een grote impact achterlaten en zorg dat je leert van en voortborduurt op deze activiteiten zodat het een continu proces wordt en geen speldenprik. Daarnaast is het ontwikkelen van sociaal leidershap de volgende stap die zeker niet mag ontbreken.

Figuur beter zichtbaar door te klikken

Sociaal leiderschap is iets dat je als persoon maar ook als organisatie moet uitstralen en uitoefenen, dag in dag uit. Je mag niet verzwakken. Het ontwikkelen van pull is een langdurig proces en kan alleen werken wanneer je stopt met pushen dat klinkt heel makkelijk maar voor traditionele organisaties, die decenialang gedacht hebben wij weten wat goed is voor klant, is dit lastig echt enorm lastig maar te verwezenlijken wanneer men voldoende aandacht besteed aan de sociale component van de organisatie. Hoe sociaal ben jij?

Over de auteur

Jeroen is wat je noemt een 'social marketeer' met een passie voor technologie en innovatie. Die zit dan ook in zijn functie als business development manager bij Ricoh.

3 reacties

  1. Ha Vo (@SimplyH op Twitter)

    Beste Jeroen,

    Hartelijk bedankt voor deze blog, ik ben het helemaal met je eens! Sociaal zijn is iets wat we in het normale ‘offline’ leven vrij normaal vinden, het valt offline op als je juist asociaal bent. Online is het omgekeerde, slechts 10-20% van de gebruikers online schrijven blogs, laten reacties achter, doen aan microbloggen. Daar valt het volgens mij juist op als we juist wel sociaal zijn.

    Sociaal zijn zit in ons gedrag, zoals Mischa Coster het in zijn blog heeft geschreven over de psychologie achter social media, maar online herkennen we moeilijk dat we te maken hebben met met echte mensen. Denk maar eens aan ons agressieniveau als wij in een auto stappen, die gaat meestal omhoog omdat we simpelweg niet meer de bestuurders in de auto zien, maar slechts meestal de auto.

    Daarnaast werkt het bestaande model voor ‘ROI’ ook niet echt mee. Bij IT projecten kun je nog wel eens met een ROI termijn werken van 3 jaar, bij marketing is het vaak al gelijk direct na de campagne. Maar laten we nou eens eerlijk wezen, zijn we sociaal als we potentiële vrienden / fans gelijk vragen hoeveel geld ze ons dit jaar gaan betalen?

    Relatie marketing wordt vaak als term in de mond genomen, maar echt relaties opbouwen helaas niet.

    Gr. Ha

    Beantwoorden
  2. Jeroen Spierings

    Beste Ha,

    Allereerst dank je wel voor je reactie! Sociaal gaat zeker om gedrag! Het opbouwen van relaties gaat om open, echt en transparant en start met de juiste intentie. Daar gaat het vaak mis de juiste intentie dat is dus op basis van inhoud met elkaar een dialoog aangaan over een bepaald onderwerp. Dialoog ipv monoloog dus pull ipv push en dat is voor veel “corporate” organisaties lastig. Men denkt inside-out ipv outside-in stellen zich niet kwetsbaar en gaan niet in gesprek.

    Relatie marketing is voor veel organisaties moeilijk omdat men teveel gericht is op korte termijn verkoopdoelstellingen. Daar gaat het mis.

    Groet,
    Jeroen

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.