In veel blogs krijg je lijsten te zien van de mogelijkheden voor social media in opleiden en leren, waarbij het vooral gaat over het gebruik van Twitter. 25 ways to teach with Twitter, Twenty-Nine Interesting Ways to use Twitter in the Classroom of 50 Ways to Use Twitter in the College Classroom. Al die lijsten bevatten interessante opties waarvan meerdere het proberen waard zijn, maar wat is er eigenlijk al in de praktijk geprobeerd en hoe pakte dat uit? Tijd voor een kleine inventarisatie die heeft geleid tot mijn top 5 van TIC-voorbeelden.

Alle voorbeelden zijn overigens buitenlandse voorbeelden, omdat Nederlandse voorbeelden niet of nauwelijks online vindbaar zijn. Ik ben momenteel bezig met een quick scan van het gebruik van social media bij Nederlandse universiteiten. Als die af is, meld ik hier op Bijgespijkerd de resultaten. Maar nu de top 5.

Nummer 5
Op nummer 5 staat het Twitterproject van Roosevelt High School in Minneapolis. Hier wordt Twitter met succes gebruikt in klassen om ten eerste de participatie van leerlingen te vergroten en ten tweede ze in te wijden in het huidige digitale medialandschap. Dit voorbeeld staat voor mij in de top 5, omdat het een mooi voorbeeld is van relevant Twittergebruik in het voortgezet onderwijs met als voor mij belangrijkste boodschap: sluit aan bij de wereld van je leerlingen.

Nummer 4
Nummer 4 is het Twitterprojectvan Gardner Campbell, werkzaam bij de Baylor University in Texas. Zijn project had het gebruik van backchannel bij Twitter als focus en ik vind vooral het gebruik bij presentaties van studenten tijdens colleges interessant en relevant. Tijdens die presentaties gebruikten de andere studenten namelijk de backchannel en gaven ze de presentator veel bruikbare feedbacktweets, die deze dan weer na de presentatie kon nalezen.

Nummer 3
Nummer 3 is gereserveerd voor het inmiddels in veel blogs aangehaalde Twitterproject op de universiteit van Texas. In dit project van geschiedenisprofessor Monica Rankin werd Twitter gebruikt om de betrokkenheid van haar studenten in inhoudelijke collegediscussies te stimuleren. Een invulling waar Twitter zich goed voor leent door goed gebruik te maken van backchannel, hashtags en een overzichtsprogramma als Tweetdeck. Rankin: ‘ With our “best practices,” we found that twitter was most effective when it was combined with other discussion strategies (small group discussions, interaction with the instructor, and processing as an entire class.) Twitter did not replace more conventional discussion formats; instead it enhanced the discussions and brought more student interaction.’

Nummer 2
Op nummer 2 staat het Twittering Dante project van Steve Rayburn, als leraar Engels verbonden aan de University Laboratory High School in Illinois. Hij bedacht een nieuwe manier om een klassieker van Dante in de klas te behandelen. Hij vroeg de klas om met Twitter te schrijven over Dante’s Inferno met daarin de reis van de dichter door de negen ringen van de de hel. Maar…ze moesten de tweets schrijven als boodschappen tijdens de reis van Dante, gericht aan de vrouw die hij aanbidt, Beatrice. Per ring 1 tweet. Een mooi voorbeeld: ‘ 9th circle: frozen lake w/ traitors beneath. Fearful Lucifer had 3 faces, wings, & chomped on worst sinners. On to Purgatory. Thx Beatrice!’. Rayburn gaf naderhand aan dat hij op deze manier de klas veel meer inspireerde dan met een klassieke opdracht: schrijf een essay over… Helemaal mee eens.

Nummer 1
Op nummer 1 staat voor mij zonder twijfel het Twitter History project.
In dit project beginnen studenten met een desk research van een historische gebeurtenis of reis en starten dan een Twitter-account waarin zij een historisch figuur van die gebeurtenis of reis aan het woord laten komen. Voorbeelden zijn de slag bij Gettysburg en de Cubacrisis en binnenkort start de Pioneerreis van 1847. Twitter levert, zoals de bedenkers zeggen, precies die onderdelen die je nodig hebt voor zo’n historisch project: spelers, communicatie, relaties en een tijdlijn. Ik vind dit een geweldig idee om Twitter hiervoor in te zetten en zo studenten op een volledig andere manier te betrekken bij deze onderwerpen.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

12 reacties

  1. Hannelore Engels

    Goed overzicht! Ik zoek al een tijdje naar een goed totaalbeeld c.q. praktijkvoorbeelden over gebruik van twitter in leertrajecten. Deze best practices werken absoluut inspirerend. Dank!

    Beantwoorden
  2. Maurice Beerthuyzen

    @Peter is de reden voor het ontbreken van Nederlandse voorbeelden ook niet omdat Twitter door jongeren/ studenten niet of nauwelijks gebruikt wordt?

    @Hannelore: hallo! Leuk dat je meeleest 🙂

    Beantwoorden
  3. Peter vanLoevezijn

    @Maurice, zeker speelt dat een rol. Toch heeft mijn quick scan in Nederland al wel NL-voorbeelden opgeleverd. Daar ga ik nog over schrijven. Maar heb jij enig idee waarom in The USA het wel in is en onze jongeren het links laten liggen? Terwijl je er juist onderwijssituaties mee kunt verrijken.

    Beantwoorden
  4. Gerben Lievers

    @Peter goede post! Ik studeer aan de Universiteit Twente en volg de master New Media & Communication. Bij het vak New Media wordt het gebruik van Twitter zelfs verplicht gesteld! Wellicht input voor je artikel dat Nederlandse Twitter voorbeelden belicht? Ik vertel je er graag meer over…
    Een mailtje volstaat, of natuurlijk via Twitter 😉 (@Gerbenlievers)

    Beantwoorden
  5. Peter van Loevezijn

    @Gerben Geweldig! Ja, daar wil ik graag meer over weten, want dit zijn nou precies de voorbeelden die ik zoek. Kun je me wat zaken op de mail zetten en zijn er mogelijkheden om een college bij te wonen? Of een combi van college en jij vertelt me er meer over? Ik twitter dit verzoek ook nog even.

    Beantwoorden
  6. Maurice Beerthuyzen

    @Peter de gemiddelde leeftijd van Twittterend Nederland ligt nu rond de 35 heb ik begrepen. Jongeren blijven lekker aan de msn of Hyves. Hoe dat komt? Als iets in de US aanslaat, is er een kans dat het hier ook werkt. Wij zijn immers enorm Amerika-georienteerd. Maar die vlieger gaat niet altijd op. Ik denk door de populariteit van MSN en hyves onder jongeren er simpelweg geen plaats is voor een derde kanaal.

    @Gerben als je het vak New media volgt lijkt me dat Twitter daar volledig inpast. Het zegt natuurlijk wel iets dat Twitter ‘verplicht’ word gesteld. Je zou natuurlijk verwachten dat alle new media-studenten zich al vol op Twitter hadden gestort.

    Beantwoorden
  7. Peter van Loevezijn

    @Maurice Dank je voor je uitleg. Ik heb gisteravond ook nog een paar artikelen gelezen waarin de dominantie van MSN/Live messenger en Hyves in Nederland werd benadrukt. Alleen die vormen lenen zich weer minder voor gebruik in onderwijssituaties, wel voor gebruik eromheen.

    Beantwoorden
  8. Maurice Beerthuyzen

    @Peter: Twitter heeft natuurlijk eigenschappen die nuttig zijn bij onderwijs, kan ik me iets bij voorstellen. Bij je eerste voorbeeld zeg je echter ook dat je wilt aansluiten bij de wereld van de leerlingen. En dat doe je met Twitter nu net niet.

    Persoonlijk zou ik eerst naar de doelgroep en leerdoelen kijken, vervolgens naar het medium dat er het best bij past, maar dan ook goed bekijken hoe dat medium aanslaat bij de doelgroep.

    Beantwoorden
  9. Peter van Loevezijn

    @Maurice Goed punt dat ik in mijn vorige post al wel aan bod heb laten komen, maar hier te veel buiten beschouwing heb gelaten. De aansluiting is er inderdaad nu te weinig en daarmee is ook de kans van slagen een stuk kleiner.

    @Geert, waarom is Twitter verplicht gesteld? Kun je daar iets over zeggen? En hoe staat het met andere new media die wellicht ook gebruikt moeten worden in of rond de colleges?

    Beantwoorden
  10. Gerben Lievers

    @Maurice In eerste instantie is men terughoudend
    wat betreft het daadwerkelijke gebruik van nieuwe media. Sterker nog: collega studenten zijn niet echt enthousiast over bijvoorbeeld een micro blog als Twitter. M.i. is het lastig om nieuwe media op wetenschappelijk niveau te benaderen als men het zelf niet consumeert (of produceert).

    @Peter morgen om 11:00 is prima!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.