Leestijd: ca. 3 minuten

Wat heeft 2012 ons tot nu toe gebracht? We presenteren iedere week een nieuwe trend of beweging  waar je als marketeer wat mee kunt. Vandaag deel 2: de donkere kant van machtige netwerken.

Facebook en Google zijn machtige partijen. Zij bepalen steeds vaker wat er gebeurt. En daar heb je je als consument of bedrijf maar naar te schikken.

Wat is er aan de hand?
Het lang leve de vrijheid is voorbij op internet. Steeds vaker bepalen machtige spelers als Google en Facebook de regels. Zo mag je op Facebook als stad geen pagina aanmaken. Munchen werd al op de vingers getikt. Ook weigerde Facebook mee te werken aan een onderzoek naar het Facebook-account van Andreas Breivik.

Aan de andere wil Google je telefoon kunnen afluisteren en gaat het bedrijven die teveel aan SEO doen in de ban doen. Twitter sluit zich daar inmiddels dapper bij aan door beperkende maatregelen voor developers aan te kondigen.

En wat betekent dat voor mij?
Als klant, maar ook als bedrijf dat eigenaar is van een pagina op Facebook, Google of Twitter kom je voor een dilemma. Ga ik mee in de voorwaarden van het sociale netwerk of weiger ik dat? Doe je mee dan lever je je over aan de nukken van de sociale netwerken, maar trek je je terug dan ben je opeens bij Google volstrekt onvindbaar of mis je een gigantisch netwerk in geval van Facebook.

De partijen laten hun macht voelen en dat roept reacties op. Zo is er als reactie op het stringente ontwikkelaarsbeleid bij Twitter nu een nieuw netwerk gelanceerd: App.net. De funding is gedaan door particulieren. Je betaalt namelijk 50 dollar om toegang te krijgen tot het netwerk. Ontwikkelaars betalen 100 dollar, maar krijgen in ruil daarvoor wel de vrijheid om apps te ontwikkelen, wat ze op App.net dan ook massaal doen.

Krijgen we in de toekomst echte sociale netwerken? Netwerken waar we allemaal gelijkwaardig zijn en allemaal aandeelhouder? Of is dat een utopie? Door de strenge maatregelen van de gevestigde orde zijn er echter op dit gebied meer ‘burgerinitiatieven’ te verwachten.

Lees ook deel 1: het duel der giganten 

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

4 reacties

  1. Jasper van Weerd

    If you know the book “The future of the Internet, and how to stop it.”, this is no news at all.

    Beantwoorden
  2. Maurice Beerthuyzen

    @jasper ik ga er van uit dat niet iedereen dit boek kent 🙂 daarnaast heb ik dit fenomeen beschreven vanuit de actualiteit van de laatste paar maanden.

    Beantwoorden
  3. Jasper van Weerd

    Geen idee waarom ik in het engels reageerde eigenlijk. Achja. Idd, niet iedereen zal het kennen en het is idd. goed er eens via de huidige tijd naar te kijken :).

    Beantwoorden
  4. joenie a

    Nou hun donkere kant laten ze zeker zien! Maar daar moeten we ons niet door laten schrikken want er zijn talloze manieren om toch aan traffic te komen en zo je online aanwezigheid te laten gelden!
    Wees daar maar niet bang voor,vriend!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.