Leestijd: ca. 6 minuten

In de moderne tijd voor marketing- en communicatieprofessionals ligt het voor de hand dat je met meer regelmaat jouw plan moet presenteren of zelfs een pitch moet houden om jouw plan als beste te laten door gaan. Het geven van een presentatie of het houden van een pitch is niet moeilijk maar vraagt wel om aandacht. Aandacht van jou en het behouden van de aandacht van het publiek.

Wat zijn de tips voor een goede presentatie of pitch?

 

Wees voorbereid

Het ligt voor de hand. Een goede voorbereiding is meer dan alleen je presentatie in powerpoint, keynote of andere tool af te hebben. Dat is te gemakkelijk gedacht. Er zijn twee aspecten waar je eigenlijk in je voorbereiding rekening mee moet houden:

  • ken je je verhaal
    – het ligt voor de hand dat je je verhaal moet kennen, toch merk je vaak dat mensen “verrast” zijn door het plaatje dat er komt, dat straalt niet echt professionaliteit uit
    – je moet gewoon echt weten wat de inhoud van het verhaal is en welke elementen meer benadrukt moeten worden
  • weet je wie het publiek is
    – sta je voor “door de wol geverfde en ervaren” marketeers of sta je voor meer beginnende marketeers; de inhoud van het verhaal kan hetzelfde zijn, de aanpak zal duidelijk anders moeten zijn
    – wees je bewust van het gegeven om de mensen in de zaal zijn voorbereid of niet zijn voorbereid
    De voorbereiding is het halve werk.

 

Oefen de presentatie

We zeggen het vaak, toch wordt het niet altijd zo uitgevoerd. Maar, zeker als je niet vaak een presentatie geeft of een pitch presenteert, oefen de presentatie thuis voor eigen publiek of de spiegel.

  • kijk of je boodschap over komt
  • ervaar nieuwe elementen in de presentatie
  • controleer de duur van de presentatie
  • kijk of je de aandacht kunt houden
  • speel met je stem

 

Dress code

Een eerste indruk maak je meer 1 keer. Overdressed of underdressed, beide zijn niet bevorderlijk voor het resultaat van je presentatie of pitch. Zeker in relatie tot de eerste tip, analyseer dus goed wie je publiek is en in welke setting je bent. Wanneer je voor een directie staat van een bank is een pak over het algemeen de dresscode. Echter wanneer deze directie een aantal dagen op de hei zit en net terug komt van een buitenactiviteit zal de dresscode toch anders zijn.

 

Wat is het doel van je pitch of presentatie?

Een pitch zal een doel hebben om mensen te overtuigen voor jouw plan te kiezen. Zorg dan dat het doel er duidelijk in zit. Je moet mensen overtuigen voor jou te kiezen.
Het doel kan ook anders zijn:

  • aanjagen van een discussie
  • geven van een les, doceren
  • training of workshop, mensen laten nadenken over een onderwerp binnen de presentatie

De doelen bij de genoemde punten kunnen dan in de richting gaan van kennis overdracht, inspireren tot denken, aanzetten tot ander gedrag of leren samenwerken. Deze doelen moeten dan duidelijk in je verhaal zijn opgenomen.

 

Levendigheid

Mensen hebben een absorptievermogen van enkele minuten. Jouw verhaal duurt zeker langer. Hoe houd je de aandacht? Door te spelen met tekst, beeld en geluid.

  • speel in op de wensen van de doelgroep of luisteraar
  • gebruik verschillend materiaal, tekst, foto’s of bewegend beeld
  • speel met je stem
  • betrek mensen in je verhaal
  • laat mensen aan het woord
  • gebruik humor, echter wel gepast en aansluitend bij het publiek

 

Speel in op het publiek

De meest belangrijke factor is het publiek maar deze is ook vaak het minst voorspelbaar. Op basis van eerdere tips heb je je goed ingeleefd in de doelgroep, de behoeften en de doelstelling van je presentatie of pitch. Bereid je voor op onder andere:

  • onverwachte vragen
  • een discussie die ontstaat over een uitspraak van jou
  • een discussie die ontstaat maar niet gaat over het thema en de doelstelling van de bijeenkomst
  • mensen die het ‘opeens’ volledig oneens met je zijn

Bereid je voor op deze situaties. Belangrijk is om vanuit jouw positie niet ten strijde te gaan, het publiek voelt een saamhorigheid en gaat zich collectief tegen je opstellen. Zorg ervoor dat je mensen prijst en bedankt voor de inbreng. Ga terug naar je verhaal. Wanneer je het doel van de presentatie of pitch in het oog houdt kun je verder gaan met je verhaal.

 

Stel vragen en zorg voor interactie

Door het stellen van vragen betrek je mensen bij je presentatie of pitch. Betrokkenheid vergroot het vertrouwen en de mogelijk gunfactor. Houd er ook rekening mee dat niet iedereen interactie met je wil, dwingen heeft dan geen zin. Vaak krijgen de stille mensen de ruimte tijdens een workshop in een kleinere groep.

 

Laat zien dat je mens bent

Het menselijke maakt dat mensen in de zaal een band met je krijgen. Menselijkheid is te zien door het zakelijke te combineren met aspecten uit het prive leven. Deze situaties zijn voor iedereen herkenbaar en kunnen geplaatst worden in het verhaal.
Maar gedraag je ook als mens. Laat empathie zien, emotie in je stem, soms een mening en houd oogcontact.

 

Vraag mensen om een oordeel

Evalueer je verhaal met het publiek. Bespreek de voortgang. Dat kan vaak in combinatie met het betrekken van mensen in het verhaal.

Het geven van een presentatie of het houden van een pitch is niet altijd even gemakkelijk. Onverwachte situaties komen bij iedereen, ervaren of minder ervaren voor. Door deze tips ter harte te nemen zal het aantal ‘vervelende’ situaties afnemen en kun je beter inspelen op situaties die je niet had voorzien. Het rendement van je presentatie of pitch gaat zeker stijgen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.