Leestijd: ca. 4 minuten

Je ziet het vaker of je herkent het bij jezelf. Je bent in business of je gaat een business opstarten. Of je nu zelfstandig bent of als marketeer binnen een organisatie, een business onderhouden of starten doen beide soorten “ondernemers’. Ondernemen zit ons nu eenmaal in het bloed.

Toch is het herkenbaar dat we bij het ontwikkelen van business niet altijd even succesvol zijn omdat we teveel tegelijk willen doen. We wedden op meerdere paarden. Het succes van ondernemen is focus te hebben. Zoals Porter ook al zei, “strategie is ook kiezen wat je niet doet”. Vaak zien we ondernemen als veel tegelijk doen maar het succes is meer terug te vinden in die activiteiten die je start goed begeleiden en invullen in plaats van zoveel mogelijk activiteiten op te starten en hopen dat er iets gaat bloeien.

Het hebben van focus houdt je als ondernemend persoon bij de les. Door je focus kun je ook sneller bijsturen en zaken oppakken en aanpakken. Vanuit deze visie zijn er 3 kritische succesfactoren voor het hebben en houden van focus op je business.

 

Weet je goed waar je heen wilt?

Elke ondernemer heeft een “overall strategie”. Een beeld waar je naar toe wilt groeien. Vanuit dat beeld ontwikkel je een route die innovatief genoemd kan worden. Deze route, ook wel strategie genoemd, leidt je van het uitgangspunt naar de droom.
Ik noem deze droom ook wel de BHAG van je business of plan dat je aan het uitrollen bent.

BHAG

Het voorbeeld dat ik vaak gebruik is dat ik ondernemen vergelijk met zeilen. Ook bij het zeilen bepaal je een strategie die van tijd tot tijd wordt bijgesteld door veranderende windsterkte en windrichting. Dat geldt ook voor het uitrollen van een overall strategie. Deze kan en zal veranderen van tijd tot tijd.

  • focus op het leveren van de toegevoegde waarde voor je klant, daarmee maak je het verschil op de markt
  • focus op de PMC waar je mee bent gestart, maar let daarbij wel op de “fit” tussen het product en de markt

Door het leggen van de focus op deze 2 punten ben je in staat om snel en succesvol in te spelen op veranderingen vanuit het gedrag van de afnemer.

 

Zorg voor een cross media strategie

Een goed fundament voor het inzetten van verschillende media en kanalen om het succes te vergroten. Ook hier maak je keuzes en breng je een focus aan:

  • je kunt niet alle klanten en bezoekers tevreden stellen, focus op die klanten die klant willen worden of blijven; als ondernemer zeggen we nog steeds dat iedereen onze klant is en kan worden, dat is niet zo
  • onze nieuwe en bestaande klanten gebruiken enorm veel media, dat vraagt om een focus; wij kunnen als ondernemer niet alle media en kanalen inzetten die er zijn en bestaan, een focus leggen op die kanalen die succesvol voor ons zijn is meer dan genoeg

Door het aanbrengen van deze focus in de cross media strategie en de daaruit volgende campagnes leidt tot het goed kunnen inspelen op veranderingen en zorgen voor succes. Dat succes kun je sturen door onder andere goed te meten. Elke ondernemer moet dagelijks de cijfers bekijken en bijsturen daar waar mogelijk. Dat kan zeker wanneer je een focus hebt.

 

De dagelijkse werkzaamheden plannen

De eigen werkzaamheden staan natuurlijk centraal. Het is voor bijna iedereen wel herkenbaar dat we niet altijd even gericht en gestructureerd werken. We raken veel tijd kwijt aan zaken die niet belangrijk zijn. Bekijk de volgende matrix maar eens als hulpmiddel om focus aan te brengen in de werkzaamheden.

 

matrix hulpmiddel

Met deze 3 kritische succesfactoren is het mogelijk om een basis te leggen voor het succes als ondernemer!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.