Leestijd: ca. 5 minuten

Afbeeldingen en bewegende beelden worden in een marketingstrategie steeds belangrijker. Door het gedrag van mensen online is er geen tijd voor het lezen van langere teksten. Daarom is het gebruik van afbeeldingen en bewegende beelden zo belangrijk voor succes in je marketingstrategie. Opvallende ontwikkelingen is het aantal volgers van “vloggers” zoals Enzo Knol en vele anderen. Het is zelfs een business geworden voor hen waar ze succesvol mee zijn.

 

Waarom zou je Youtube zakelijk inzetten?

De eerste reactie van veel marketeers, zeker B2B, dat mensen toch de tijd niet nemen om film te kijken online.
6 redenen om Youtube wel in te zetten:

  1. Youtube is de grootste zoekmachine na Google.
    – De koppeling met de eigen website vergroot de vindbaarheid.
  2. Veel mensen zijn langere tijd actief op youtube om content te zoeken, zowel zakelijk alsook als vermaak.
    – Het is een tijdverdrijf geworden om leuke, zinvolle en interessante content te zoeken en vinden om vervolgens te delen.
  3. Er wordt dagelijks vele uren film bekeken.
    – Per minuut wordt er voor honderden uren materiaal op Youtube geplaatst.
    – De tijd dat mensen film kijken via Youtube neemt toe.
  4. De conversie van een film naar websites en klanten neemt toe.
    – Door het kijken naar filmmateriaal dat relevant is trek je de aandacht en stijgt de conversie.
  5. De koppeling van youtube met Facebook en Twitter is een veel gebruikte combinatie.
    – Het delen van leuk en goed materiaal vindt plaats via deze populaire kanalen.
  6. Het gebruik van het mobiele kanaal neemt toe. Op dat mobiele kanaal worden veel films gekeken, vaak via Youtube gevonden.
    – Het mobiele device, smartwatch, smartphone en tablet, wordt vaak gebruikt als device om materiaal op te bekijken.

 

10 tips om te starten met Youtube

De 10 tips voor een goede start wanneer je begint met het inzetten van Youtube maar ook mogelijk punten ter verbetering als je Youtube al gebruikt.

 

Customize

Zorg dat het business-kanaal op Youtube aangepast is aan de soort mensen die het filmmateriaal bekijkt. Let op welk materiaal het best wordt beoordeeld en welk materiaal het meest wordt bekeken. Op deze manier is het mogelijk om de merkwaarde van je onderneming te versterken.

Gebruik alle kanalen

Zorg er wel voor dat mensen weten dat je aanwezig bent op Youtube door via alle kanalen te delen dat je een kanaal hebt.

Goede titels

Een goede pakkende titel die aanspreekt, uitdaagt, relevant is en eventueel grappig is, maakt dat mensen de film gaan bekijken. De eerste indruk is belangrijk in het keuzeproces van de kijker. In een fractie van een seconde zal de kijker bepalen of de film wel of niet wordt bekeken.

Korte video’s

In de snelheid van het kijken en het gedrag van de kijker past een korte strakke, goed geregisseerde en aansprekende film. Dat zorgt voor een verhoging van het aantal kijkers en ook dat mensen de film afronden.

Gebruik muziek

Muziek aan het begin en aan het eind van een film geeft de film een duidelijke kop en staart. Mensen die een film kijken hebben behoefte aan een compleet verhaal. Bij het ontwikkelen van de film moeten we daar bewust van zijn.

Gebruik de mogelijkheid van aantekeningen

Maak gebruik van de mogelijkheid om aantekeningen bij een film te maken. De betrokkenheid van de kijker wordt groter en de film wordt interessanter voor anderen.

Deel de video

Zorg dat de video wordt gedeeld via verschillende andere sociale media. Facebook en Twitter zijn de meest voor de hand liggende sociale media.

Zorg voor een call to action

Er is een reden dat je investeert in video’s. Er kunnen meerdere redenen zijn, Youtube staat echter niet op zich maar zal onderdeel zijn van een cross mediale aanpak. Maak de kijker dan duidelijk wat je wilt bereiken, wat hij moet doen na het bekijken van de video.

Gebruik goede apparatuur

Je hoeft niet de meest dure camera en microfoon aan te schaffen, het is wel aan te raden dat de kwaliteit goed is. Zeker wanneer de video’s moeten aansluiten bij de merkwaarde.

Start de film snel

Zorg ervoor dat er niet teveel afleiding is bij het bekijken van de film door allerlei andere boodschappen. Deze leiden af en leiden eerder tot afhaken door de kijken.

Deze 10 tips bieden je de mogelijkheid om het Youtube kanaal in te gaan zetten als marketingkanaal binnen je cross media strategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.