Leestijd: ca. 5 minuten

Het aantal webwinkels in Nederland stijgt met de dag. Iedereen vindt en denkt dat het openen van een webwinkel direct succes oplevert. Toch zien we dat veel van deze winkels weer tenonder gaan. Ook het openen van een webwinkel vraagt om een gedegen plan van aanpak en strategie om succesvol te zijn.

 

Wat zijn dan die elementen?

De elementen om succesvol een e-Commerce activiteit op te starten begint eigenlijk met zelfreflectie en bewustwording van de activiteiten die er eigenlijk uitgevoerd moeten worden. Dan heb ik het nog niet over de strategie, segmentatie en andere marketingelementen. Bestel eens producten bij anderen en kijk wat er allemaal geregeld moet worden. Van bestelproces, betaalwijze tot de logistieke vraagstukken. Bezint eer gij begint, anders kan het wel eens veel geld kosten.

 

De mensen komen wel aanwaaien

Veel startende e-Commerce ondernemers maar ook veel marketeers denken nog steeds dat na het bouwen van de website de mensen vanzelf naar de website komen. Om je een idee te geven, er zijn ruim 4,5 miljard websites. Wanneer er daar 1 website bij komt dan praten we over een toevalstreffer als er bezoek op komt. Een gedegen strategie ontwikkelen om mensen naar de website te trekken, traffic genereren dus, is essentieel voor het succesvol opzetten van een website.

 

Herkenbaarheid

Wanneer bezoekers op een website komen is herkenbaarheid een belangrijke succesfactor. Op basis van de cross mediale strategie is er traffic op de website, de bezoeker heeft zich laten ‘verleiden’ tot het bezoek met een bepaalde boodschap. Op de website is dan herkenbaarheid wel belangrijk. Herkenbaarheid kan met het merk, het logo, kleuren en andere elementen die specifiek zijn voor de website en webshop.

bijgespijkerd

Sociale betrokkenheid en waardering

Natuurlijk gaan we uit van de kwaliteit van het product en de dienst en zijn we zelfverzekerd. We communiceren het liefst zelf hoe goed we zijn. Het betrekken van mensen die klant zijn of een relatie zijn, ofwel sociale betrokkenheid, vinden we moeilijk. Toch neemt online het aantal ranking mogelijkheden en rating mogelijkheden toe. Ook het geven van een review wordt steeds vaker gedaan. Niet iedereen plaatst of reageert maar we weten ook dat peer-to-peer beter werkt dan alleen maar adverteren. Zorg voor de mogelijkheid dat mensen kunnen ranken, raten en reviewen. Wanneer bezoekers op de website of in de webshop komen zijn deze elementen mede bepalend voor het koopgedrag van de bezoeker.

 

Voer een gesprek

Wanneer mensen in de webshop komen hebben we het al gehad over herkenbaarheid. We moeten ook de vergelijking maken met een gewone winkel. Offline zien we duidelijk dat er een interactie ontstaat die leidt tot aankoop door de bezoeker. Online zien we meer het zendgedrag van de verkoper terwijl we weten dat we daar niet op zitten te wachten.

  • voer een gesprek met de bezoeker door te kijken hoe je kunt helpen, dat kan met teksten of met technische hulpmiddelen
  • geef duidelijk aan waar het bedrijf zich fysiek bevindt
  • gebruik een domein van het bedrijf en niet een gmail account

 

Denk na over zoekmachineoptimalisatie

Het aantal websites en webshops is groot. Binnen die enorme berg aan website moeten we zorgen dat we goed worden gevonden. Op relatief eenvoudige wijze is het mogelijk om op basis van keywords mensen naar de website te krijgen of de website in elk geval onder de aandacht te krijgen. Zowel organische zoekresultaten alsook SEA helpt je bij beter gevonden kunnen worden.

  • denk aan de juiste keywords
  • let op de opbouw van de webshop
  • geef aandacht aan de teksten en beschrijvingen

 

Focus

Schenk aandacht aan die zaken die belangrijk zijn en de basis vormen voor succes. Te snel starten en te veel tegelijk willen doen levert het minste succes op.

  • in het werven van bezoekers niet alle kanalen tegelijk inzetten, zeker niet als startende ondernemer
  • geef de verschillende kanalen voldoende aandacht
  • experimenteer met teksten, buttons en inrichting van de webwinkel, door het experimenteren maak je het alleen maar beter

Het starten van een e-Commerce activiteit is snel te regelen. Het zorgen voor succes kost meer inspanningen.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.