Leestijd: ca. 5 minuten

In de eerste twee delen van deze trilogie hebben we de elementen besproken die ons helpen aan het ontwikkelen van een magneet met onze content om vervolgens die magneet te versterken en het optimaliseren van de landingspagina. In dit derde deel bespreken we de call to action en de wijze waarop we onze instrumenten voor de “magneet” kunnen versterken.

 

Call to action

Zonder call to action is er geen conversie. Mensen doen wat we van ze vragen, dat is te herleiden uit verschillende testen en gebaseerd op de neuromarketing. De aspecten die een call to action optimaliseren zijn:

  1. Herkenbaarheid
    Een call to action moet opvallen, direct aangeven wat er moet gebeuren en voor de bezoeker moet de call to action snel te herkennen zijn. Dat kan van pop up tot een duidelijke button met een “tot actie aanzettende” tekst.
  2. Aansprekend
    Het voordeel dat wordt verkregen door de bezoeker moet aansprekend zijn. Er moet een belofte in zitten die we als aanbieder doen waardoor de bezoeker het beeld heeft wat de voordelen zijn. “Download nu en ga vanmiddag al aan de slag”, het is een combinatie van actie en voordeel.
  3. Context
    Een call to action op een landingspagina is een call to action in de context van andere informatie. Zomaar ergens een call to action plaatsen heeft minder effect.
  4. Geef “social proof”
    Denk aan bijvoorbeeld testimonials, ranking, rating en beoordelingen.
    Ook het aantonen van de juistheid op basis van concrete duidelijke cijfers geeft mensen zekerheid.
  5. Toon de urgentie
    Jouw content is gewoon de basis voor succes van de lezer. Zonder die content geen succes. De urgentie is dus groot. Urgentie kan ook door de tijdelijkheid van het aanbod.

De call to action moet mensen stimuleren in het reageren en het ondersteunen in het nemen van een goede beslissing. Zorg dat dat in die mogelijkheden aanwezig is.

 

Het inrichten van de “magneten”

Waar moet je op letten als je media inzet die als een magneet moeten werken om naar je website te komen of om de content te down loaden. Deze tips geven je een beeld.

  1. Website
    Op de website zijn er de volgende elementen:
    – Homepage
    Bijna iedereen komt binnen op de homepage, het is de verkeersader op je website, zorg dus dat daar zeker een call to action is
    – Blog
    Een blog werkt goed om mensen te trekken, zorg wel dat deze goed vindbaar is, onderdeel is van de marketingstrategie en gekoppeld is aan de call to action
  2. Directories voor content
    Het aangeven van een directory naar de artikelen en inhoud kan belangrijk zijn. Maar denk ook aan de koppeling naar content hubs als Slideshare en Youtube. Deze geven je de mogelijkheid om content te plaatsen en de koppeling naar de website vergroot de vindbaarheid.
  3. Sociale media
    Bij het inzetten van de sociale media is het belangrijk om die media in te zetten waar je klant ook is. Denk, afhankelijk van de mogelijkheden van het specifieke sociale medium, aan de volgende aspecten:
  • de afbeeldingen en foto’s
    – zorg voor aansprekende afbeeldingen en foto’s gerelateerd aan de inhoud
  • updates
    – blijf bij en zorg voor periodieke updates, te veel tijd ertussen is niet optimaal
  • hashtag
    – met het werken met een hashtag ben je sneller en beter vindbaar
  • advertenties
    – door advertenties in te zetten is het mogelijk bezoekers te trekken
  • profielen
    – de profielen van de bezoekers geven veel informatie en kunnen je voorzien van die informatie waar je op in kunt spelen
  • video
    – bewegend beeld trekt de aandacht, zorg wel voor variatie
  • content
    – inhoud is voor iedereen aantrekkelijk
  • livestream
    – een live beeld en contact met elkaar kan versterkend werken
    Denk ook aan het versterken van:
  • email
    – met email is ook veel traffic te genereren en kunnen zeker als magneet werken bij de goede invulling en inzet
  • webinars
    – live een gesprek voeren met meerdere belagstellenden, voordeel is dat de bezoeker gewoon vanuit eigen werkplek even het gesprek kan bijwonen zonder reistijd en dergelijke
  • beurzen
    – op beurzen kun je met de eigen stand ook veel bezoekers enthousiasmeren om data achter te laten
  • congressen
    – spreek op congressen en evenementen, er zijn altijd mensen die meer van je willen weten

Met deze 3 delen geven we een beeld van de mogelijkheden die er zijn om leads naar de website te trekken. Samenvattend praten we bij het doorvoeren van deze elementen wel over Inbound Marketing.

 

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.