Leestijd: ca. 5 minuten

In deel 1 van deze trilogie hebben we de focus gelegd op de elementen die als een magneet kunnen werken om mensen naar de website te trekken of als een potentiële klant in elk geval informatie achter laten.

 

Effectieve manieren om email adressen te genereren

De elementen die je kunt gebruiken om mensen te vragen informatie achter te laten.

  • Landingspagina
    Het ontwikkelen van een landingspagina in een campagne maakt dat de bezoeker het gevoel heeft dat hij “in het verhaal” blijft. Dat versterkt de verwachtingen. De landingspagina dan ook nog op de goede manier inrichten en op een goede manier de call to action neerzetten, levert veel conversie op.
  • Pop-up
    Een pop-up verschijnt wanneer iemand de website bezoekt of een specifiek deel. Bij de vraag om meer informatie kan de lezer een email adres achterlaten.
    Zorg er wel voor dat je niet irriteert bij de bezoeker en mensen die al de informatie hebben ontvangen moeten de pop-up niet krijgen.
  • Banner
    Deze kan op een pop-up lijken maar is minder opvallend en verschijnt niet midden op het scherm tijdens het bezoeken van de pagina.
  • Preview pagina
    Geef mensen een eerste indruk van wat er kan en mogelijk is of een preview van de content die beschikbaar is.
  • Lidmaatschap
    Het gevoel dat mensen lid kunnen worden geeft nog steeds een extra boost aan de conversie. Een lidmaatschap lijkt op iets extra’s. Met andere voordelen dan iemand die geen lid is. In de praktijk biedt je waarschijnlijk niets extra’s aan dan je had gepland, maar het feit dat mensen dat lid kunnen worden maakt het verschil.
  • Sidebar
    Aan de zijkant van de content een banner plaatsen waar je mensen aangeeft dat er meer mogelijkheden zijn.
  • Call to action
    Zeg mensen en bezoekers wat ze moeten doen anders doen ze het niet. Deze call to action moet wel duidelijk zichtbaar zijn en ook verleiden tot het uitvoeren van die actie.
  • Video
    Een korte video kan het verhaal op hoofdlijn vertellen. Deze korte video of een extra, wat langere, video mag je zien na het achterlaten van je email adres bijvoorbeeld.
  • Content upgrade
    De eerste content die zichtbaar is is voor iedereen zichtbaar. Wil je meer content ontvangen over dat onderwerp dan moet je daar om vragen, dat kan dan meestal door het achterlaten van het email adres.
  • Gastbloggers
    Vraag mensen om het eigen verhaal achter te laten, dat mag wanneer ze zich minimaal met een email adres hebben aangemeld.
  • Sociale media
    Het aanbieden van de content en het onder de aandacht brengen van de content kan ook via de verschillende sociale media.

Let bij het genereren van de email adressen wel aan de optin- en opt-out regelingen waar je als onderneming aan moet voldoen.

 

Landingspagina

Het eerste punt om email adressen te werven is het ontwikkelen van een goede landingspagina. Daarom de tips om een goede landingspagina te ontwikkelen.

  • Focus
    Focus op je doel, het genereren van een email adres. Op basis van content en een call to action heb je mensen naar de landingspagina gekregen. Zorg dan voor:
    – de consistente waarde van de reden waarom mensen naar de website komen
    – het verkrijgen van de data die je nodig hebt
    Meer moet er eigenlijk niet op de landingspagina staan.
  • Kopregel
    Deze moet direct duidelijk maken wat je krijgt als je je adres achterlaat. Een duidelijke belofte die echt toegevoegde waarde biedt voor de bezoeker.
  • Sub kopregel
    Het versterken en herhalen van de voordelen bij het downloaden van het artikel.
  • Beschrijving
    Een korte beschrijving van het document dat kan worden verkregen. Het legt uit wat de voordelen zijn die je hebt na het lezen van het artikel.
  • Features en benefits
    De voordelen voor de lezer alsmede de technische eigenschappen (hoeveel pagina’s).
  • Afbeelding
    De afbeelding moet inspirerend zijn, een relatie hebben met het onderwerp en uitnodigend zijn.
  • Call to action
    Zonder een duidelijke call to action zal het aantal mensen dat overgaat tot actie duidelijk lager zijn.
  • Testimonials
    Laat anderen zeggen wat ze van de content vinden en laat hen in een zin de lezer converteren.
  • Test
    Test op de landingspagina verschillende alternatieven, van tekst tot foto. Elke kleine verandering kan tot een verhoging van de conversie leiden.
  • Bedank pagina
    Een melding dat je mensen bedankt die iets down loaden versterkt de band met de bezoeker. Hij heeft het gevoel dat hij aandacht heeft en dat leidt tot meer succes.
  • Follow-up email
    Nadat iemand een email adres heeft achtergelaten omdat er iets is gedownload, mail dan erna om te informeren hoe de content is ervaren

Deze twee soorten tips geven je handvatten om de magneet die je hebt ingesteld ook daadwerkelijk converteert in email adressen voor het vervolg van je campagne. In deel 3 gaan we verder kijken hoe we het succes kunnen vergroten.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.