Leestijd: ca. 4 minuten

Deze week bericht het Algemeen Dagblad in een artikel over de straatnamen A en B waar de computer niet mee om zou kunnen gaan. Bestaat daar dan echt geen goede software voor? Waarom weigeren mensen normaal met deze bestaande straatnamen om te gaan? Waarom worden er geen eenletterige straatnaambordjes gemaakt?

Het AD kopt ‘straatnaam A of B bestaat niet, beweert de computer’ en bericht verder over een gefrustreerde Ottolander die geen abonnement krijgt afgesloten, omdat de computer het adres niet accepteert. Nu werk ik elke dag met datakwaliteitssoftware om ervoor te zorgen dat wel de juiste adressen worden gebruikt. Kunnen wij dat dan echt niet aan?

Geen softwareprobleem
Een snelle test met onze software stelt me gerust. Ik vul in: straatnaam A, plaatsnaam Ottoland en huisnummer 9. Natuurlijk gaat dat goed, want hier komt geen menselijk redeneervermogen aan te pas. Het is niet meer dan het ophalen van het juiste record uit de postcodetabel en daarbij verschijnt direct de postcode, de plaats en het land.

Het ‘computerprobleem’, zoals het AD het omschrijft, ontstaat pas zodra mensen hun redeneervermogen toepassen en de software denken te moeten verbeteren. “A? Daar had die domme typist natuurlijk de huisnummertoevoeging ingevuld. Laten we dat maar even rechtzetten.” Dan krijg je inderdaad zoals het AD het beschrijft het verschijnsel dat “websites totaal in de war raken als de bewoners hun ultrakorte straatnaam invoeren”. Of zoals een collega van mij het eens verwoordde: het grootste computerprobleem zit doorgaans tussen de beeldbuis en de rugleuning, en het heet mens.

A in Ottoland

Wikipedia bevestigt dat Ottoland uit twee lange straten met de namen A en B bestaat met een paar kleine zijstraatjes om het dorp compleet te maken: “Tot in de jaren ’80 telde het dorp twee straten, met de namen A en B. Vanaf het moment dat er ook nieuwbouw in het dorp verscheen, kreeg het dorp er ook ‘echte’ straatnamen bij.”

Straatnaambordje in Ottoland

Hoe ziet dan zo’n straatnaambordje eruit, met alleen een A? Via Google Maps wandel ik met Streetview door A en zoom in op het straatnaambordje. Ook daar is onterecht menselijk redeneervermogen toegepast. Er staat geen A op het bordje, maar A-even en er is ook een bordje A-oneven. Waarschijnlijk vond een gemeentelijke adviescommissie voor straatnaamgeving alleen ‘A’ net iets te lullig staat op zo’n straatnaambordje en heeft het College van Burgemeester en Wethouders te Ottoland er na lang vergaderen toch maar A-even en A-oneven van gemaakt.

E in Zuidlaren
Zijn er in Nederland nog meer gemeenten waar ze met eenletterige straatnamen te maken hebben? En hoe gaan ze daar met de straatnaambordjesproblematiek om? Er is welgeteld nog één derde eenletterige straat en dat is E in Zuidlaren. De oplossing die ze daar hebben gekozen is simpel: in de hele straat is geen bordje te bekennen. Waarschijnlijk heeft de Zuidlarense straatnaambordjescommissie hier gedacht: “Dit gelooft toch geen hond als we alleen een E op het bordje zetten, dus laat maar zitten die bordjes.”

Het is de hoogste tijd dat wij de eenletterige straatnaamangst van ons afschudden en stoppen met onze onnodige menselijke overcorrecties. De adressoftware kan het aan en met alleen een E op een straatnaambordje is niets mis. Ook in Ottoland moeten ze de ‘even’ en ‘oneven’ vervuiling verwijderen en gewoon A en B op die bordjes zetten: de originele namen die de straten in de Franse tijd al kregen.

Over de auteur

Frano Bebseler werkt sinds 1997 als productspecialist bij Human Inference. Voor Customer talk en Bijgespijkerd schijft hij over de uitdagingen hij op het gebied van customer service en software acceptatie bij Human Inference tegenkomt. Andere artikelen van hem zijn te vinden op www.humaninference.com.

5 reacties

  1. Peter van Kan

    Ik kan dit artikel alleen maar bevestigen.
    Ik ben namelijk de bewoner van dit adres (A 9). En nog steeds loop ik met regelmaat tegen eigenwijze webshops aan die menen dat mijn straatnaam niet bestaat of foutief is. Bijvoorbeeld geprobeerd een autoverzekering af te sluiten bij Independer… dat kan dus niet. Mijn straatnaam wordt niet geaccepteerd en het aanmeld proces stopt.
    Dus dan maar elders een verzekering afsluiten….;-)

    Beantwoorden
  2. Peter van Kan

    Krap een jaar later is het weer eens feest. Geprobeerd een vlucht te boeken bij een NL luchtvaartmaatschappij. Naam invoeren, postcode en huisnummer invoeren en voila….keurig via de postcodetabel de straatnaam ‘A’ ingevuld op het digitale webformulier. Op naar de volgende gegevens…. Maar helaas. Een foutmelding verteld mij dat de straatnaam te kort is en uit minimaal 2 karakters moet bestaan. Ik probeer nog de straatnaam te wijzigen in A_oneven, maar dat wordt ook niet geaccepteerd want de foutmelding is nu dat deze straat niet bestaat (klopt, want in de postcode tabel staat ‘A’ en geen ‘A_oneven’.) Ik zit dus vast op een webformulier die zijn eigen ingevulde suggestie (adv postcode) niet accepteert….
    En dan heb ik het nog niet over de bezorger van ons nieuwe bed die in al zijn wijsheid besloot dat het adres op de routebrief niet compleet was. Daar stond alleen 9a en geen straat (nee sukkel, het is de A9)…. Nieuwe bed werd uit de vrachtwagen gehaald en ik heb 4 weken moeten wachten op levering. Dat hebben we dus niet meer gedaan…

    Beantwoorden
    • Frano Bebseler

      Beste Peter,
      Voor mij als supportmedewerker van een softwarebedrijf dat zich richt op datakwaliteit zijn dit schitterende praktijkvoorbeelden. De software waar deze luchtvaartmaatschappij over beschikt is waarschijnlijk prima. Postcode/huisnummer zoeken gaat netjes zoals het hoort, maar iemand die zichzelf nog net iets slimmer vindt heeft op het webformulier waarschijnlijk de restrictie gelegd dat een straatnaam uit meerdere letters moet bestaan. Maar wat voor mij amusant en schitterend is, is voor een bewoner van staat a nogal dramatisch. Testers van de webpagina zijn bij 98% correcte afhandeling tevreden, en de uitzonderingen hebben pech. Online bestellen is zo als schoenen kopen met maatje 48. Het kan best, maar de keuze is beperkt, je moet lang zoeken, betaalt meer, en moet blij zijn als het gelukt is. Zou dit ooit goedkomen? Ik denk het antwoord te weten, en dat is helaas “nee”. Digitalisatie neemt alleen maar toe, en het blijven mensen die het doen. Dat het volstrekt niet moeilijk is heb ik al beschreven. De software bestaat, en wordt steeds meer toegepast, maar de menselijke tussenkomst kan nog wel eens belemmerend werken.

      Beantwoorden
      • Peter van Kan

        Hallo Frano,

        Je slaat de spijker op zijn kop. Blijkbaar menen sommige ontwerpers / ontwikkelaars voorbij te moeten gaan aan de waarheid, waar zij zelfs eigenhandig de van bron gebruiken (toepassing van de postcode tabel). ALs die bron nu zegt dat de A bij de postcode hoort, hoe kan je dit dan negeren ?
        Zoals de schrijver van het artikel al aangeeft: De grootste bug zit tussen het beeldscherm en de stoelleuning ;-).

  3. Henk Wagenaar

    Een soortgelijk probleem bestaat als een buitenlander of een in het buitenland wonende Nederlander iets gedaan wil krijgen in Nederland en daarbij de postcode verplicht is in te vullen. De buitenlandse postcode wordt dan geweigerd en je moet maar iets verzinnen zoals 0000xx.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.