Leestijd: ca. 6 minuten

In Nederland zitten we niet bepaald verlegen om goede doelen. Hoe stijg je er nog bovenuit als ontwikkelingsproject? En, zeker net zo belangrijk, hoe bereik je met een goed verhaal nieuwe doelgroepen op internet? Het antwoord is volgens Niels Jansen van 1%CLUB zo oud als de mensheid: storytelling.

Alleen met een helder, aantrekkelijk verhaal spring je er uit. Daarom helpt de 1%club een handje door een online uitzending over het onderwerp storytelling te houden. Best opvallend, als je bedenkt dat deze 1%SHOW de nieuwsbrief gaat vervangen.

Wat doet 1%CLUB?
Jansen: “Het idee is het beste te omschrijven als een online marktplaats voor particuliere ontwikkelingsprojecten. Van young professionals wordt vaak beweerd dat ze niet meer betrokken zijn bij goede doelen. Dat is helemaal niet waar. We gaan misschien niet met collectebussen langs de deur, maar we zijn misschien wel actiever dan welke generatie dan ook. Maar dan wel op onze eigen manier.”
“1%CLUB biedt een platform waarop organisatie in contact kunnen komen met donateurs of vrijwilligers. Sinds de start in 2008 hebben we meer dan een half miljoen euro aan donaties gehad, met ruim 200 succesvolle 200 projecten in 64 landen.”

Vanwaar die naam?
“Onze filosofie is: als we allemaal 1 procent van onze tijd of geld besteden aan een goed doel, dan heeft dat enorm veel impact. En wat merk je nu van 1 procent? Probeer eens 1 procent van je stukje pizza af te snijden?”

Hoe belangrijk is social media voor jullie?
“We geloven heilig in de filosofie van internationale samenwerking 2.0. Wij kijken naar nieuwe, effectievere manieren om goede doelen uit te dragen. We hebben nu ruim 8.500 leden op de site, en 15.000 Facebook-fans.”

Waarom zetten jongeren zich wel in voor goede doelen via social media, en niet via de lokale Rode Kruis-vereniging?
“Veel mensen hebben een tijd doorgebracht in het buitenland, zijn gaan backpacken of in het buitenland studeren. De wereld is hun speelveld en ze hebben vaak nog vrienden in andere landen. Daar komt bij dat mensen kritischer zijn geworden: de tijd dat je klakkeloos geld geeft aan een goed doel, zonder je af te vragen wat ermee gebeurt, is voorbij.”

En daar komt storytelling dus om de hoek kijken?
“Storytelling is niet alleen belangrijk om de aandacht te krijgen van donateurs en vrijwilligers, maar ook om te laten zien wat je als organisatie doet met je geld. Onze nieuwe maandelijkse liveshow gaat vrijdag 2 december over ‘storytelling en branding’. Vanuit de studio in Amsterdam worden gasten geïnterviewd, is er muziek en kunnen kijkers via Twitter en Facebook vragen stellen. De organisatie heeft bijzondere gasten weten te strikken: filmregisseur Eddy Terstal en Sinterklaas zelf. De show is ook achteraf terug te vinden en vervangt onze maandelijkse nieuwsbrief, die niet helemaal paste bij de 2.0-ambitie van de organisatie.”

Past een online uitzending van anderhalf uur daar wel in dan?
“Onze doelgroep, young professionals die veel online zijn, wordt volgens mij niet heel erg blij van een maandelijkse nieuwsbrief. Wij zochten naar een nieuwe vorm die veel interactie mogelijk maakt.”

Is dat niet een beetje lang op een vrijdagmiddag?
“Je kunt de uitzending ook achteraf terugkijken. We doen het ook bewust op de vrijdagmiddag. De uitzending is ook zo ingericht dat je niet anderhalf uur met je armen over elkaar hoeft te gaan kijken, maar je kunt het ook een beetje op de achtergrond laten lopen (we draaien ook muziek tussendoor).”

Hoeveel kijkers verwacht je?
“Dat is moeilijk te zeggen. We houden een keer per jaar het 1%EVENT in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam, met een livestream-verbinding met 8 steden over de hele wereld. Dat was ook interactief, mensen konden vragen stellen aan elkaar. We hadden de laatste keer 1200 kijkers, maar dat was wel een evenement en duurde van 9 tot 5.”

Ben je teleurgesteld als het er maar 20 zijn, waarvan 2 een vraag stellen?
“Ik ben pas tevreden als iedere uitzending beter wordt. Ik vind het gevaarlijk om cijfers te noemen, juist omdat het nieuw is. Tijdens de uitzending kan ook nog eens iedereen zien hoeveel mensen op dat moment meekijken. We gaan dus wel met de billen bloot. We willen voorloper zijn op internationale samenwerking 2.0. Als je voorop loopt is het niet erg om af en toe op je snufferd te gaan.

Hoe breng je zoiets onder de aandacht bij je doelgroep?
“Natuurlijk mobiliseer je je eigen kring, daarna willen we dit groter maken. We hebben geen nieuwsbrief uitgestuurd, maar wel een mail naar leden om ze op te wijzen.”

Over storytelling: wat is een mooi voorbeeld?
Jimmy The Man Tours deed dit heel goed. Twee Nederlanders proberen een jonge ondernemer uit Nicaragua te helpen om een zijn eigen reisbureau op te zetten. Dit doen ze via verschillende kanalen: een website, een blog en videoboodschappen van mensen over de hele wereld aan Jimmy. Aan de hand van een persoon wordt een heel persoonlijk verhaal vertelt. Ze vertellen niet alleen het goede nieuws, maar het hele verhaal: dit hebben we nodig, want dan krijgen we dit voor elkaar.”

Hoe belangrijk is storytelling voor social media?
Storytelling is eigenlijk ouder dan de geschiedschrijving. Door internet kunnen verhalen sneller rondgaan. Social media helpt om mensen te mobilieren, die je eerst niet kon bereiken. Het grootste misverstand over social media is dat het met name gaat om Twitter en Facebook. Echter, 75 procent gaat om het vertellen van je verhaal.

Over de auteur

Freek verzorgt mediarelaties voor verschillende bedrijven bij Lewis PR en adviseert ze op het gebied van social media. Daarvoor werkte bij verschillende titels van Wegener.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.