Leestijd: ca. 3 minuten

‘Naar aanleiding van het feit dat…’ en dan volgt een ellenlange opening van een brief. Klinkt bekend? Dit openingscliché wordt door velen verafschuwd en door anderen gebruikt als een makkelijke manier om op gang te komen met schrijven. Openingsclichés zijn de dooddoeners in een tekst en nodigen lezers op geen enkele manier uit om verder te lezen. Als daar ook nog een nietszeggende titel aan vooraf gaat,  dan is het per definitie een verloren wedstrijd. Het valt me op dat blogposts steeds vaker last hebben van openingsclichés, waardoor ze sterk aan kracht verliezen. Niet handig als je blog bijvoorbeeld een onderdeel van je social media strategie is. Kenmerk van deze clichés  is vaak een hoge mate van nietszeggenheid door het schetsen van een zeer algemeen tijdsbeeld. Enkele voorbeelden.

Ik ben de laatste maand eens kritisch gaan kijken naar de openingen van blogposts en de volgende vielen op. Ik vind het niet zo interessant om te melden wie deze waar heeft gepubliceerd. Het gaat om het voorbeeld.

Mobiel is aan het opkomen. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in het bedrijfsleven.

Nieuwe vormen van beeld en geluid volgen elkaar in hoog tempo op.

Individuen maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheden op sociale media.

Drie voorbeelden van dat algemene tijdsbeeld dat bijzonder weinig toegevoegde waarde heeft. Toch zijn er genoeg bloggers die graag zo beginnen.

Hier volgen twee andere vormen van openingsclichés.

Regelmatig word ik gevraagd om met voorbeelden te komen van succesvolle B2B cases op het gebied van social media. Die cases zijn zeer zeldzaam.

Deze doet me een beetje denken aan het voorbeeld uit presentatietechnieken waarin de presentator opent met: Ik ben gevraagd jullie iets te vertellen over…en eigenlijk zou ….hier staan. Oftewel: ik heb eigenlijk niet zo veel te vertellen. Resultaat: afhakend publiek.

Afgelopen donderdag was het weer zo ver: [naam congres] 2011 vond plaats.

Deze opening moet echt verboden worden. Oud, oubollig en stom.

Het is goed dat blogs het schrijven en publiceren van content laagdrempelig maken. Daar is niets mis mee. Maar als je serieus wilt worden genomen, neem dan ook je lezers serieus en bedenk iets beter dan dit soort clichés. En als die blog ook nog eens relevant is in je zakelijke communicatie met de buitenwereld, dan is het helemaal zaak om hier serieus mee om te gaan.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

14 reacties

  1. Erik Roos

    Een kritisch toon: In je blog wordt er beweerd dat cliche openingen leiden tot het afhaken van lezers. Is dat gebaseerd op een onderzoek of persoonlijke ondervindingen? De theorie erachter vind ik erg interessant maar ik twijfel of het ook daadwerkelijk in de praktijk zo is..

    Beantwoorden
  2. Peter van Loevezijn

    Hoi Erik,

    Goede en terechte vraag. Het effect van het gebruik van clichés in tekst is meerdere malen in boeken en artikelen van experts bekritiseerd. Voorbeelden zijn het Handboek Stijl van Burger en De Jong en de Schrijfwijzer van Jan Renkema.
    Verder heb ik lang als schrijftrainer gewerkt en deze effecten van dichtbij mogen meemaken.

    Groet,

    Peter

    Beantwoorden
  3. Joris van Meel

    Enorm eens met de stelling. Zou ook graag wat meer originaliteit in eerste zinnen van blogposts zien. Denk echter niet dat alléén de eerste zin verantwoordelijk is voor het afhaken van potentiële lezers. Een goede kop en/of tussenkoppen kan/kunnen ervoor zorgen dat zij in die paar seconden toch bepalen het een kans te geven en de blogpost toch te lezen. Ik tenminste wel.

    En nee, daar heb ik geen grootschalig onderzoek naar gedaan. 😉 Mijn n = 1.

    Beantwoorden
  4. Peter van Loevezijn

    @Joris

    Helemaal waar. Er komt meer bij kijken dan alleen aandacht voor de openingszin. Structuuraanduiders spelen inderdaad ook een belangrijke rol

    Beantwoorden
  5. Lieven Maes

    Een extra punt van kritiek, ook al is er al een punt achter de discussie gezet. In je stuk komen enkel de clichés aan bod zonder hierbij aan te geven hoe ze beter zouden kunnen.

    Begrijp me niet verkeerd. Ben het roerend met je eens als het gaat om inspiratieloze stukken tekst. Maar juist daarom had ik wel wat inspiratie willen putten uit deze blog. Ideetje voor je volgende post?

    Beantwoorden
  6. Peter van Loevezijn

    @Lieve Ik heb daar zeker over nagedacht, maar wilde nu vooral het statement maken en ik ben blij dat je dit statement onderschrijft. Ik vind het een goed idee om een blog te besteden aan krachtige openingen van blogs. Ik heb ooit een overzicht gemaakt van leads schrijven bij zacht nieuws en ik daar zit volgens mij best wel wat inspiratie in. Ga ernaar kijken.

    Beantwoorden
  7. John Knappers

    Je eigen blogpost begint dus met het cliché wat je zelf zo hekelt. 😉
    Het mooie van bloggen is, dat iedereen dit mag doen in volledige vrijheid, en de lezer selecteert als vanzelf.
    Kortom: de betere blogs blijven vanzelf overeind.

    Beantwoorden
  8. Peter van Loevezijn

    @John, je hebt gelijk. Dat leek me juist wel aardig om zo te beginnen. Wel als citaat natuurlijk.

    Beantwoorden
  9. Peter van Loevezijn

    Deze kwam ik vandaag tegen in een mailing:

    Social media zijn niet meer weg te denken als communicatietool voor bedrijven.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.