Leestijd: ca. 5 minuten

Een bedrijf online starten is een hectische onderneming. Goed product, klanten werven en de snelle veranderingen in media-aanbod en mediaconsumptiegedrag. Ondernemen is stappen zetten die anderen niet of anders doen en daardoor boek je succes. Succes kun je sturen door de volgende drie stappen in acht te nemen.

 

Zorg voor structuur

De structuur die je nodig hebt is eenvoudig weg te construeren door te werken met een checklist. De checklist helpt je om de werkzaamheden te organiseren,, focus houden op de doelstelling, weten waarom je dingen doet, keuzes maken en succesvol worden. De volgende categorie kan je daarbij helpen:

  • Ondersteuning
    Een onderneming starten kun je niet alleen. Zorg dat je mensen om je heen hebt die je kunnen helpen. Dat is niet per definitie mensen inhuren maar het kan zeker zijn dat mensen je gewoon willen en kunnen helpen.
    Familie, vrienden en zakelijke relaties, je eigen netwerk dat je de afgelopen jaren hebt opgebouwd. Kortom, schroom niet om mensen je te laten ondersteunen.
  • Structuur
    In de flow en de waan van de dag is de kans aanwezig dat je van alles oppakt zonder dat je eigenlijk echt met de business bezig bent. Je ziet kansen en mogelijkheden enerzijds en anderzijds laat je zaken schieten die eigenlijk wel belangrijk voor het succes kunnen zijn. Deze structuur helpt je om de focus te hebben en houden op dat waar je succesvol in wilt zijn en worden.
  • Financiële onderbouwing en funding
    De financiële structuur en het fundament moeten op orde zijn. Veel ondernemers starten hier te laat mee en dan is het een administratieve chaos waardoor je eigenlijk geen beslissingen over investeringen meer kunt nemen.

 

Bespreek je idee

Natuurlijk is jouw idee het beste, het meest unieke en kan het het meest succesvolle worden. Toch zul je merken dat jouw idee ook verbeterd kan worden, pijnlijk soms, maar wel vaak beter voor het zo gewenste succes.

  • Focus
    Bedenk goed waar je business over gaat, wat je wilt toevoegen en op welke toegevoegde waarde klanten zitten te wachten. Bedenk je concept en bouw je business er om heen. Zorg wel dat je de focus op het concept houdt.
  • Produceer
    Het bepalen van de hoeveelheid producten die je gaat produceren is een kostenaspect. Het gaat om het spiegelen aan anderen, natuurlijk denken we dat we alles in 1 keer kunnen verkopen, in de praktijk loopt het vaak anders. Mensen om je heen waarmee je het concept bespreekt zullen remmend zijn op de opportuniteit van jezelf. Later zul je dan zeggen dat ze kosten bespaard hebben voor je.
  • Kosten
    Maak een goed overzicht van de kosten die je maakt om de business te starten. Bespreek dit overzicht met anderen en bedenk wel, geld dat je eenmaal hebt uitgegeven krijg je niet zomaar weer terug.

 

Analyseer de markt

Concurrentie, andere spelers op de markt, substituten en nieuwe toetreders; allemaal elementen die een ondernemer onrustig maken. Allemaal kapers op de kust. Vanuit je eigen kracht opereren is de beste basis. Overweeg deze drie componenten:

  • Zijn de technieken en producten imiteerbaar
    Innovativiteit en de mogelijkheid om uniek te zijn op een markt met meerdere spelers is haast onmogelijk. Een product kan vak redelijk snel worden nagemaakt, al dan niet in een in meer of mindere mate afwijkende variant. Denk na met anderen over deze mate van imiteren. Bespreek de mogelijkheden maar ook de beperkingen.
  • De USP
    Bedenk wat het product of de dienst uniek maakt. Vaak kun je deze vraag ook benaderen vanuit een Unique Business Reason. De reden waarom een klant eigenlijk het product koopt.
  • De database met (potentiële) klanten
    In een online wereld is het beschikken over data een voordeel dat kan leiden tot een betere concurrentiepositie. Verzamelen van data kan natuurlijk op meerdere manieren. Zorgen voor data en vanuit die data verder te ontwikkelen, leidt in veel gevallen tot succes.

Met deze 3 stappen heb je een aantal handvatten die je helpen om als start-up succesvol te worden en te blijven.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.