Leestijd: ca. 7 minuten

In de Verenigde Staten maken al veel merken er gebruik van. Hier in Nederland beperkt het zich nog tot een enkele vooruitstrevende site: de integratie van social media op corporate sites. Een kort overzicht van do’s en dont’s bij het integreren van social media op je eigen corporate website.

In Nederland wordt het gebruik van social media steeds populairder. Maar het verschil met de VS is toch immens. Neem de Amerikaanse sites van Coca Cola, McDonald’s en Kodak. Op de Amerikaanse versie van deze corporate websites worden veel social mediatoepassingen geïntegreerd. Op de Nederlandse sites van deze wereldmerken ontbreekt echter ieder spoor van social media.

Jammer, want er zijn een hoop mogelijkheden om social media te integreren op je eigen site. Hieronder een overzicht van enkele voorbeelden. Ik ben ook benieuwd naar jullie voorbeelden op dit gebied.

Delen
Dit is de meest bekende vorm. Je geeft bezoekers de mogelijkheid om een bepaalde pagina te delen of aan te bevelen via sociale media. Je kunt de share-optie aanbieden onder nieuwsberichten, acties of zelfs premieberekeningen.

Social Bookmarken
Bookmarken is bijna hetzelfde als sharen. Alleen heeft het een ander doel. Social bookmark-sites bieden allemaal een simpele manier aan om links te creëren naar je website. Zoals bekend zijn inkomende links cruciaal voor een goede vindbaarheid. Omdat deze sites vaak een hoge pagerank hebben worden ze vaak door de zoekmachines bezocht. Links op deze website worden dus snel door de zoekmachines opgemerkt.

Plaats buttons op je website naar de social media waar je actief op bent
Anders dan de share-optie kun je ook social mediabuttons aanbieden van social media waar je actief bent. Bezoekers kunnen je vervolgens via deze social media volgen. Dit is een hele nuttige toevoeging aan je site. Bezoekers zullen immers vaker op sociale media aanwezig zijn dan op jouw corporate site.

De plaats waar je de buttons aanbiedt moet wel relevant zijn. Zo is het handig je link naar je You Tubeaccount aan te bieden rondom je commercials. Bezoekers zullen als ze enthousiast zijn over je commercial, zich zeker abonneren op de aankondiging van een nieuw filmpje. De opzet rondom de bekende “Even Apeldoorn”-filmpjes op het vernieuwde www.centraalbeheer.nl komt hierbij in de buurt.

Verzamel je social media-activiteiten op je website
Iedereen kent het voorbeeld van www.skittles.com. Zij hebben hun hele corporate website gevuld met uitingen uit social media en niets anders dan dat. Dit idee gaat erg ver. Meer ingeburgerd zijn de voorbeelden waarin websites hun Twitterstream tonen op hun eigen pagina.

Bied je bezoekers de mogelijkheid om met een account van andere social media een reactie op je website te plaatsen of om contact met je te zoeken
Laten we het eens spannend maken: bezoekers kunnen zich voor je nieuwsbrieven inschrijven via hun Facebook-account, zodat zij zich niet nogmaals hoeven aan te melden op je site.

Voordelen van social media op je corporate site

  • Gebruik van social media op je website heeft voordelige gevolgen voor je positie in zoekmachines
  • Doordat gebruikers makkelijk informatie laat delen, heeft er interactie plaats tussen gebruiker en merk. De betrokkenheid tussen gebruiker en merk wordt hiermee vergroot.
  • Het is ook een manier om te laten zien dat je meedoet aan de laatste trends

Voorwaarden van gebruik van social media op je site

  • De content dient wel relevant en uitdagend te zijn. Niemand deelt natuurlijk saaie content. Een blog kan hier natuurlijk aan bijdragen.
  • Overal maar lukraak social mediabuttons aanbieden heeft geen zin. Bedenk eerst goed wanneer het logisch is dat mensen content gaan delen. Doen ze dat wel op de standaard productpagina? Of zijn alleen het nieuws en de filmpjes spannend genoeg? Wal-Mart heeft in zijn webwinkel onder iedere pagina een linkje naar Social bookmarksite Digg opgenomen. Het is de vraag hoeveel mensen hiervan gebruik maken.
  • Meet je resultaten. Ook bij dit onderwerp is meten belangrijk. Ga na wat de resultaten zijn na introductie van de social media-items. Je merkt snel genoeg welke onderwerpen het doorsturen waard zijn volgens je bezoekers.
  • Het gebruik van social mediabuttons is een vorm van conversie. Biedt de buttons dan ook niet aan in een omgeving waarin je primaire conversie centraal staat. Geen social media in de webshop dus en geen social media als een klant zich opgeeft voor een nieuwsbrief.
  • Blijf ook investeren in andere social mediapodia. Zoals ik al eerder zei: daar hangen je gebruikers meer uit, dan op je eigen website. Heb jij je Facebook-pagina al ingezet voor interactie met je klanten?

Welke social media zijn het meest geschikt?

  • Twitter: Microblog waarin je klanten verder kunt helpen en vragen beantwoorden [ Serviceomgeving en Pr-pagina’s]
  • You tube: Video’s van commercials embedden op corporate webpage, verwijzen voor updates van nieuwe commercials
  • Flickr: Verwijzen naar Flickr-account van je bedrijf met alle foto’s. Inclusief portretfoto’s van beroemde managers en directeuren in je bedrijf.
  • Delicious: Social bookmarking van nieuwsberichten
  • Facebook: Veel genoemd op Amerikaanse blogs. Maar wellicht is Hyves op dit moment nog steeds een beter alternatief in Nederland. Amerikanen gebruiken vaak de term “become a fan” als zij hun Facebook-pagina promoten.

De toekomst: een mooi huwelijk tussen social media en corporate sites?
Ik geloof in een verregaande integratie van sociale media met corporate websites. Waarom geen koppeling aan je Facebook of Google-account?

Ook medewerkers van je bedrijf zijn straks zichtbaar met hun Facebook-account op je corporate website. Via tagging en hun profiel is snel duidelijk welke specialisatie deze persoon heeft. Daar blogt deze medewerker natuurlijk uitgebreid over.

De informatie wordt gedeeld via zijn social mediaprofielen. Gevolg is dat bedrijven in een bekende sociale omgeving contact krijgen met klanten. Klanten hebben -door inzage in profiel en kunde van de medewerker- meer sympathie voor merk. Hierdoor wordt contact tussen klant en bedrijf vele malen sympathieker en minder beladen.

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

10 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Interessant stuk!

    Het is duidelijk dat je alleen moet verwijzen naar je social media profielen als je hier ook echt toegevoegde waarde biedt die interessant kan zijn voor de bezoeker van je website.

    Ook interessant is om een aantal of alle personeelsleden zichtbaar te maken en de bezoeker te laten zien met wie ze contact krijgen en waar ze allemaal over Twitteren.

    Beantwoorden
  2. Stefan

    Goed stuk.
    En de voorwaarden zijn wat mij betreft de kern. Het komt allemaal neer op het aandragen van interessante, inspirerende, amusante content. Dat wordt vanzelf gedeeld, en deze functionaliteiten maken dat simpelweg makkelijker en met een lagere drempel.
    Het zichtbaar naar voren schuiven van de FB van werknemers/collega’s zie ik nog iets minder zitten, het moet dan echt relevant zijn…. of belangrijker: niet beschamend 😉

    Beantwoorden
  3. Robbert

    Hey Maurice,

    Kijk top artikel, lekker concreet….daar houd ik van!

    Alleen facebook accounts op een corporate site, hmm weet niet gezien de hoeveelheid onzinnigheid wat daar af en toe langskomt zou ik toch mijn linkedin profiel prefereren 😉

    Beantwoorden
  4. Maurice Beerthuyzen

    Hey Robbert, dank je wel. Aan de manier waarop Facebook of Hyves wordt gebruikt om te krabbelen etc, moet je niet denken. Maar je profiel-informatie kan natuurlijk best bruikbaar zijn, ook vor bedrijven. Wie ben je, waar houd je van? Wat doe je in je vrije tijd? Daar zou je als Wehkamp.nl toch enorm veel mee kunnen?

    Kees de sportvisser logt in met zijn facebook-account en hij krijgt een aanbieding voor een paar nieuwe hengels op Wehkamp.nl 🙂 Ik zou het als webwinkel wel aandurven.

    Beantwoorden
  5. Robbert

    Hey Maurice,

    Long time no speak ;-), dat is inderdaad een goed voorbeeld. Ging me meer om de zin “Ook medewerkers van je bedrijf zijn straks zichtbaar met hun Facebook-account op je corporate website”, dat zie ik niet zo zitten. Denk niet dat mijn werkgever zit te wachten op verhalen over het weekend op mijn facebook account.

    Wel leuk trouwens, zie dit artikel op linkedin inmiddels in mijn netwerk doorgeplaatst worden 🙂

    Beantwoorden
  6. Jorne

    He Maurice

    Goed bezig zeg ik. Werk nu de nieuwe website van Kia Motors Nederland en zit midden in deze materie en het spanningsveld van een goed huwelijk. Goed om te lezen [en te zien dat ik op de goed weg zit 🙂 ]

    Succes

    Beantwoorden
  7. Copydimitri

    Mooi artikel,

    zit nu ook te kijken naar integratie van social media in een website dus perfecte timing dat dit heldere en concrete stuk langs is gekomen.

    groeten

    copydimitri

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.